Päivää! Olen tämmöinen "aloitteleva" autohifin harrastelija ja nyt sattui eteen semmoinen ongelma kun hommasin tämmösen Rainbow SL-C 6.2 erkkasarjan auton eteen ja diskanteissa johdot kun on valmiina jo kiinni niin en ole varma että kumpihan mahtaa olla plus ja kumpi miinus. Toinen johdoista on raidallinen ja toinen raidaton. Olettaisin että raidallinen on miinus ja raidaton plus, mutta jos jollain olisi kokemusta tästä niin kertokaas jotta saisin varmistettua että onko näin.
Asia on helppo testata, lyöt vaikka midbasson johtojen toiseen päähän ja sit normi sormiparistolla tökit johtojen toiseen päähän, jos kalvo liikkuu ylöspäin on plusnavassa oleva piuha plussa, jos alaspäin, on pluspiuha miinusnavassa oleva piuha.
Midbassolla helpompi tehdä kun näkee selkeästi kalvon liikkeen. Toi raidotus nimittäin vaihtelee aikalailla autovalmistajan mukaan, niin siitä on hankala päätellä.
Oikea vaiheistus autossa on se, mikä kuulostaa parhaalle. Matkaeroista yms. johtuen diskantin oikea vaihe voi olla kumminpäin vaan. Väärä vaihe aiheuttaa jakotaajuusaluelle rankasti vaimentumaa. Sama pätee muidenkin elementtien keskinäiseen vaiheeseen. Subin vaiheen kääntäminen vaikuttaa merkittävästi siihen miten subin toisto yhtyy midbassoihin sekä midbasson "voimaan". Kuunteleminen ja kokeileminen on ainoa keino saada vaiheet "oikeiksi". Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Kiitoksia vastauksista! Ongelmahan oli vain että kumpi diskanttien johdoista on + ja kumpi - koska diskanteissa ei ole merkitty että kumpi on kumpi eikä koko erojakaan näissä "terminaaleissa" ole. Vain että toinen johto on raidallinen ja toinen raidaton. Nämähän pitäisi sitten yhdistää tohon jakosuotimeen, mutta pitääpi kokeilla että kumpi on kumpi. Mideissähän sitten ei ole johtoja ollenkaan mutta selkeästi merkitty että kumpaan tulee + ja kumpi -.
Katsoitko manuaalista? Usein sieltä selviää tuollaiset jutut. Sinällään on ihan sama kumpi on plussa. Jotkut valmistajat ilmoittavat että kalvo likkuu eteenpäin ja toiset että kavo liikkuu taaksepäin kun plus on kytketty plussaan. Kytket ensin molemman molemmat disset vaikka raita jakarin +-terminaaliin ja kuuntelet musaa. Sitten käännät molemmat toisinpäin ja kuuntelet uudelleen. Se mikä sinusta kuulostaa paremmalle on oikeampi. Ero voi olla selvä toisen hyväksi tai sitten tapahtuu vaan muutos, mutta on mahdoton sanoa kumpi lopulta on parempi Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Katsoitko manuaalista? Usein sieltä selviää tuollaiset jutut. Sinällään on ihan sama kumpi on plussa. Jotkut valmistajat ilmoittavat että kalvo likkuu eteenpäin ja toiset että kavo liikkuu taaksepäin kun plus on kytketty plussaan. Kytket ensin molemman molemmat disset vaikka raita jakarin +-terminaaliin ja kuuntelet musaa. Sitten käännät molemmat toisinpäin ja kuuntelet uudelleen. Se mikä sinusta kuulostaa paremmalle on oikeampi. Ero voi olla selvä toisen hyväksi tai sitten tapahtuu vaan muutos, mutta on mahdoton sanoa kumpi lopulta on parempi
Joo manuaalikin moneen kertaan tutkittu mutta eipä ole apuja siellä. Ei autakuin kokeilla