Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 96
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Finaalit 2016
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
Katsastus finaaleissa ja kilpailijan "CHECK-list"
Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, xena, Marjut, insane626, Arthor, pete-, jusu+, TeamRWD/Jarkko, kotka, Kettle, admin, avalon, timbajeij, jarqe, rossignoll, Iiro.Riikonen, TombBringer, TeamHumppa-
Tekijä Posti
kotka
tiistai 23 elokuu 2016, 05:12
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Kauden aikana on autot katsastettu jo useampaan otteeseen osakilpailuissa ja korjauskohteita on sitten nostettu esille enemmän ja vähemmän. Kehotuksia mahdollisista korjauksista on jaettu opastusmielessä.
Olettehan mukana autonne katsastuksessa ja saatte samantien mahdollisen palautteen.

Muistin virkistykseksi tässä hieman listaa mitä kaikkea katsuroinnissa käydään läpi:

Ainakin nämä osa-alueet kannattaa jokaisen katsoa ainakin kuntoon:

Kaiutinjännitemittaus:
- Speakon-liitin kytkettynä, toimivuus tarkistettu. Liitin riittää auton ulkopuolelle .
(http://maxboom.fi/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?74873) <- keskustelua aiheesta
- Katsastuksen yhteydessä tarkistetaan että johto on yhtenäinen, kokonaan näkyvillä (ei kulje missään verhoilujen alla tms) ja johto on kytketty päätteeseen/päätteisiin kuten kuuluukin. Myös jälkitarkastus voi sattua kohdalle, jos mahdollista aihetta siihen esiintyy.

Kaiutinjännitteet:
- Tarkista ja laske luokkasi tavoitevoltit. Säädä laitteistosi mahdollisimman lähelle niitä. Laita vaikka se soittovolume (myös soittimen asetukset) johonkin ylös.

Kotelon kyytiin mahtuminen:
- Siis sinne hattuhyllyn alle (joka on orkkispositiossa sillä korkeudella kontin pohjasta kuin se on tehtaan jäljiltä) tai se 3 sentin sääntö selkänojasta
- Takapenkin taakse siinä paikassa missä sitä tullaan kisoissa pitämään.
- Tarkista että selkänojat lukittuu paikoilleen, silloin kun kotelo on kisa-asennossa. Asia tarkistetaan.
- Koteloahan ei saa katsastuksen jälkeen liikutella.

Päätteiden asennus:
- Säännöissa mainituille sijainneille, jos epävarmuutta niin kannattaa todellakin vaikka kysyä suoraan katsastajilta

Akkujen asennus:
- Sijainti ja riittävä kiinnitys. Pelkkä kotelon ja selkänojan väliin kiilattu asennus ei ole riittävä kiinnitys.

Akku/ akustot
- Vaikka varsinaista akkupaino- määrärajoitusta ei ole, niin huomioikaa että auto ei saa olla käynnissä. Ulkokisoissa käytäntö on ollut eri kuin halliolosuhteissa.
- Akkujänniteitä varten ei tarvita erillisiä mittajohtoja. Jänniteitä ei mitata.

Verhoilut
- Vakio verhoilut omissa paikoissaan, jos sattuu olemaan auto jossa ei jotain verhoilua kuulukaan olla, niin kerää siitä evidenssiä valmiiksi. Kannattaa katsoa vielä kerran että onhan kaikki palaset paikallaan ennen Ouluun lähtöä.
- Vaimennetut peltipinnat verhoiltava, pl. takakontin lattia (katso säännöt / yleiset kysymykset ja vastaukset.)
- Pyritään pitämään ne autoon kuuluvat "stock-osat" paikoillaan, niin ei tarvitse miettiä mitään epämääräisien kangaslärpykkeiden hyväksymistä.

Vaimennus
- 4mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous

Kytkentäohmit
- Ohmit tullaan mittaamaan paikanpäällä tarkkuusmittarilla, viileistä subbareista. Jos subit on lämpöiset niin ne mitataan myöhemmin uudestaan.
- Kytkentäohmit voidaan mitata myös ennen mittauksen alkua tai mittauksen jälkeen, suoraan "lainilla"

Kotelomääritykset:
- Korkeus.
- Ovikotelot, materiaalipaksuudet ja mitat.

Showcar vaatimukset
- Peitepaneelien ym viimeistelyihin liittyvät yksityiskohdat. Yleinen look kunnossa ja muutkin kohdat, jotka on säännöissäkin mainittu.



PS. Kannattaa laittaa muistutus että hattuhylly lähtee mukaan. Tee itsellesi etukäteen muistilista mukaan lähtevistä tavaroista.

Lisäksi muistakaa sedan luokassa oleva sääntö!
Ainoastaan joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko voi olla avonainen. Toisen on oltava täysin tukittu. HUOM! Lue yleisimmät sääntökysymykset.

Muistakaa myös päivittää laitteistot ajan tasalle ilmolomakkeeseen perjantaiaamuun 9.9.2016 mennessä, tällä nopeutatte katsastusta ja vältytte joutumasta katsastusjonon hännille. Tarkista ilmoittautumisen ja/tai katsastuksen yhteydessä, että ilmoittautumislappu on oikein.

Mahdollista on myös auton jälkikatsastus heti luvun soittamisen jälkeen, ennen "lainilta" poistumista. Tällöin voidaan suorittaa myös mahdollisia "rakenteiden avaamista" jos karkeita epäilyitä on että vilppiä on käytetty. Tarkoitus on että kisavedot on joka suuntaan rehellisiä, eikä vilpeille ole tarvetta.



Tilanteessa että joku saman luokan kilpailija haluaa jostain syystä tehdä virallisen protestin paikanpäällä havaitsemastaan epäkohdasta niin se tulee tehdä kirjallisena ennen klo 14:00 lauantaita 10.9.2016. Aiheettoman protestin käsittelymaksu on 50eur.

Protesti esim muodossa:
"Kilpailijalla A on takapenkin sisukset poistettu, jäljellä pelkät kuoret"
tai
"Kilpailijalla B on sivuikkunat liimamassalla kiinni"
tai
"Kilpailija C:llä on kotelo siirretty sellaiseen kohtaan katsastuksen jälkeen että penkki ei lukitu enää paikoilleen."


Toki jos joku asia muuten vaan mietityttää ja ei uskalla sen tiimoilta itse kohdetta lähestyä niin silloin voi kysyä toki tuomareilta asian laitaa (mm allekirjoittanut)

Lisäksi kannattaa käydä lukemassa vielä oheiset linkit:
http://maxboom.fi/page.php?34 <- Yleiset sääntökysymykset / vastaukset
http://maxboom.fi/page.php?44 <- MaxBOOM säännöt 2016

[ Muokattu torstai 25 elokuu 2016, 04:46 ]

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
kotka
torstai 08 syyskuu 2016, 04:50
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Muistutuksena vielä kaikille:
- Muista ottaa akkulaturi ja riittävä määrä jatkojohtoa mukaan. Autojen akkuja EI saa ladata autoja käynnissäpitämällä.
- Tarkista se Speakonliitin, mittaa jo etukäteen sen toiminta. Katsastuksen yhteydessä siitäkin mitataan kaiutinkytky muistiin.
- Muista hattuhylly ja muut irtoverhoukset mukaan ja paikoilleen.
- Laita sähköjohdot hyvään nippuun ja suojaan ("jeesusteippi" ei edelleenkään ole sähköinen suojaus) ja tarkista että saat selkänojan paikoilleen ilman vaurioita.
- Laita soittoasetukset johonkin jo valmiiksi ylös, lainilla niitä ei kannata enää muistella ja arpoa kohdilleen. Tarkista muistitikun toiminta. Ehkä joka raidalle oma tikku, niin ei tule soitettua väärää raitaa.
- Huolehdi tuo katsastusasia kuntoon jos jostain syystä teet muutoksia. Esim. MaxSPL vetoja varten autoon saattaa tulla isojakin muutoksia, jotka pitää muuttaa takaisin kisakuntoon.
- Pese ja siivoa autosi, kyseessä on näyttely ja olemme yhtenä osana sitä.

Ja kun nyt viimeisiä asioita tarkistelet, niin kurkkaa autosi ja laitteistosi sääntöjenkin osalta läpi, tee sille jo omatoiminen katsastus.


2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
viruvalge
torstai 08 syyskuu 2016, 15:33

Sijainti: Salo
Postit: 3
1xMaxBOOM II - 2012 	6xMaxBOOM I - 2016 1xSuomen mestari kaudella 2016
viruvalge:n galleriaan
Onko johtojen niputus pakollinen??
Takaisin ylös
Nettisivu
kotka
torstai 08 syyskuu 2016, 17:31
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Johtojen niputus Ei ole pakollista, mutta se voi olla jossain tapauksessa vain hyvä "palovakuutus" Siististä johdoviidakosta on myös helpompi mitata se mitä tarvitsee ja saattaapa se olla varmuudenkin kannalta parempi.
Viime vuonna katsastuksen yhteydessä yhdestä laitteistosta tuli savut pihalle selkänojan noston yhteydessä. "jeesusteipillä" oli suojattu irtokaapelin pää. Teippi ei toiminut eristeenä, ja johdon pää maadotti itsensä oikoseen vahvistimen runkoon. Pääte taisi luovuttaa savunsa ulos. Onneksi oli etupään pääte eikä subipuoli.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
 

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System