Hieman ehkä menee aiheen ohi, mutta kysytään nyt tässä kun oli tuossa yllä älylatureista mainintaa.
Eli, ostin Ctek mxs 5.0 Polar älylaturin, niin heräsi kysymys: Kestääkö tuolla ladata ongelmitta +200Ah akkukapasiteettia kerralla, vai joudunko lataamaan jokaisen akun erikseen? Tuolle laturille kun ohjeessa mainitaan akun kapasiteetiksi vain 1,2-110Ah (ylläpitolatauksessa jopa 160Ah).
Mulla on siis tällä hetkellä 3x 70Ah agm akkua autossa.
Ei minun pieni ctek ainakaan mennyt miksikään vaikka lataili isoja Ah määriä. Lataaminenhan on vaan todella hidasta, eikä akkuja saa kunnolla täyteen :/ T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Oikeilla virroilla ja jännitteillä tapahtuva lataus on edellytys AGM-akun pitkälle kestoiälle. Yksi reilummin epäonnistunut lataus tekee akusta kerrasta lyijyjätettä. Laturin pitää ladata riittävän korkealla jännitteellä, jotta akku lataantuu täyteen ja toisaalta osata lopettaa isolla virralla lataaminen ajoisa, jotta laturi ei "keitä" akkua kuivaksi.
Auton laturi ei useinkaan ole sopiva AGM-akuille. Usein esimerkiksi Optima ei lataudu koskaan täyteen auton omalla laturilla. Näin on erityisesti talvella. Jatkuva alilataus johtaa lopulta akun ennenaikaiseen hajoamiseen.
Eli mun ei siis kannata ostaa agm akkuja jos en aio kisailla autolla missään? Mitäs sanoositte noista CBS:än HRL geeliakuista. Hintakin ihan ok kun vertaa optimaan.
Kannattaa ostaa AGM-akku, mutta pitää tiedostaa ongelmat. Ratkaisuja on tarvittaessa modata auton laturia tai ladata ulkoisella laturila. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...