Laitetaanpa tällainen topicci vireille jos väki innostuisi jakamaan ihan näitä perus vinkkejä, joista sitten tän vuoden uudet finalistit voisisvat noukkia jotain oman tuloksen petraamiseksi.
Totuushan on se että pelkkä oikein mitoitettu kotelohan on vain 1 osatekijä huippuunsa viilatusta kokonaisuudesta.
Tässä jotain mitä ittellä tulee mieleen kymppä jahdin check listasta: - Tuleehan päätteelle se 12V+, jos ei niin jääkö se kaapeleihin / liitoksiin ? * Ne on helppo fiksata. Jos akku kapasiteetti on vajaa tai heikohko niin saisko joltain tutulta vaikka lainaan yhdeksi vkon lopuksi kiukkusempaa. Jos jännite nousee 11,6->12, 0niin se on melkein 0,3 lisää lukua
- Onhan pääteen säädöt kohdallaan, eli kaikki taajuudet sopivasti kantillaan ? * Vaikka varsinaisesti nykyään ei suotoja itse soitto materiaalin puoelsta tarvi joskus jotkut nuotit lähtee jo huononemaan kun toiset vielä paranee. Pitää siis kääntää pikkuisen suotoa päälle, että saapi tiristettyä vimosenkin satikan irti
- Onhan kaikkien luukkujen kireydet kohdallaan ? * Aika auto kohtaista miten pitää olla mutta testaamalla se selviää
- takapenkkien asennot ? * Juu, kaadetaan, mutta mihin kulmaan on parasta jättää.
- etupenkkien asennot ja istuma järjestys ? * yleensä penkit kohtuu eteen ja niin että saapi kivasti tuettua katon etureunaa, mutta kumpi kavereista situu hanttarin puolelle ja kumpi kuskin puolelle
- subikotelon sijainti ja kiinnitys * aina ei ole paras mahdollinen jos kotelon on pultattu koriin kiinni, kisa soitossa. Myöskin kotelon paikalla saattaa olla yllätäviäkin vaikutuksia lukuun. Kannattaa siis kokeilla liuttaa koteloa eri kohtiin ja tarvittasessa siirrellä muita komponentteja tieltä pois jos luvun nousu antaa siihen aihetta.
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
- rikotaan laturista jännitteen säätäjä ja tinnitetään akkuja 15,6-15,8voltissa ja muistetaan ottaa laturi vasta sekunti tai kaksi ennen vetoa, jotta ylijännite pysyy ekojen nuottien ajan. (15,6-15,8v on se jännite jossa päätteet lähtevät vielä käyntiin)
- pidetään luukut kiinni, jotta lämpötila pysyy vakiona auton sisällä. (lämmitetään tai viilennetään kapiinia haluttuun lämpötilaan)
- myös luukut kiinni pitäminen estää tehokkaasti ne, jotka koittaa säätää gainia silloin kun et itse ole paikanpäällä.
- farmarit eritoten. tuetaan etukattoa, opetellaan "tanssi", jossa tuetaan matalissa ja ei tueta korkeissa.
Portin fiksaus voi jonkun verran auttaa tai huonontaa?? 2008 sm2 2009 lapsi.... 2010 sm2 2011 sm5 2012 sm3 2013 sm1 ja 2 2014 sm 1,2,3,5 2015 emmaa 2016 emma ja maxboom. west coast boomers tiimipäällikkö.
oma paino +/-10kg 2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa
Sitten myös kandee maksimeiden lisäksi mittoa välillä jotain täydet -3deppaa testitasoa. Tuosta vedosta talteen kajari voltit ja deppaloiset. Miksikö ? No sitten kun paria päivää ennen finaalia on puoli deppaa lukua hukassa niin voidaan löytää vika nopeammin kun on tuo tieto tarjolla että puttuuko luku ainoastaan maksimeista, vai myös testitasosta. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Muutama "kymmenys" löytyi finaaleihin: - Porttien viimeistely - auton tiivistäminen ja vaimentaminen - soittoasennon kokeilu - soitonaikainen tuenta - akkujännitteiden seuraaminen ja lataaminen Tarkkaa en osaa sanoa mikä vaikutti minkäkin verran, mutta muun muassa noita hommia tein ennen finaaleja. Eikä se luku ainakaan hävinnyt, vaan päin vastoin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
apukuskin ja kuskin paikan vaihto vaikuttaa se tuli heikin autos huomattua. omasta autosta saatiin painamis jumpalla lisää lukua eli kannattaa koittaa miten vaikuttaa korkeilla/matalilla tukeminen... joka nuotilla eri voima mitä tarvii painaa voi tehä monta kymmenystä lukuun parhaas tapaukses deban tai yliki.... TeaM AD/HD tiimipäällikkö Skoda Favorit Pickup 4th order Bandbass Blowthrough...
Pro, Stock 400w SM3 2011@141,8dB 2014 SM2 unl 9000(147,8) vitsillä mentiin Sitte soi tarpeeks lujaa ku kyytiläisiltä pärähtää basson lyödes kuset ja paskat housuun!
Kotelon paikan ja asennon hienosäätäminen auttaa aina. Janne Virtanen teki varmasti finaaleiden luvunnostoennätyksen kautta aikojen. Kilpailijan X luku nousi 1,5 dB n. 10 minuutin hieromisella. Janne osaakin kotelo-Kamasutran kannesta kanteen
Kotkalla kävi hyvä onni parkkiruudun suhteen. Naapuriksi sattui varmasti kilpailun parhaimpiin katon tukijoihin kuuluva veljespari T&T Hämäläinen. Kumpikin tukee eikä vaan ole tukevinaan!! Velloksia jäi vaivaamaan kumpi lopulta oli parempi appari sinun autossasi. Toinen tuki harjoittelussa ja toinen virallisessa soitossa, joten vertailukelpoista mittausta ei löydy
Periaatteessa luukkujen säätö kisapaikan lämpötilan mukaisesti auttaa, mutta fiksu kilpailija on muutenkin säätänyt ne jo oikeassa lämpötilassa
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...