Turhaan sitä yrittää tähdätä johonkin tiettyyn taajuuteen. Pistä kamppeet autoon ja auto soimaan niin huomaat miten tulee mikäkin nuotti.
Sen takia haluan tähdätä tohon 30hz, koska en halua mitään 50-60hz sumutorvibassoa, joka kuulostaa ihan kauhealta. Vaan matalaa jyrinää mikä tuntuu kropassa...
Muutenkin tää "666" kotelo kuulostaa ihan naurettavalta, kun matalat tulee hiljaa ja korkeammat paljon kovempaa, se pitäs olla justiin toisinpäin. Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Väitätkö, ettei +50hz taajuuksilla 155db tunnu kropassa yhtään. Nuo matalat ne ei tunnu missään, ne vaan suhahtaa ja se oli siinä, lasi ja kaikki paikat fleksaa vaan.
Montaako oikeasti kovaa "sumutorvi" autoa olet käynyt kuuntelemassa, ja saanko vielä listan kenen autoista kyse niin saadaan vähän referenssiä mikä kuulostaa sinun mielestäsi kauhealta? 2011 SM4 146,6 dB @ Pro Showcar 2500w 2012 Lisää bassoo, vähemmän lukua? 2013 Välivuosi 2014 SM1 155,0dB Pro Semi-Unl 5500w SM2 Bigboys Demokisa + 4 Demokisa voittoa 2015 154,1dB Pro HC4000w Top 1 +2 Demokisa voitto (143,24dB)
Samara missä kuuntelin buumiraitaa oli kipua korviin joka taajuudella ja hengittäminen hankalaa. Sitten tuo 150db auto oli joku farkku, 2x gznw 12x ja gzpa 4000. Kotelo 250l ja viri ehkä 25hz. Kyllähän siellä pikkusen meinas "tuulla", mutta ei siellä kyllä hankala ollu olla.
Siis en väitä etteikö ne 50hz+ tunnu missään, mut ne on vaan mun mielestä semmosta meteliä. Oon ollu autossa jossa soi 145db joku 45-60hz ja ei kuulostanu ollenkaan hyvältä, korvia vaan kutitti.
Toisaalta oon ollu myös autossa jossa soi 150db 25-35hz ja se oli yhtä juhlaa. Se tärinä, mikä tuntuu penkeissä noissa matalilla on vaa niin mahtavaa.
Siitä ei sitten oo tietoa, että oliko se oikeesti 150db, mutta auton omistajan mukaan oli. Huppari siinä lepatti tuulesta ja matalaa jyrinää tuli voimalla, etten kyllä yhtään ihmettele vaikka oiski 150db ollut.
[ Muokattu torstai 23 heinäkuu 2015, 13:44 ] Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Ite kans hain viime vuonna tuota 150db rajaa mut 0.2 päähän tais piikki jäädä kotelon viri oli 36hz mut auto oli toista mieltä,piikki tuli sin 50hz hujakoilla..en sanois et 50hz ei tunnu missään,16sekka vedot tuntui jo kropassa sen verran et ei niitä monta jaksaa per kisa..otat ennempi perus subei ja useampi ku 2 jotka tarvii perkelesti tehoa et ees kunnolla rupee soimaan.
Ite kans hain viime vuonna tuota 150db rajaa mut 0.2 päähän tais piikki jäädä kotelon viri oli 36hz mut auto oli toista mieltä,piikki tuli sin 50hz hujakoilla..en sanois et 50hz ei tunnu missään,16sekka vedot tuntui jo kropassa sen verran et ei niitä monta jaksaa per kisa..otat ennempi perus subei ja useampi ku 2 jotka tarvii perkelesti tehoa et ees kunnolla rupee soimaan.
Jos ottaa perus subeja nii moottorivoima ei riitä... kun haetaan matalia mihin ilmeisesti tarvii moottorivoimaa Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Älä nyt tee mitään "pientä" ja "helppoa" tavoitetta. Äläkä lyö ihan lukkoon tuota 30 hertsiä, vaan taajuus sinne tänne ja rakentamaan. Ensin kori kuntoon, sitten virtaa, sitten elementtejä ja päätteitä, sitten kotelon kimppuun. Voitaisiinkin rakentaa sellainen kokeilu, että miten helpolla tuo 150 debbaa @30 Hz tulee. FarmariVäyrysMese (löytyy jo), 6x12" subit (löytyy jo) noin 3500w pääte (löytyy jo), virtaa ehkä riittävästi (löytyy jo), rautaa ja vaneria (löytyy jo) Kuka sanoo kotelon miten tehdään, kori on täysin käytettävissä (pakettiautoksi rekattu) eli voidaan tehdä seinää tai arkkua tai kaikkea siltä väliltä.. Mutta onhan se nyt ihan oikeasti erilaista istua "tuulitunnelissa" kuin "sumutorvessa". 155 debbaa "sumutorvessa käy jo korviinkin, kun tuulitunneli käy "vasta" paidan hihaan. Minulla on siis tuollainen "sumutorvi" joka työntää noin 41Hz sen +150 debbaa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Perus keskisarjan 12" bassoissa on moottorivoimaa ihan rittävästi ja yleensä ne toimivat kohtuu hyvin taajuudella kuin taajuudella.
Viimevuoden HC4000 setti soi keskaria karvan vajaa 154dB 38-59Hz kaistalla. Voimakkain toisto painottui 38-47Hz aluelle. Paras nuotti tuli 156dB. Voiman tuntua oli havaittavissa. Oma tukka on noin 2mm pitkä, mutta silti jollain nuoteilla tuntui siltä, että kohta lähtee tukka irti. Minä en tosin yleensä mitenkään nauti kovasta bassosta, se on vaan luvun takia pakko olla autossa soiton aikana. Laadukas PA-ääni on toinen juttu...
[ Muokattu torstai 23 heinäkuu 2015, 15:26 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
No en nyt sanois että se 145db 30 hz:lläkään mikään turhan helppo tavoite on, jos se ois helppo niin sittehän vois vaan käydä ostamassa motonetistä bullaudion ja se ois siinä. Mutta ei taida joka bullaudiolla tulla 145db 30hz:llä.
Mut niinku täällä on puhuttu et se 150db 30hz:llä maksais 4-5000e niin ei kyllä semmosia rahamääriä ois tarkotus laittaa menemään. Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Veikkaisin, että meidän Skodan olisi saanut soimaan melko lähelle 150dB @ 30Hz. Kalustona oli 7kpl XTR 300D4 ja D8S @0,9ohm. Akkuina kolme NSB170:tä. Siitä nopea laskutoimitus 7x200+1500+3x300=3800euroa. Lisäksi soitin kaapelia liittimiä, vaimennusmattoa, vaneria, liimaa, ruuveja ja kaikkea ryönää vähintään tonnilla. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...