Päämäärä olisi maksimaalinen basson paine ja matalalle menevä basso. Kotelo tuli sedan bemariin eli tilaa kotelolle ei ole rajattomasti käytössä. Vahvistinteho 500w rms. Moniko litrainen kotelo, mihin suuntaan osoittamaan, millä putkella ja mikä viri? Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Tuohon tyyliin, mutta portti ja subi sais vain vaihtaa paikkaa.
[ Muokattu maanantai 23 maaliskuu 2015, 17:32 ] Max boom 1500w kurikka 137.6dB 2010 Pro Stock Sedan 1000w 139.3dB 2011 Pro Stock Sedan 600w 139.7dB 2012 Tuuri Tuning Pro Stock Sedan 250w 140.8dB 2013 Pro Stock Sedan 3000w 146.2dB 2014
Kyllä alko rokkaamaan!! Vaihdoin bassworxin 40 litrasesta 50hz virin paskakotelosta custom lootaan jossa 75l, 4" putki ja viri n. 35hz Kyllä rupes tuulilasi ja katto flexaamaan matalilla, vaikka elementille ei ole tarjolla kuin 500w rms. Toisaalta yhtään enempää tehoa ei tarvisikaan olla kun nyt jo pitää subsonicilla rauhoitella elementin liikerataa.
Ennen:
Jälkeen:
Suosittelenkin kaikkia jättämään ne valmiskotelot kaupan hyllylle ja rakentamaan custom kotelon, lopputulos on todellakin huomattava, itsekin ihan yllätyin miten suuri ero pelkällä kotelon vaihdolla tuli. Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Hyvä parannus ja otettu ohjeita huomioon. Kotelon koko kasvoi ja todennäköisesti viri tipahti melkolailla autolle paremmaksi. Ja jos se nälkä kasvaa syödessä, niin ylempänä on lisävinkkiä ja parannusehdotusta tarjolla. Hiukan isompaa putkea, kotelon malliin muutosta, elementin vaihtoa ja siitä se homma lähtee. Eniten häiritsee tuon kaiutinpiuhan tuonti portin kautta, mutta jokainen tavallaan ja kai tuo kotelokin on jossain kiinni. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Toisaalta yhtään enempää tehoa ei tarvisikaan olla kun nyt jo pitää subsonicilla rauhoitella elementin liikerataa.
Nyt vaikuttaa hieman ristiriitaiselle kotelon viri ja subsonic:in tarve. Katso tarkemmin karkaako liikerata matalimmilla vai korkeammilla bassotaajuuksilla. Mikä on kotelon todellinen viri autossa?? Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Joo eli siis sillonkun oli toi bassworxin kotelo, niin subsonic sai olla vaikka kokonaan pois päältä, mutta elementti ei ottanut isoa liikerataa matalimmillakaan, eikä myöskään sitä matalaa tullut nimeksikään. Nyt tossa uudessa kopassa liikerata ei ole korkeilla iso, mutta matalilla ottaa hyvin liikerataa ja esim. säädin subsonicin uudella kotelolla biisillä Sean P Ft. LiveSosa - Be Like Me, jossa subsonic piti säätää johonkin 20-25hz luokkaan ettei elementti pohjaisi täysillä soitettaessa. Autokohtaisesta viristä ei ole tietoa.
[ Muokattu maanantai 13 huhtikuu 2015, 14:47 ] Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita