Aha Tainnut "unohtua" EMMA:n sääntönikkareilta realiteetit levyn soiton onnistumisesta paineautossa. Muutenkin nuo ESPL:n säännöt ovat jotakin naurettavan ja käsittämättömän välimaastosta. Joku jolla ei ole mitään kokemusta äänenpaineen soittamisesta tai sen luotettavasta ja tasapuolisesta mittaamisesta on laatinut säänöstön ja mittauskäytännön. Kohtuuttomat virhepisteet viimeistelevät pelleilyn. Lopputuloksena on sijoitusarpajaiset jopa MM-tasolla asti
kepu kirjoitti ...
Hartsa kirjoitti ...
Aha Tainnut "unohtua" EMMA:n sääntönikkareilta realiteetit levyn soiton onnistumisesta paineautossa. Muutenkin nuo ESPL:n säännöt ovat jotakin naurettavan ja käsittämättömän välimaastosta. Joku jolla ei ole mitään kokemusta äänenpaineen soittamisesta tai sen luotettavasta ja tasapuolisesta mittaamisesta on laatinut säänöstön ja mittauskäytännön. Kohtuuttomat virhepisteet viimeistelevät pelleilyn. Lopputuloksena on sijoitusarpajaiset jopa MM-tasolla asti
Omasta mielestä Emma:n säänöt yksinkertaiset ja plusaa siitä että asennukset arvostellaan. Mikä taas lisää sitä että kilpailijat panostaa siihen asennusten ulkonäköönkin. Ja myös hyvä se , että jos jotain vikaa asennuksissa niin tuomarit neuvoo ,että mitä tehä jotta ensi kerralla saat paremmat asennus pisteet.
mika111 kirjoitti ...
Hartsa kirjoitti ...
Aha Tainnut "unohtua" EMMA:n sääntönikkareilta realiteetit levyn soiton onnistumisesta paineautossa. Muutenkin nuo ESPL:n säännöt ovat jotakin naurettavan ja käsittämättömän välimaastosta. Joku jolla ei ole mitään kokemusta äänenpaineen soittamisesta tai sen luotettavasta ja tasapuolisesta mittaamisesta on laatinut säänöstön ja mittauskäytännön. Kohtuuttomat virhepisteet viimeistelevät pelleilyn. Lopputuloksena on sijoitusarpajaiset jopa MM-tasolla asti
Nyt alkoi kiinnostamaan..melkein jotain perusteluja kaipaisi
Hartsa kirjoitti ...
mika111 kirjoitti ...
Hartsa kirjoitti ...
Aha Tainnut "unohtua" EMMA:n sääntönikkareilta realiteetit levyn soiton onnistumisesta paineautossa. Muutenkin nuo ESPL:n säännöt ovat jotakin naurettavan ja käsittämättömän välimaastosta. Joku jolla ei ole mitään kokemusta äänenpaineen soittamisesta tai sen luotettavasta ja tasapuolisesta mittaamisesta on laatinut säänöstön ja mittauskäytännön. Kohtuuttomat virhepisteet viimeistelevät pelleilyn. Lopputuloksena on sijoitusarpajaiset jopa MM-tasolla asti
Nyt alkoi kiinnostamaan..melkein jotain perusteluja kaipaisi
Karkeimmat epäkohdat:
Soitetaan piikkipainetta ennalta määrätyllä musiikkilkappaleella, jossa on vain muutamia taajuuksia Mittalaitteena on Termlab jolla on 1s näytteen pituus ja mitattavista nuoteista useimmat ovat alle 2s (TL oli käytössä euroopan finaaleissa, suomessa ainakin viime kaudella aatamin aikainen Audiocontrol) Mitataan niskatuesta ajoasennossa Kohtuuttomat pistevähennykset Rahan vaikutus tulostasoon merkittävä
Taajuuksien rajallisuus asettaa autot ja laitteistot eri arvoiseen asemaan. Koko kappaleessa ei välttämättä ole yhtään riittävän pitkää nuottia sellaisella taajuudella, jolla kyseinen auto kykenisi järkevään tulokseen niskatukeen. Laitteistoa muuttamalla eroa ei ole mahdollista poistaa, koska kysessä on AUTOkohtainen ominaisuus. Niskatuen paikka autossa rippuu kuljettajan pituudesta/ajoasennosta. Äänenpaine autossa saattaa muuttua 3dB/0,1m jollain taajuuksilla. Eri kokoiset kuljettajat ovat eriarvoisessa asemassa. Mittäusjärjestelmän näytepituus on, niin pitkä, että nuotin osumisella näytteeseen on merkittävä vaikutus mitattavaan tulokseen. Tämä on syy miksi MB:ssa luovuttiin TL:n käytöstä ja tilalle tuli Sormissensor. Minusta 2dB vähennys irti napsahtaneista oviverhouspaneelin kiinnikkeistä on kohtuuton. Tai sama 2dB tahrasta matosta, 2dB naarmuuntuneista paneeleista tai 2dB rouvan huulipunasta ovitaskussa. Tehorajoittamattomissa kilpailuissa kuluilla on taipumus kasvaa kohtuuttomiksi. Ennen kuin joku kertoo pärjäävänsä pienellä budjetilla, niin kätsoo valmiiksi nettiosoitteen, mistä löytyy kyseinen nimi ESPL:N EM-voittajan kohdalta
Ennen kuin joku kertoo pärjäävänsä pienellä budjetilla, niin kätsoo valmiiksi nettiosoitteen, mistä löytyy kyseinen nimi ESPL:N EM-voittajan kohdalta
Pärjääminen määritellään vain EM tuloksissa? harmi että MaxBOOM:ssa tullaan tuskin koskaan näkemään kunnollisia EM kisoja joissa kilpailijoita on lähimaista useampia :/
Tähän voisin hyvän kommentin lainata: Sovitaanko sitten ettei ruveta valittamaan, että ei voi pärjätä kun muilla on yli 10 000€ vehkeet ja ite yrittää parilla satasella. Mietittäis se luokka lompakon mukaan. Tai sitten ei rutista muitten vehkeistä jooko.
Itse oon hyvin tyytyväinen SM3 368,7p -tulokseeni, joka vastaa EM 9 2013.
Puhutaan kuitenkin sosiaalituen avulla rakennetusta setistä...
Mitä tulee kilpailuformaattiin, niin nostan hattua EMMA ESPL tuomaristolle, viimevuonna tuli pari osakilpailua käytyä läpi ja todella mukavanoloinen porukka ja epäkohdat käytiin fiksusti läpitte ja kävi eräs tuomari tuomaroinnin jälkeen sanomassa: "Yks kohta unohdin ottaa huomioon, mut sanon sen kuitenkin että ensikerralla kannattaa tsekata tääkin asia". eikä esim jälkeenpäin muuteta tuomaroinnin kohteena olleita asioita. Jos tuomari tekee mokan tarkastelun aikana sen mukaan eletään.
Jussin SM tuomaroinnin oisin halunnut nähdä kyllä livenä, Jussin sanojen mukaan tuomari oli kysynyt: onko sulla sulakkeet missä? Jussi: Ei me sellasia jarruja käytetä. Tuomari: No samaa mieltä määkin oon.
Laji, säännöt jes.
Kilpailubiisit sit taas on asia erikseen. Niidenkohdalta mä oon Harton kanssa samaa mieltä, aika arpapeliä sattuuko mittari haistamaan piikkitaajuuden vai ei. Samaa mieltä olin jo 2013 kisabiiseistä, nyt tarkastelussa olleet biisit on vielä haastavempia saada soimaan.
Mutta, haastavia ei mahdottomia.
Uskoisin, että syy miksi ESPL biisit eivät ole puhdasta siniaaltoa niinkuin MB raita juontaa raitojen tekijöihin. SQ miestä ei saa laittamaan biisiin 0,999 -tasoista 0dB (-3dBFS) -siniaaltoa, vaan levy masteroidaan siten että kaikki ovat suht tasoissa ja melodisia. Se päivä koittaa vielä, kun 2s näytteitä edes -6dBFS tasoisena löytyy myös EMMA ESPL biiseistä. Se päivä ei oo vielä nyt. Savun hälvettyä, tarkista liitokset: LISÄÄBASSOA.FI
Öö..herää kysymys, että MIKSI näiden kahden kilpailumuodon välillä täytyy kinastella sekä kilpailla. Toiset ajaa jokkista, toiset porsche -cuppia, jotkut molempia..mitä sitten? Nyt jos/kun tarpeeksi lähdetään kahden eri lajin 'paremmuudesta' mielipideasioilla kinaamaan - on lopputuloksena mitä todennäköisimmin jotain sellaista, jota kumpikaan osapuoli ei välttämättä olisi toivonut. Jos lähtökohtaisesti ajateltaisiin lajin jatkuvuuden kannalta niin kilpailijoita kuin yleisöäkin - voisimme varmaankin keskittyä enemmänkin yhteistyön kehittämiseen tai voimavarojen yhdistämiseen kuin kinastelemiseen.
Öö..herää kysymys, että MIKSI näiden kahden kilpailumuodon välillä täytyy kinastella sekä kilpailla. Toiset ajaa jokkista, toiset porsche -cuppia, jotkut molempia..mitä sitten?
Välillä tuntuu että toinen vie sanat suusta ja tässä kävi juurikin näin
Tuossa se pointti juurikin kiteytyy, että nämä kaksi autostereo kilpailumuotoa on niin kaukana toisistaan, niin ei ole millään muotoa fiksua vertailla kumpi on parempi. Minäkään en ole sitä mieltä että MB ois kaikille se ainut ja oikea vaihtoehto.
Joillakin on sellaset systeemit autossaan että ne ovat juurikin omiaan ESPL kisailuun ja toisilla taas resurssit ja tavoitteet on juurikin sellaiset että MB pystyy niihin vastaamaan. Joillakin on taas sellaiset kameleontti systeemit että niillä voi harrastaa molempia. Itse näen kyllä tilanteen niin, että fiksumpaa olisi katsella miten kilpailukalenterin tai muun toiminnan puolesta nämä lajit voisivat jopa tukea toisiaan, kuin että tehdä mahdollisimman jyrkkää kahtia jakoa.
Autoäänenäpaine skene on kaikkiaan niin pieni harrastaja ryhmä että turha sitä on teennäisesti jakaa eri "uskonto kuntiin"
Tässä muutama bulletti:
Plussat:
MaxBOOM
Rajatulla budjetilla ja kovalla työllä SM tason kilpailumuoto
Keskittyy vain ja ainoastaan äänenpaineen ympärille
EMMA
Äänenpaineen lisäksi myös kehittää asennuksien tasoa
Tarjoaa mahdollisuuden EM tittelista kisaamisen
Tutustuttaa äänenlaatukisailuihin tapahtuman yhteydessä
Miinukset:
MaxBOOM
Taso kasvaa vuosi vuodelta, joten jos haaveena Suomenmestaruus niin tavoitteen täyttyminen voi viivästyä vuodella tai parilla
Johtuen tasaväkisyyteen tähtäävistä luokituksen osa-alueista, saattaa luokittumisen hahmottaminen tuntua vaikealta, kun kaikesta tuntuu tulevan jotain "Mystistä" kompensaatiota
EMMA
Luokittumisesta puuttuu tehorajat joten mestaruus tason kalusto saattaa olla yli budjetiltaan
Johtuen mittaustavasta(hetkellinen) voi suotamisesta ja soittamisesta tulla oma taiteenlaji
Rajoittamaton teho voi tuoda jossain vaiheessa haasteita kaluston kestolle
Kuten nähdään hyvin lyhyellä mietinnällä löytyy hyviä ja haasteellisia puolia. Ja hyvä olisi jos käyttäsimme jatkossakin energiamme siihen miten laji valinnasta rippumatta saisi kisamenestystä, hyviä kokemuksia ja uusia kavereita.
Kisakausi edessäpäin joten ei muutakuin tsemppiä vaan kaikille kalustoon tai kisaformaatti valintaan katsomatta
[ Muokattu sunnuntai 04 toukokuu 2014, 15:48 ] Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Olen samaa mieltä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä.
Yhteistyötä odotellessa... Tervetuloa viivalle Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
se olis kyllä mahtavaa ku molemmat lajit vetäis yhtä köyttä... ainakaan täälä suomes ei näitä kisailuita kuitenkaan oo juuri muita ku nämä kaksi ja molemmissa on päämäränä kuitenki lähes sama eli saada autot soimaan mitä lujempaa sen parempi niin laadulla ku pure pressure... esim yhteiskisatkaan tuskin mikään ongelma olis ESPL ja maxboomilla... vuoron perään vaan molemmat formaatit päästelee kisailijat suorituksiinsa... siinä olis yleisöllekki molemmin puolin viihdytystä ku sais seurata molempia yhtä aikaa miinuspuolena tietenki et kisat kestäis aamusta iltaan asti mut eipä siitäkään varmaan haittaa olis saispa kisailijat ja yleisö koko rahan edestä mitä tiukempia kisailuita seurata TeaM AD/HD tiimipäällikkö Skoda Favorit Pickup 4th order Bandbass Blowthrough...
Pro, Stock 400w SM3 2011@141,8dB 2014 SM2 unl 9000(147,8) vitsillä mentiin Sitte soi tarpeeks lujaa ku kyytiläisiltä pärähtää basson lyödes kuset ja paskat housuun!
Kummallakin lajilla on oma organisaattionsa ja rutiininsa, joten kilpailujen kesto ei juuri venyisi. Kisailu samalla tontilla onnistuisi helposti, jos kyseessä olisi EMMA:n puolelta vain ESPL. Kuunteluarvion tekeminen äänenlaatuautossa on melko haastavaa, jos vieressä on runsaasti meteliä. Tämä "MB:n aiheuttama häiriö" on aiheuttanut useissa tapahtumissa rutinaa EMMA:n kilpailijoilta. Valitettavan usein kaikki bassometeli laitetaan MB:n piikkiin oli se peräisin mistä tahansa Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jos Hötsin melulähdettä etsitään MB:n tontilta, nin silloin on jo kävelty oikean paikan ohi Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...