Minä saan oman vedonaikasen kajarikeskiarvon mitattua niin että raita soimaan (ohjelma lähtee mittaamaan kun tietty db tulee) ja sitten vain painaa sitä "min/max" nappulaa 3 kertaa. Tuon kolmannen kerran jälkeen tulee se "avg" näkymään. Olen etukäteen valinnut manuaalisesti, että mittari näyttää luvun 2 desimaalin tarkkuudella. Käsittääkseni mittari laskee keskiarvoa jo siitä hetkestä kun olen ensimmäisen kerran painanut "min/max" nappulaa (voi korjata jos olen väärässä). Ja sitten "hold" nappula pohjaan ennenkuin painan soittimen pausea.
Noista suodoista on ollut puhetta ennenkin. Mielestäni buumivedon aikana ei tarvitse mitään suotoja pitää päällä, eli kaikki auki. Soitettava raita hoitaa sen puolen. Viimeisiä satikoita hierottaessa saattaa sitten olla tarvetta säädellä suotoja ja soittimen asetuksia.
Mittaappa huvikseen soittimen ulostuleva linja, että onko se minkälaista? Onko siellä tasaista ulostuloa, vai onko jollain taajuudella joku korostuma tai vaimentuma.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
dbwarrior: Yksikseen soittelen nämä. Toivottavasti luku nousisi käsin tuennalla sekä hattuhyllyn tuennalla niin, että kompensaatioiden jälkeen jäisi 140db tulokseksi. Tällä hetkellä tulee takkiin subeista sekä verhoiluosien puuttumisesta.
Kotka: Kiitoksia neuvosta mittarin suhteen. Täytyy tuo kokeilla niin saataisiin ne volttikeskiarvotkin ylös. Suodot oli tarkoituskin ottaa veke, mutta olin vaihtanut vahvarin alipäästön soittemelle niin unohtui tuo soitin käydä läpi. Löysin tämmöisen säännöistä nyt kun selailen läpi: "Laitteiston tulee olla säädetty niin, ettei mittauslaitteisto näytä yli 130dB:n tasoja 70hz korkeammille taajuuksille." Eikös tämä meinaa, että tulee käyttää alipäästöä soitellessa? En ole vielä tarkistanut 70hz painetta, mutta JOS nyt sitten tämän ylittää niin kaipa isken suodon johonkin 80hz+.
Tänään testaan hattuhyllyn sekä takapenkkien alapuolen vaimennuksen vaikutuksen lukuun. Kiinitän myös hattuhyllyn verhoilun parilla lisäpultilla ikkunan läheisyydestä.
KYSYMYS: Voinko tukea hattuhyllyn koteloon niin että hattuhyllyn keskiosan ja kotelon kannen väliin tulisi vaikkapa kakkosnelosesta tuki?
Löysin tämmöisen joka tukee tuota hattuhyllyn tukemista: K: Saako auton koko tavaratilan pinnoittaa esim. vanerilla, lasikuidulla tai muulla kuin auton omilla verhoilumateriaaleilla, jos verhoilu/päällys on kiinni kotelossa ja näin osa koteloa? V: Kaikki koteloon kiinitetyt levyt/paneelit katsotaan olevan osa koteloa.
Sekä tämmoisen, joka vastustaa tukemista: Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/VAHVISTAA RAKENTEITA muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä. Sallitut vaimennusmenetelmät: Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Saat tukea hattuhyllyn koteloon. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Viritystaajuuden nostoa keskiarvon nousun toivossa
Hattuhyllyn vaimennuksen jälkeen keskiarvo putosi n. 0.6dB sekä piikki n. 1dB. Arvelen tämän johtuvan kaiutinreikien tukkimisesta. Reiät tukittu vanerilla + vaimennusmatolla. Vastineeksi tuli sitten rengasmelun sekä hattuhyllyn räminän väheneminen. SQ tykkää tästä, SPL sitten ei. Jos en nyt pääse tuohon 140dB keskiarvoon vaimennuksen jälkeen, lähtee kotelo veke kontista ja tulee "rebuild" konttiseinällä.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Aika raju podutus noinkin pienellä muutoksella, oletko testannut laittaa mittaria konttiin suoraan? Näkis verokki luvun mitä siellä on painetta. Tossa voi olla ongelmana/tai hyvä asia nyt kun hattuhylly on tiivis ja kontti hengittää tuosta aukosta kabiiniin niin tuliko siintä nyt portti ja kotelosta / kontista 6 oder bandbass? Näppärä toi modattava portti. Noi resonanssi äänet on kyllä ärsyttäviä. Hyvän näköistä settiä kyllä muuten tulee.
Onko tuo akkuteline kiinni päältä päin kolmella ruuvilla, vai läpipulteilla, joissa aluslevyt korin ulkopuolella?
Mitä kävi raidalle kun vaimensit? Onko mittausta ennen ja jälkeen vaimentelun? Joskus jotkut ovat sanoneet että vaimentelua kannattaa tehdä mittarin kanssa pala kerrallaan.
Tuossa itse katoin noita lukuja, niin aika jännästi käyttäytyvät 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Hifiguru: Täytyy mittailla tuo kontti mittarilla. Itsekin epäilen kontin muodustuvan 6th orderiksi. Hauskaa olisi testaa rakentaa nykyisestä kopasta 6th order ja tehdä siitä trunkwall
Kotka: Akkutelineen koriin kiinnitetty levy on 21mm vaneria ja kolmella pultilla kiinni auton kierteisissä koloissa jolla tunkin pidike oli kiinni kontissa. Sanoisin, että tästä lähti tuo 1dB: K: Kilpailen sedan-luokassa ja ajattelin suurentaa selkänojan takana olevaa peltiä. Hattuhyllyssä on vakiona kaiuttimille tehdyt reiät eikä minulla ole niissä tällä hetkellä kaiuttimia. Pitääkö reiät tukkia? V: Koska vain toinen, joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko saa olla avonainen, pitää toinen tukkia. Tässä tapauksessa hattuhyllyssä olevat kaiuttimen aukot on tukittava jollain ilmaa läpäisemättömällä ja joustamattomalla materiaalilla (esim. ohuilla vaneripaloilla).
Tässä mittadatat vertailuun:
Raita 38-59hz ennen vaimennusta
Vaimennuksen jälkeen
Raita 35-56hz ennen vaimennusta
Vaimennuksen jälkeen
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Muista sitten jos maxboomiin rakennat, niin nämä trunkwall systeemit kuuluvat normaaliin stock kategoriaan. Itse olisin tuon hattuhyllyn vaimentelun tehnyt vähän miedommalla kädellä T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Ei yhtään vaimennusta hattuhyllyllä/kontissa😀😀
Nim. 148,5 dB@Sedan 1500w Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...