Tässä suunnittelin uutta koteloa WinISD:llä ja kiinnostaisi kokeilla tuota 6th order koteloa, mutta WinISD soveltuu vain rinnakkain viritetyn kotelon laskemiseen. Eli mitä tapahtuu jos käytän samoja tilavuuksia ja virejä, mutta rakennan sarjaan viritetyn kotelon. Tuleeko sille sama taajuusvaste? Onko koko WinISD ylipäänsä luotettava kutosen pämppärin suunnittelussa?
Itse kotelosta en mitään ymmärrä, mutta mielenkiinnolla voisin seurata tuota hommaa. WinIsd:eitä on useampia versioita ladattavaksi ja eri versioiden välillä on eroja ominaisuuksissa. Sen olen huomannut että mitä tarkempia tietoja elementistä on, sen enemmän dataa saa ohjelmasta. Itse en ole vielä saanut täysin käyrää toimimaan ja seuraamaan mukavasti autokäyttöön, mutta käytän ohjelmaa jotenkin lähtöpohjana testaukseen. Vastaus oli turha, mutta olipahan ainakin vastaus 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Itse kotelosta en mitään ymmärrä, mutta mielenkiinnolla voisin seurata tuota hommaa. WinIsd:eitä on useampia versioita ladattavaksi ja eri versioiden välillä on eroja ominaisuuksissa. Sen olen huomannut että mitä tarkempia tietoja elementistä on, sen enemmän dataa saa ohjelmasta. Itse en ole vielä saanut täysin käyrää toimimaan ja seuraamaan mukavasti autokäyttöön, mutta käytän ohjelmaa jotenkin lähtöpohjana testaukseen. Vastaus oli turha, mutta olipahan ainakin vastaus
No mulla on ainakin tarkat parametrit tuolle elementille, että sen ei pitäisi olla ongelma. Jos en löydä vastausta kysymykseeni mistään, niin pitää alkaa rakentamaan koteloa ja testata itse. Voin sitten raportoida tännekkin miten kävi.
Itse lähtisin ratkaisemaan ongelmaa 4 pämppärin kautta ja jättäisi tilaa takakammioon että saa muutettua sarjakutoseksi. Unohda ensimmäisenä 1:1 tai lähelle sitä olevat kotelot. Älä myöskään täysin uppoudu mallintamiseen, jossain vaiheessa kuitenkin sen kotelon joutuu siirtämään käytäntöön. Ensimmäinen kotelo on lähes poikkeuksetta arvaus ja arvauksen jälkeen pitäisi osata päätellä miten muuttaa koteloa, jotta se toimisi halutulla tavalla. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Itse lähtisin ratkaisemaan ongelmaa 4 pämppärin kautta ja jättäisi tilaa takakammioon että saa muutettua sarjakutoseksi. Unohda ensimmäisenä 1:1 tai lähelle sitä olevat kotelot. Älä myöskään täysin uppoudu mallintamiseen, jossain vaiheessa kuitenkin sen kotelon joutuu siirtämään käytäntöön. Ensimmäinen kotelo on lähes poikkeuksetta arvaus ja arvauksen jälkeen pitäisi osata päätellä miten muuttaa koteloa, jotta se toimisi halutulla tavalla.
Hyviä vinkkejä Nelostakin olen harkinnut, koska kyseinen elementti on niitä väliinputoajia, jotak suoriutuu yhtä hyvin (huonosti) kummassakin. Suhteita sen verran, että suunnilleen 1:2 ollut mielessä. Ideana saada matalampi piikki n.40 Hz ja korkeampi 60-70Hz. Auton cabin gaini on 50-55Hz joten sen pitäisi tasoittaa sitten sitä piikkien väliä. Pitää nyt kuitenkin laittaa mietintämyssy päähän ja mennä unille yövuoron selvinneenä.
Itse olen sarja kutosen harkitsijoille heittänyt aina ensiksi pohdittavaksi kysymyksen: Onko meillä kontissa tilaa tehdä suurempi kotelo kuin optimi refleksi, NIIN ettei se "syö" auton tuomaa korostusta ?
Eli jos konttiin saisi nätisti vaikka 180L normi refleksi kotelon 3:lle 12":lle niin 1:3 suhteella toteutettu sarja viritteinen kotelohan tarkoittaa 180L+60L kokonaisuutta. Saadaanko tuo 60L sinne niin, ettei se "syö" sitä deppaa kahta keskiarvosta jonka se pämppäri rakenne sinne voisi tuoda lisää.
Tämä erityisesti farkku ja HB asennuksissa.
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Itse olen sarja kutosen harkitsijoille heittänyt aina ensiksi pohdittavaksi kysymyksen: Onko meillä kontissa tilaa tehdä suurempi kotelo kuin optimi refleksi, NIIN ettei se "syö" auton tuomaa korostusta ?
Eli jos konttiin saisi nätisti vaikka 180L normi refleksi kotelon 3:lle 12":lle niin 1:3 suhteella toteutettu sarja viritteinen kotelohan tarkoittaa 180L+60L kokonaisuutta. Saadaanko tuo 60L sinne niin, ettei se "syö" sitä deppaa kahta keskiarvosta jonka se pämppäri rakenne sinne voisi tuoda lisää.
Tämä erityisesti farkku ja HB asennuksissa.
Auto on shitroen c5 "pakettiauto", että ei pitäisi tulla yhdelle elementille rakennetulla kutosen pämppärillä vielä tila ongelmia, mutta mistän sen tietää kokeilematta. Tässähän nyt onkin juuri pääideana kokeilla, että millainen se kotelotyyppi on. Tietää sitten jatkossa onko omaan mieleen. Olen nyt puoli vuotta kyseisellä bassolla soitellut, niin on tuntumaa miten se soi refleksikotelossa.Pystyy sitten verrata sitä soundia jne. Jos se nyt ei sovi hyvin, niin sekään ei haittaa, koska oon suunnitellu laittavani uuden subbarin ja vahvistimen muutenkin.