Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 125
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Laitteisto & Rakentaminen :: Sähköt / Kaapelointi
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
PIKA-APUA! Uuden 75ah optiman lataus...
Mene sivulle       >>   Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
jonsku6
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:01
Postit: 144

jonsku6:n galleriaan
Elikkäs mulla on uunituore 75ah yellowi, just aukasin muoveista.

Ja kävin myös bränikän Benton BX-1 älylaturin jonka myös aukaisin (ilmeisesti ctek kopio tms)

Muutama kysymys latauksesta:

-Yellowin napajännite 12.85v tehtaanpaketista otettuna joten pistänkö nyt lataukseen?

-Akku olisi tulossa paikoilleen vasta parin viikon päästä, joten kannattaako ladata vasta juuri ennenkuin kytken autoon vai onko sama laittaa nyt? (Bentonissahan on ylläpito toimintokin)

-Bentonin ohjeet lukaistuna siinä on 3eri modea:
1.moottoripyörän kuva=14.4v/0.8A (yleensä alle 14ah akuille)
2.auton kuva= 14.4v/3.8A (avoimet akut, MF- ja useimmat GEL-akut)
3.lumihiutaleen kuva= 14.7/3.8A (useimmat AGM-akut, mm. Optima, Maxxima jne. Lisäksi soveltuu lataamiseen pakkasella.)

Eli ilmeisesti tuolla lumihiutale modella yellowia sitten lataillaan? (ainakin ohjeiden mukaan)

Lataus tapahtuisi siis sisätiloissa, ja mikäs tollaselle tuliterälle optimalle pitäs olla sit lepojännite kun akku on täynnä?
Ja onko suositeltavaa esim. tuo 2viikkoa pitää ylläpitolatauksessa kiinni, vai alkaako kämppä savuta
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
Mrop
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:18
Mrop

Sijainti: Pori
Postit: 2500
1xMaxBOOM I - 2011 1xMaxBOOM I - 2012
Mrop:n galleriaan
paa beeäxä vaan kiinni lumihiutaleelle, se lämpenee jonkinverran se BX jotenka sillo tällö pois ja uudestaa lataukseen.

se o iha ok laturi, mut ei kerro koska lakkaa lataamasta, vaan kaikki näyttää päälle hyvin vaikkei ylläpidä.

lumihiutaleella se latailee 14-15 volttia kerran oiskos arviolta 10sekunnissa. jossakinvaiheessa loipettaa, ilmeisesti kun laturi lämpenee.


Savun hälvettyä, tarkista liitokset: LISÄÄBASSOA.FI
Takaisin ylös
Nettisivu
jonsku6
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:27
Postit: 144

jonsku6:n galleriaan
No tyrkkäsin sen nyt kiinni hiutaleelle ja lähti valon mukaan lataamaan.

Mutta ohjeen mukaan siihen syttyy merkkivalo "full" kunhan on täynnä, ja tällöin laturi siirtyy lepotilaan jossa lataa hyvin alhaisella (100mA virralla).

Ylläpitolataus 0.8A:lla alkaa kun akun jännite laskee 12.8V:iin kunnes saavutetaan 14.4V jännite. Laturi tunnustelee koko ajan akun jännitetta ja vaihtaa tarpeen mukaan latausvaiheita lepotilasta ylläpitolataukseen. Tämä varmistaa että akku on koko ajan täydessä käyttökunnossa ja pidentää akun käyttöikää... blaa blaa blaa... Ja "on suojattu ylilämmöltä NTC-transistorin avulla"

Tuommoista manuska kertoo... Mutta otanko ton sitten irti latingista, kunhan FULLIA näyttää, vai annanko piuhojen kiinni olla siihen asti, kunnes autoon kiinni heitän

Ja mites näitä lepojännitteitä, mitä porukka täällä ilmottaa, niin mitataan. Täyteen latauksen jälkeen tietty aika "seisoa" ilman laturia ja sit mittaus. Mikä on tuo tietty aika?

EDITTIÄ: LATURIIN SYTTYI JO "FULL" VALO VAIKKA OLI VAJAAT 5min? KIINNI???
(Ylkyllä mitattuna 13.20v, laturin kiinni ollessa)

[ Muokattu sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:31 ]
Takaisin ylös
MaSa
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:34

Sijainti: Tampere
Postit: 1435
1xMaxBOOM I - 2010 3xMaxBOOM I - 2011 1xMaxBOOM II - 2011 2xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM II - 2013 3xMaxBOOM I - 2014
MaSa:n galleriaan
jonsku6 kirjoitti ...

EDITTIÄ: LATURIIN SYTTYI JO "FULL" VALO VAIKKA OLI VAJAAT 5min? KIINNI???
(Ylkyllä mitattuna 13.20v, laturin kiinni ollessa)


En tiedä tosta laturista mutta joissakin latureissa väittää akun olevan täysi vaikkei sitä vielä oikeasti oliskaan, kait "tunnustelee" ettei ylilataannu.

jonsku6 kirjoitti ...

Ja mites näitä lepojännitteitä, mitä porukka täällä ilmottaa, niin mitataan. Täyteen latauksen jälkeen tietty aika "seisoa" ilman laturia ja sit mittaus. Mikä on tuo tietty aika?


Anna olla vaikka vuorokausi ilman latausta, mittaa sitten.

Takaisin ylös
oskari82
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:35
Postit: 1143

oskari82:n galleriaan
Bentonin latureissa on sen verran sitä "älyä", että ei yritäkkään yliladata, joka olisi AGM:lle pahasta. Voit siis ihan huoletta vaikka pitää laturissa sen akun koko ajan. Toisaalta mielestäni moinen on turhaa sähkön haaskaamista, eikä täysi akku toisaalta nyt vielä parin viikon säilytyksessä miksikään mee, jos sitä ei tarkoituksella pureta, vaikkei olisikaan laturissa... Itse ainakin lataisin heti täyteen sen akun, voi vaikka pitää pari päivää siinä laturissa kii, ihan varmuuden vuoksi, että on varmasti täynnä. Ja vain sitten jättäisin rauhassa odottamaan autoon laittamista..

[ Muokattu sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:38 ]
Takaisin ylös
jonsku6
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:36
Postit: 144

jonsku6:n galleriaan
Ok masa, no mitäs pitäisi lepojännitteen olla vuorokauden päästä latauksesta tuliterällä optimalla suunnilleen?

Oskari: No jos ton täyteen latailen ja sit otan irti, mutta mistä tiedän milloin oikeasti täynnä kerran nyt jo näytti "full" :/ Mitäs pitäs napajännitteen laturin kiinni ollessa näyttää täydellä akulla, vai saako edes niin mitattua, että tietäisi millon irrotetaan.

Sori kun kyselen täysin aloittelija maisia kysymyksiä, mutta ei tee mieli monensadan euron vehkeitäkään hajottaa, ja ennen kun en moisia omistanut ole.

[ Muokattu sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:39 ]
Takaisin ylös
oskari82
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:39
Postit: 1143

oskari82:n galleriaan
12.9-13V:n pintaan on ihan hyvä.
Takaisin ylös
Mrop
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 16:55
Mrop

Sijainti: Pori
Postit: 2500
1xMaxBOOM I - 2011 1xMaxBOOM I - 2012
Mrop:n galleriaan
mul on samanmoinen bx laturi ja 55ah optima, voi huoletta pitää yön yli jonka jälkeen antaa seisä sellaisenaan akku kunnes tarvitaan, ei se napajännite siitä notkahtele kun uus akku.

saattaa olla etten ihan ulkoa lukenut sitä manuskaa kun laturin hommasin

yks huono tosa laturissa on, jos sille antaa pikkuakun joka on täysin purkanut itsensä eli esim 3V näyttää 12v pikku agm, ni ei osaa ladata, vaan se ei edes anna ladata sitä (mode nappulaa hakatessa mitään ei tapahdu)

mut jos on vanha kunnon älytön laturi ni se herättää viel pukku agm:n tai sitten kuten minä tein eli kytkin 55Ah optiman rinnan 2A pikkuakun kanssa jonka johdosta optima pakkosyötti pikkuakulle isomman napajännitteen jonka jälkeen kytkin BX:n kiinni pikkuakkuun ja irroitin optiman, tällöin BX jatkoi lataamista.


Savun hälvettyä, tarkista liitokset: LISÄÄBASSOA.FI
Takaisin ylös
Nettisivu
jonsku6
sunnuntai 19 helmikuu 2012, 17:06
Postit: 144

jonsku6:n galleriaan
Jebou, kiitoksia kaikille neuvoista =) Annan olla vaiks huomis iltaan kiinni, ja sit ootteleen asennusta.
Takaisin ylös
oskari82
maanantai 20 helmikuu 2012, 12:16
Postit: 1143

oskari82:n galleriaan
jonsku6 kirjoitti ...

Ok masa, no mitäs pitäisi lepojännitteen olla vuorokauden päästä latauksesta tuliterällä optimalla suunnilleen?


Valmistajan sivuilta katsottu tieto: 13.1V.
http://www.optima-batterien.eu/uploads/media/OPTIMA_YellowTop_S__55_en.pdf
Sama näytti sitte pätevän kaikkiin 12V:n Kelta-, että Sinikansiin, lukuunottamatta BlueTop SLI 4,2-mallia. http://www.optima-batterien.eu/uploads/media/OPTIMA_BlueTop_SLI_42_en.pdf


[ Muokattu maanantai 20 helmikuu 2012, 12:23 ]
Takaisin ylös
Mene sivulle       >>   

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System