Elikkäs pikku helppiä. Valinnan vaikeus taas kerran. Tällä hetkellä studion 12 spl, jota ruokkii 1500d fiiku. Subbarin vaihtoo mielessä. DD 500-sarjalaisen kymppi tai 12 mahd. tai sitten studion normi 15 ehkä spl. 500-sarjalaisilla äänenlaatu minkälainen? Katukäytössä, että painetta hyvällä laadulla tai laadulla ainakin Auto on hatchback octavia ja nykyne kotelo 78l kutosen röörillä vire 36hz. Ja viimene kysymys et kannattaako subin vaihto sitte ollenkaa?
Ei se elementin vaihto suurempaan mielestäni auta. Itse pysyisin vielä kyseisessä autostudion elementissä ja miettisin ensiksi eri kotelovaihtoehtoa, jos ei tuolla entisellä kopalla tunnu soivan tarpeeksi. Itse omistan tuon kyseisen valmistajan 15" SPL mallin ja olen kovasti miettinyt vaihtoa 12" versioon. Jos kuitenkin tuntuu ettei paine riitä niin sitten toinen samanlainen mukaan hommaan. Onhan tuolla elementillä soitettu kuitenkin aika kovia lukemia. Ihan autostudion sivuillakin lukee että 666-kotelomallilla soitettu 144.9db 38hz vireellä, joka on mielestäni jo aika [[Peeeeltiämpäri]] hyvin. 2 x AutoStudio AS-REF8D2. Focus Acoustics FX-1600D 0.5Ohm. Rainbow SL-C6.2. Focus Acoustics FX-1100
144,9dB:n hyvyys riippuu kovasti mitä on soitettu. Maxboomilla se on ihan hyvä saavutus, piikillä heikko esitys. Piikillä hyvä tulos olisi jotain 150dB pintaan.
Paljonko kysyjällä menee tehoa subille? Mikä on budjetti? JL-Audio 13W7 pomppaa aika monen bubjetista ulos. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tehoo menee sen mitä toi fiiku yhtee ohmii antaakaa. +12v jännitteillä. Studio puolella käännyin iha budjetti syistä että yli 200e ei mielellää sais mennä.
Viisain varmaa rakentaa uus porttikotelo ku tolla kutosen röörillä on tuota vinkumista vaikka hiottu tasaseks eikä kotelokaa vuoda mielestäni
Tuolla budejetilla kannattaa etsiä hyväkuntoinen Bayeriche Power PWR-12 tai PWR-15. Kestää hienosti fiikun tehot, kunhan ei päästä liikeratoja karkaamaan(viri ja suodot). Subi on erittäin hyvä-ääninen paine-elementiksi ja siinä on erittäin hiljaiset mekaaniset äänet (= ei pärise). Kotelosi koko on aika sopiva kummalle vaan. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Ratsastan samalla aiheella. Eli kontista löytyy tällä hetkellä 1x jbl p1222, jota ruokkii ice 1500 yhteen ohmiin. Jännitteet nykyisellä setillä on siinä 13.5v alimmillaan kovassa luukutuksessa auto käynnissä. Ei tule auto sammuksissa edes kuunneltua musiikkia. Saisin kaverilta ostettua sopuhintaan toisen jbl p1222. Kysymys kuuluukin että onko mitään järkeä hankkia toista bassoa ja ajaa niitä 2 ohmiin? Tulisiko mahdollisesti painetta lisää tai muuten toistoon lisää voimaa? Tai no edes sitä voiman tunnetta Joskus tulevaisuudessa olisi ehkä tarkoitus ajaa noita puoleen ohmiin, jos innostuu virtapuolta parantamaan. Nykysetillä on vain uusi vesiakku keulilla muistaakseni 95ah. Mimmoinenkohan panostus pitäisi virtapuoleen tehdä että kehtaisi soitella dynamicsiä puoleen ohmiin? Tosiaan ihan normi musiikin kuuntelulla noita kiusataan.
Nykyisin jbl on n. 54l brutto kotelossa ja 4" aeroportilla viritettynä n.37 Hz. Ajattelin rakennella noille kahdelle subille about 120l ja viritellä sen lähemmäs 30Hz, jotta saisi alemmille nuoteille lisää voimaa. Kuulostaako tyhmälle? Autona toimii tosiaan a4 sedan ja en ala tekemään koko kontin laittiaa vievää matalaa koteloa että kyytiin saa edes jotain tavaraa Eli ajattelin tehdä kotelon jossa elementit ja refleksi ovat samalla seinällä taakseppäin ampuvana, niinkuin nykyäänkin on Tai jos jollain on järkevämpää toteutusta kotelolle että konttiin mahtuu vielä muutakin niin saa ehdoittaa
Niin ja ihan pelkkään katupopitteluun tulee Kiitos jos joku osaa vähän neuvoa ja anteeksi epäselvä teksti ja liian monta kysymystä yhdessä aiheessa
Eli toisesta bassosta ei olisi hyötyä? Juu täytyy rakennella uutta lootaa jos ei kannata kahta laittaa. Kontti ja ovet on vaimennettu stp black goldilla kahdella kerroksella. Konttiin pitäis laittaa joku kompakti akku http://www.powerset.fi/odyssey_pc680 Olisiko tuollaisesta mitään apua? En mielelläni ala mitään isoja akkuja kattelemaan kontissa tilaa viemässä
Osta ennemmin 38ah optima, saa samaan hintaan ja on tuplasti enemmän amppeeritunteja.
Mutta kun kysyjällä käsittääkseni oli vesiakku keulalla, niin erotusrelettä huutaa väliin ja se lisää hintaa. Ainakin tuolla aiemmassa viestissään jotain höpisi uudesta 95Ah vesiakusta. Pikkuisen säästää lisää ja vaihtaa sen keula-akun kunnolliseen AGM:ään. Esim. 75Ah Optima ei loppupeleissä nyt niin tajuttomasti halvimmillaan kustanna. Ainakaan jos verrataan suhteessa virranantokykyä, kapasiteettiä jne. vaikka siihen Odysseyn pikku-AGM:ään. Ja sitten tarpeeksi paksulti vaan lakua konttiin, esim. useampi paksumman puoleinen hitsikaapeli...
Toki on sitten sekin vaihtoehto, että muutama vesiakku nykyisen starttiakun avuksi konttiin, niin ei tarvi mitään releitä väliin. Ei tokikaan ole mikään maailman pienin ratkaisu.