Tuli taiteiltua monimutkainen kotelo kahdelle tangbandille, kun avolavan penkin takusen tarvii myös koirien ja tavaroiden kuskaamiseen.
Eli takajalkatiloissa elementit eteenpäin omissa syvennyksissä (olisin laittanut alaspäin suojaan, mutta joudun pitämään penkin taka-asennossa, joten ai mahtunut) ja sitten 5cm korkeana kotelo jatkuu ohjaamon takaseinään --> tasainen levy koirille penkeistä takaseinään
Kokoajan pelkäsin, että kotelo jää pieneksi, mutta nyt laskeskelun jälkeen tulikin jopa 42Litraa. Pienentäminen onnistuu tarvittaessa vaikka 20mm äänieristematolla, jota jäi yli. Tai sitten voin tehdä laatikon läpi luukun, jolloin vois jättää tunkin ja rengasavaimet omalle paikallleen.
Ajattelin jotain porttihässäkkää. Vai kannattasko jättää suljetuksi perustuen monipuoliseen musiikkiin varsinkin tuon metallipuolen tuplabasarinakutuksen takia...?
Takaosaan saisin ohjaamon takaseinän viereen Kotelon katosta ylös suorakaiteen muotoisen putken(portin) esim poikkipinta-ala 5x20cm. Toinen vaihtoehto 2x7cm putket, jotka löytyy tallista. pit. 40cm. Ajatus tosta ylösnostosta oli se, että piilotan vahvarit jne levyn taakse ja toi tuubi menisi sinne seinän taakse piiloon ja vain suuaukko näkyis siitä takaikkunan edestä verhoilun läpi. Sitten hifit ei juuri erottuisi.
en ole siis hifisti ja musiikkimakukin Seasick Stevestä inflamesiin... Ei juuri bassojumputusta....
Kysymys. Meneekö ihan metsään, jos teen sinne takaosaan tuubin, joka ei syö yhtään kotelotilavuutta? Onko tosta lisätilavuudesta hyötyä, vai Kannattaako koteloa pienentää ja laskea sitten uudelleen?
Hirveän moni ei varmastikaan ole vielä noita pieniä elementtejä testannut eikä ymmärtänyt varsinaista kysymystä. Jos se nyt kuulostaa hyvältä, niin kannattaako mennä muuttamaan? Reflekseissä ei niillä litroilla taida olla ihan niin justiinsa, virikin taitaa olla sinne päin. Se haetaan kohdilleen sitten testin ja ajan kanssa. Mutta avolava ja subikotelo. Tulee mieleen ihan jotain muuta kuin pari kivan kokoista elementtiä
2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Tarkotin sitä, ettei sen porttitunnelin kai tarvi olla siellä kotelossa vaan voi olla ulos kotelosta tuleva suorakaiteen muotoinen tuubi. nyt siitä tuli lopulta 4,5x24cm ja 46cm pituutta. 42litraa oli siis kotelo noin tilavuudelta. viri laskurin mukaan noin 38
Pitää pikkuhiljaa vaimennella koteloa ja viritellä uudelleen.
Ilmeisesti aika iso tuubi tollasille. ei ainakaan suhissut
Juu. ei tuu lavalle bassokoteloa. siellä kulkee paramoottori ym. harrasteromut. Nyt toi kotelo muodostaa tasaisen noin 55cm x 1,3m tason penkkientaakse, eikä noussut, kun 10cm. Koirat pääsee vielä kyytiin.
Ei sen portin tarvitse olla siellä kotelossa. Jos se on sisällä, niin se pienentää tilavuutensa verran kotelon litroja (muista ne ulkomitat, sillä levytkin syrjäyttävät litroja) Sinne refleksikoteloon ei ehkä ole tarpeellista laittaa vaimennusta, älä ainakaan laita niin että haittaa porttia. Laskurin viri on suuntaa-antava, sillä akustiset jatkeet vaikuttavat siihen alentavasti. Matala viri kotelolla "suojaa" elementtejä. Jos kotelossa on korkea viri (iso portti) niin matalaa soitettaessa saattaa käydä "hups" kun elementti karkaa. Mutta järjen kanssa teho harvoin hajottaa subeja. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus