Onko kukaan laittanut sulaketta laturilta akulle tulevaan johtoon? Niitä sulskkeita kun toiset niin jumaloi. Eli jos pistät laturin piuhaan sitten etu akulta lähtöön taka akulle ja sitten viä ennen taka akkua yhden. Sitten jos sulla on vahvareina esim tietyt Gz mallit joissa ei ole omia sulakkeita niin sitten on viä laitettava akun ja vahvarin välipiuhaan sulakerasia.Eli sulla on matkalla 4 sulaketta. Ja jos en nyt väärin muista niin oskari vai joku muu on aina sanonut että jokainen ylimääräinen liitos matkalla vähentää virran kulkua. Ja vaikka sulla olis virta piuhana 95 hitsauskaapeli niin mun käsityksen mukaan se pinta ala pienenee siinä sulakkeen kohdalla jonkin verran vaikka sitten olis joka liitoksessa 300 amp nalli. Onhan ne sulakkeet tosin jo ihan turvallisuuden ja laitteitten kestävyyden kannalta hyvät olla olemassa mutta se määrä ja varsinkin liitosten määrä niin eikö se heikennä virran kulkua? Vastatkaa nyt jotka tiedätte ja antakaa oma mielipiteenne niin tiedän olenko tyhmä vai en vaan käsitä asiaa. jarze43 jarze
Ihan oikeilla jäljillä olet, tuleehan niistä aina pikkuisen extraa siirto häviöihin. Siitä siten päästään ikuisuus kysymyksiin että kannattaako laitta vai ei. 1. Paloturvallisuus: - Jos turaa oikein kunnon pika-asennukset saattaa olla että sulake on se joka pelastaa täystuholta. - Isommissa päätteissä ei ole omia sulakkeita, mutta palaako sitten ulkoinen sulake vika tilanteesa, se onkin toinen keskustelu
2. Jännite / teho häviöt : - Sulakkeeseen aina jää, mutta jääkö niin paljon että näkyy selkeesti luvussa. Tuollaseen normi sulakkeeseen jää helposti 100-150mV eli se voi olla enemmän jo mitä koko siisrto kaapeliin yhteensä.
Summasummarum: Jotkut tekeee niin että laittaa vimosen päälle asennuksin kriittisiin paikoihin sulakkeet mutta esim siirtää kaapelin sulake pesän ohi suoraan akun napaan kisavedon ajaksi jolloin saa vimosetkin kympät sieltä irti. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Itse tehnyt niin että johdotukset joita en näe on sulakkeilla. Eli juurikin pitkä veto keulilta konttiin tai toisinpäin. Sulakkeen päätehtävänähän on suojata kaapelia. Itse olen laittanut kaapeleihin suojasukkaa joka väliin että kestävät paremmon hankausta. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Itse en näe esim. Maxboom-kisaamisen kannalta ongelmaa siinä latausjohdon sulakkeessa (muut sulakkeet voi ohittaa tarvittaessa). Auto kun kuitenkaan ei saa olla kisavedossa käynnissä, niin sen sulakkeen aiheuttama häviökin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei vaikuta MB-lukemaan millään tapaa. Jos huoli on siitä, että akkua ei saa täyteen, niin turhaa tämäkin huoli. Aina voi käyttää ulkoista laturia ennen kisavetoa ...