Noniiin, aletaas ehkäpä tänne raapustamaan pientä projektin tynkää, katsotaan kiinnostaako ketään seurata ja sen mukaan päivitellään tänne projektin etenemistä Elikkäs pitemmittä puheitta.
Aihiona toimii Vm.99 Seat ibiza, 1,6l bensamyllyllä. Itse auton ostin "vähien" kilometrien, ja edullisen hintansa takia. Huomenissa käyn auton poistamassa tieliikennekäytöstä talven ajaksi jolloin projekti pikkuhiljaa sitten lähtisi käyntiin. Autoon olisi tarkoitus laittaa alustasarjaa, vähän edustavampaa vannetta ja pientä maalailuhommaa tuossa olisi myös.
Hifien osalta autoon olisi tarkoitus istuttaa, 2kpl Hydrogen SPL 12d2 subeja, ja 4000D pluto niitä käskyttämään.
Etupääksi tulisi mahdollisesti 4kpl Rainbow SL-6,5" midejä ja GZCT-3500 dissepari, sillä nuo löytyy edellisen auton jäljiltä jo hyllystä.
Paljon jäi kertomatta mutta niinkun sanoin päivittelen tänne sitä mukaa kun projekti etenee Projekti starttailee sisustan purkamisen ja vaimentamisen sekä johdotusten merkeissä lähiaikoina.
Jees, projektia pikkuisen edistetty hommaamalla välineistöä. En tiedä moniko tätä aikoo seurata mutta päivitellään nyt kuitenkin
akustoa, 2x120ah bsb, keulille hommataan jokin pieni n.20ah akku.
Vaimennusmattoa ja rcat saapuivat myös tänään. Huomenna olisi tarkoitus aloittaa auton purku ja vaimennus sekä johdottaminen. Lisää siis luvassa lähipäivinä
Täytyypi panostaa tekstiin ja sen määrään tulevaisuudessa Tosiaan huomenissa autosta puretaan verhoilut,muovit, (ehkä kojelauta), ja aletaan ihmettelemään lisää. Alkuun otin vain yhden tukkupaketin ja katson miten pitkälle sillä pääsee. Tarkoitus olisi kuitenkin vaimentaa vain kontti ja ovet, kenties pyörän kaaria. Huomenna ollaan jo viisaampia, en ole ehtinyt autoa edes sen kummemin tutkia sen jälkeen kun sen pihaan vajaa 2 viikkoa sitten ajoin.
Pieni vinkki: Ennenkuin aloitat isompia vaimennuksia, niin käy korin mahdolliset ruosteet läpi. Ja pura samalla myös etupää paljaaksi, siis se kojelautakin. Sinne mattoa ja ylimääräiset reiät tiiviiksi. Jälkikäteen niitä voi olla liian työlästä ummistaa. Suosittelen tekemään "to-do"listaa ja täydentämään sitä. Voithan sen listan jopa päivittää tänne, niin päästään mukaan sitä seuraamaan ja täydentelemään. Kyllä näitä projekteja seurataan. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Tarkoitus olisi purkaa sisusta melko paljaaksi ja Tulipelti myös vaimentaa, sekä tuo reikien tukkiminen. Kattoa en vaimenna kuin vasta lopuksi jos näyttää että on tarvetta. Täytyypäs pohtia tuollaista listaa
Tänään konttia vaimenneltu, loppui valo kesken joten lopetin hommat. Eihän tuo iso edistys ole mutta kaikki on aina eteenpäin Pohdin noita pyöränkaaria, kannattaako vaimentaa? Paljonko vaikuttaa rengasmeluun? Nyrkillä hakaten olivat pirun jäykän oloiset, verrattuna esim tuohon kontin pohjaan ja luukkuun jotka saivat kerroksen mattoa niskaansa.
Työvaiheita.
Yllätyin miten "iso" tuo kirpun kontti onkaan. Koteloa mietitty sen verran että tarkoitus olisi tehdä viistosti ylöpäinampuva koppa. Taaksepäin ampuvaa en pidä juuri vaihtoehtona koska litroja ei sillä saa todellakaan tarpeeksi. Kotelolle tehdään joka tapauksessa niin paljon litroja kun on mahdollista ja portiksi tulee 8" putki sillä sellainen päineen löytyy hyllystä.
Huomenissa homma jatkuu ja ohjelmassa olisi ovien purku ja lisää vaimentelua, myös mideille pitäisi kuiduttaa paikat oviin kun saisi motivaatiota. Lisää siis luvassa
Mittarimiehet hoi. Kumotkaa minun ajatus, mutta mielestäni tuon kontin vaimennus ei kannata vaivaa. Tämä siinä tapauksessa että kontin pohjalle tulee koko kontinpohjan kokoinen kotelo. Samalla määrällä vaimennusmattoa saa hyötyä kun sitä laittaa esim. etupäähän. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
En tiedä mitä mittari tuosta sanoo mutta aikasemmista autoista olen kontin pohjan vaimentunut sillä se on pitänyt yleensä kauhean räminän. Muutenki todella ohutta peltiä tuo. Joten ihan varmuuden ja kokemusten vuoksi vaimensin tuonkin
Haluan painottaa nyt sitä että autosta on tulossa myöskin käyttö auto, jolloin vaimennuksia ei tehdä mittari kädessä vaan laitetaan sinne missä se kuuntelu mukavuuden kannalta on tarpeellista. Tämä tulee ensi kesänä ainaki muutamassa tapahtumassa pyörähtämään ja eiköhän tällä boomiakin käydä kokeilemassa, mutta lähtökohtana tuollainen 2x12 setti ei ole kovin kilpailu kykyinen enää tuolla 1500+ Luokissa. Auto kuitenkin rakennetaan boomi sääntöjä silmällä pitäen, eiköhän sillä jossain luokassa käydä kokeilemassa