Tähän topikkiin voisi ehdotella fiksuja muutoksia jotka olisivat mahdollisimman helppoja toteuttaa ja silti edistäisi lajia. Sen verran joudutte näkemään vaivaa, että ehdotus pitää sisältää hieman perustelua miksi se edistää lajia.
Esimerkiksi: Finaaleissa Timppa pointtasi, että olisi helpompaa säätää voltit tavoitevoltteihin, jos Sormiksen volttimittaukseen kalibraatio vastaisi suoraan yleismittarilla saatavia lukuja. Nykyään tavoitteeseen säätäminen jäättää tuloksen 0,2 "kylmäksi" ja varikolla joutuu säätään sitten 0,2 yli että tulee optimi luku. Varsinkin uusille tuo tulee aina yllätyksenä vaikka voltit kehoitetaankin säätämään aina hieman yli. -> Tämä on helppo toteuttaa. Täytyy vaan säätää paria lukua Sormiksesta ja ensi kaudella se on sitten just kohdallaan. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Terolta hyvä ja asiallinen pointti, mutta mistä voidaan todeta että normi Stock autokaan on tieliikennekelpoinen. Sellaisia virityksiä normi kisakatsastuksen yhteydessä näkee, että ei niitä voi sanoa edes pimeässä katsastuksen läpimeneviksi. Osalla puuhakilvillä liikkujille se auto on käytössä vain sen kisareissun eikä sillä ajeta muuten. Puuhakilpi on tapa karsia hiukan ylläpitokustannuksia. Osa semiautoista on katsastettu, mutta ei se sitä tarkoita että se on taas tieliikennekelpoinen kisareissulla. Auto on katsastettu tyhjänä ja katsastuksen jälkeen kasataan taas, eikä osa semiunleista ole tieliikennekelpoinen laitteiston kanssa.
Millä muuten todettaisiin auto, joka on hajonnut juurikin kisamatkalla ja on oikeutettu tulemaan paikan päälle trailerilla? Ja paljonko sitä kisamatkaa on pitänyt liikkua ennen trailerille ajoa? 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Olen jo aiemmin esittänyt tuon sääntökohdan poistamista, koska sen valvonta on mahdotonta ja lajin kannalta sillä ei ole merkitystä. Liikenneturvallisuuden kannalta voi olla parempi, että auto liikkuu vaikka hinurin lavalla kilpailupaikalle. Tai VR:n kyydissä Ouluun😀 Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
juu itsellä siis auto hajosi oulun reissulla.... päästiin 133km päähän oulusta ja tuli sieltä sitten trailerilla kisapaikalle.
tuo siis oli ehdotus ja ajattelin jo itsekkin et siitä seuraa hirveä myrsky. Hienoa et tulee asiallista keskustelua siitä.
Hartolla on kyllä pointti tossa tekstissä... Mielummin trailerilla tuo auton kun se et ajetaan ns. pommikoneilla muun liikenteen seassa.
Itselläni kun on stockki auto niin se on arki käytössä eli ei ole mitään erikseen hommattua autoa tähän touhuun ja leimalle on menty aina laitteisto kyydissä.
Miettiny kyllä et toisen auton pitäminen pelkästään kisa-autona olisi varmaan helpompaa... Ei tarviis aina huolehtia et millä mä meen kauppaan muksujen seuraavana päivänä jos autoa on tehny.. Kausi 2012 Pro Stock 600w 143.16db
Kausi 2013 Pro Stock 1500w 146.3db stock demo sm1
Kausi 2014 Enemmän tehoa vähemmän lukua
Kausi 2015 Pro stock 1500 147.9db + 2 demokisan voitto
2016 välivuosi kotona..
2017 tampere sija 1 147.6db @1500w KNC sija 1 148.3db @ 1500w
Kaikki asiat alkavat näyttämän enemmän mahdollisuuksille kuin uhkille, kunhan niitä tarkastelee positiivisesta lähtöolettamasta. Muutenkin kannattaa keskittyä vain omaan tekemiseen. Kaikki muu kuluttaa vaan ihan turhaan energiaa.
MaxBoomissa tilanne on oikeasti hyvä. Vertailun vuoksi kannattaa tutustua dB Drag-Racingiin ja erityisesti Hal Dos Reis:in ja Alan Danten "autoihin" ja kalustoon. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Nykyään kisoissa voi käydä niin että aloittelijoilla ei ole mitään hajua mitä siellä Pro kavereiden konteissa on. Tästä syntyi idea joka voisii olla aloittelijoiden mieleen. Osa aloittelijoistahan on reippaita ja aktiivisia tutkimaan ja jututtamaan kokeneempia heidän setupeistaan, mutta osa taas tyytyy kuikuileen kaukaa sivusta näitä suljettuja luukkuja. Voisi olla fiksua kirjoittaa sääntöihin, että Pro divarin lajittelu soiton jälkeen pitää laitteisto olla vaikka 15minsaa esillä. Toki voi kielltäytyäkin, mutta sitten kaaviossa rokotetaan vaikka deppa luvusta. Se, että lajittelu soiton jälkeen on hetken aikaa auto esillä ei ole mahdoton ponnistus.
Jatkossa siis hissukampikin aloittelija pääsisi "luvan" kanssa tutkaileen sitä, että loppujen lopuksi siellä kärki miesten kontissa ei ole mitään ihmeellistä.
Tarvittavat muutokset olisi vain lisäys sääntöihin ja sitten tulevissa osakilpailuissa tästä muistuttelu. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Pitäs nykyään kuvata samalla tavalla kun ennen noita asennuksia. Jos en väärin muista niin ennen katsuroinin yhteydessä napattiin kuvia autoista ja setupista. Sitten tehdä kuvakansiot osakilpailusta niin voi käydä sieltä katsomassa. Sitten kun olis vielä lappu setin vieressä mikä luokka mitä tällä setillä soitetaan. Minua ainakaan ei haittaa kuvien räpsiminen. Kaikki kriittisemmät paikat ei kuvissa näy mitä autoon pitää tehdä että soi kovasti
[ Muokattu lauantai 16 syyskuu 2017, 16:52 ] Team db Hukassa
2013 Pro stock 250W SM2
2015 Pro stock 400W SM2 Paras stock asennus
2016 Pro semiunlimited 600w SM1
2017 Pro semiunlimited 1500w SM1 Paras semiunl asennus
2018 Pro semiunlimited 1500w SM1
2019 Pro semiunlimited 1500w SM1 Semiulimited maratooni SM1 Paras semiunl asennus
2022 Pro semiunlimited 3500w SM1 Paras semiunlimited asennus
2023 Pro semiunlimited 3500w SM1 Paras semiunlimited asennus
Tämähän voisi olla ihan hyvä asia, kunhan sitten saadaan se selkeä käytäntö toimimaan. Kuka vahtii ja kuka "rollii" ja kuka on asiasta vastuussa. Itselläni on sään (ja lämpötilan) salliessa ovet ja luukut olleet auki lähes koko ajan, eli ei ole vaikutusta. Luku ei ole vielä kertaakaan muuttunut, vaikka on noita ehkä joku kurkannutkin.
Finaaleissahan taisi suurimmalla osalla olla luukut auki joka tapauksessa ja lähes joka luokan setin näki.
Sitten kohta tosin jo mietitään sitä ulkonäköä, eli pitääkö näkyvät pinnat verhoilla?
Foorumia voisi kyllä aktivoida, mutta ei se oikein ole nykyaikaa, eikä kuvien lisääminen projekteihin ole hirveän näppärää. Enkä ainakaan tämän takia viitsi omaa autoprojektia päivitellä. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus