Onhan se aika himmeli, oikeasti. Tuo käytettävissä oleva ruuvauskalustokin on jotain, mitä näkyy paljon "oikeilla" raksatyömailla" joten epäilinkin tekijämiehen olevan alaan kytköksissä.. Jos ei muuta niin näyttää se ainakin massiiviselta ja mukava tuosta olisi nähdä mittadataa. Tuossa olisi yksi muutosehdotus, jota voisi miettiä jos tarkoitus käydä maxboomin mittarilla: Vahvistimen sijoittelu niin että liittimiin pääsee tarkistamaan, sillä kajarijänöt tulisi saada mitattua vahvistimen liittimiltä. Auton muutoksiahan on ollutkin jo monessa keskustelussa, joten linenet sieltä tutkaillut. 3-korinen Golf ei kuitenkaan mistään "pataraudasta" ole tehty, eikä korikaan mikään tiivein ole. Siihen pientä huomiota jossain vaiheessa, niin luku tykkää. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Voitto tuli mutta kuten sanotaan, savu pitkästä soitosta. Tällä kertaa 59s oli pitkä aika
Ja sitten asiaan: Täytyy mittailla paljonko meni voltteja/watteja tuossa 143,9dB vedossa. On paljon mahdollista että läheskään kaikki ei ollut vielä edes pelissä. Sitten pari recone-sarjaa tilaukseen(tai subienvaihto kerralla boomiystävällisempiin) ja 2Ohm kytkyllä kokeilemaan stock 1000. ...sitten ensikesänä. Tämän kesän kisakiintiö on alkaa olla täynnä
Taisi tappedi kontrolloida liikettä liiankin hyvin. Fiksumpaa olisi ollut soittaa 1000 luokkaa kun bassoina ilmeisesti 2x12"? Jäihän tuo hiukan niistä mallintelun tuloksista. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Tuohon voisi sanoa että ei tullut demovoitto ihan turhasta. Seuraavaan kertaan myös ihan oikea soitin ja soittoasetukset kohdilleen, ilman sitä kitkerää savun tuntua. Tuosta luokkahommastahan taisi olla puhetta, mutta näin tällä kertaa. Mutta ihan fiksun kuuloinen viritys se oli, joten uutta matoa koukkuun vaan. Ja tökkäse vain jos mittarijelppiä tarvitset seuraavallakin kerralla.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Tapped kuulostaa hyvälle, mutta ei sillä buumissa tee mitään ainakaan minun testien perustella. Hurja luokkavalinta noilla räpsyaktiiveilla Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Pientä pohdintaa tullut harrastettua illan pimeinä tunteina liittyen auton resonanssitaajuuksiin: Onko kukaan pohtinut ja mittaillut eri autonosien(ovet, katto, kontin luukku) resoja? Kun ne mittaisi, olisi melko helppo lähteä muokkaamaan sitä haluttuun suuntaan joko vaimentamalla ja painottamalla(laskee viriä) tai sitten jäykistämällä ja keventämällä(nostaa viriä)
Saisi mukavasti ? gainia sinne minne ikinä haluaakaan... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Olen miettinyt, mutta en sen tarkemmin ole mittaillut. Tulee todellisuudessa olemanaan todella hankala määrittää komponenttien resonanssitaajuuksia... T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Oletko päässyt kuinkakin ajatuksen kanssa siihen että miten määrittelisit tietyn osan resotaajuuden? Ilmeisesti jo jonkunlainen käytännön testimallinnus mielessä? 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Piti ihan pysähtyä miettimään että mitenkäs sen reson saisi mitattua, ei ollut vielä ajatus kunnolla sinne asti ehtinyt -Pintaa naputtamalla/muuten värinää aiheuttamalla ja mittaamalla taajuusvaste Tuli ekana mieleen, ainahan niitä vaimennettuja pintoja naputellaan ja kuunnellaan kuinka se ei rämise Ei varmaan toimi eikä kannata kokeilla.
- taajuusvaste sweepistä/kohinasta Vähän hankala kun kaikki osat rämisevät ja vaikuttavat saatavaan käyrään. Mutta asian voi eliminoida kahdella erillisellä mittauksella. Ensin peruskäyrä ja sitten mitattavan pinnan resonanssitaajuus muutettuna. Muutos vaikka parilla kilolla muovailuvahaa keskelle pintaa. Käppyröitä vertaamalla pitäisi näkyä mistä ääntä on hävinnyt ja minne tullut. Samalla voi jo vähän haarukoida sopivaa toimenpidettä halutun taajuuden saavuttamiseksi.
-Mitattava pinta mikitettynä Mikrofoni kiinni pintaan tukevasti(toimisikohan vaikkapa kitaran viritysmikki??!) ja sweeppi/kohinaa autoon. Nyt ei pitäisi ainakaan kovin vahvasti muiden pintojen resonaatiot vaikuttaa saatavaan tulokseen. Jos epäilyttää että tulos ei vieläkään ole vain yhden pinnan tulos, lisäpainolla saa taas vertailutuloksen.
Sitten vain sovittamaan aallonpituuden mukaan pintoja sopiville taajuuksille!
...hassua että täällä lähinnä teoriassa pohdin mitä voisi tehdä, kun tuolla moponviritysskenessä olen kovasti ihmetellyt tyyppejä jotka eivät itse viritä vaan teorioivat vain... V70 hifistyy. Harrastemobiili hakusessa.
Tuossahan on hyviä mietintöjä, joita voisi testata. Mutta varmasti osa enemmän työtä tekevät juuri tuota tietämättään. Ensin mittaavat auton virinuotin, jota hyödyntävät esim. kotelon viriä miettiessä. Sitten lisäluvun toiveessa soittelevat setin keskiarvoa ja tutkivat parhaita lukuja. Samalla lisäten/poistaen vaimennusta, eli muuttavat värähtelevien pintojen massoja. Ehkä tuo sweeppikäyrä voisi jotain kertoa, jos sitä osaisi riittävästi tulkita. Mutta onko tuo reson mittaaminen ja säätely "oikotie onneen" niin selviää vain testaamalla. Niin paljon on muutakin muokattavaa ja tutkittavaa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus