Hienosti rakennettu ja hyvin dokumentoitu projekti.
Olisi harmi jos vesittäisit noin huolellisesti ja komromissittomasti aloitettun projektinkehnolla bassovalinnalla. Sinuna laittaisin 4-6 kpl hyviä 12":sia, esim Spl Dynamics XTR300Dx. Kelat valitsisin siten, että saan sopivan kytkyn vahvistimelle/vahvistimille. Luokkatehoa tulee vaikkapa 3500w kolmella ICE-1500:lla 0,5ohm kytkyssä, käytettäessä kuutta D2:sta bassoa. Tai neljällä D2:lla ja kahdella ICE-1500:lla 2500w luokkaan... Hintaero em. bassoihin ei ole hirmuinen. Useampi mottori jäähtyy paremmin ja lukuakin tulee todistetusti...
Testit ampumissuunnista ja kotelon paikasta kannattasi tehdä jollain yleispätevämmällä elementillä ja isommalla setillä. Lanzar on ok basso aikalaisekseen, mutta sen ominaisuudet poikkeavat huimasti nykyisten bassojen ominaisuuksista ja testitulosten yleispätevyys on siksi kyseenalaista. Vaikkapa 2x12" XTR, AS tai Black sopivan kokoisessa kotelossa ja mielellään putken/porttin pää lähellä levyn pintaa. Nyt portin pää on 20cm irti pinnasta ja ei ole lähelläkään paikkaa johon se lopulta tulee... Samoin tuo toinen basso koteloineen muuttaa mittaustuloksia, mikäli se oli autossa mittausten aikana.
Tuo Winsd kannattaa pitkälti unohtaa autosettiä suunnitellessa. Winisd mallintaa toiston vapaaseen kenttään. Säteileekö kaiutin autossa "vapaaseen kenttään"? Ei säteile. Bassokaiutin autossa on kotelo kotelossa. Tarkemmin sanottuna vuotavassa, joustavassa, resonoivassa ja absorboivassa kotelossa. Hyvä vihje mallinnuksen virheellisyydestä on se että malli lupaa jotain 125dB äänenpainetta ja autossa mitataan 143dB... Winisd:tä voi käyttää virin laskentaan. Käytännössä laskettu ja autossa mitattu virikin poikkeavat toisistaan yleensä monta hertsiä. Ainoa minkä Winisd mallintaa melko luotettavasti, on toistovasteessa olevat kuopat. Jos sellainen on vasteessa, niin sellainen on luultavasti myös autossa mitatussa vasteessa. Sen sijaan "kivat buustit" pitkälti häviävät autossa johonkin... Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Ooh, hyviä mittadatoja ja ennenkaikkia kuvia! Millä kameralla räpsit?
Alkaa oma wanabekamera:S2 olemaan niin kehno laadultaan(kohinaa), että pitäis melkein kunnon kamera ostaa projektikuville.
WinISD on paremman simulointi -ohjelman puuttuessa paras ohjelma kotelo + elementti -paketin suunnittelussa autoon, asuntoon tai vaikka mökille. EDIT: Testaa ja tiedä on varmin tapa saada se suunniteltu käppyrä sitten lasille
Lanzarilla soitin 80W nuo tulokset ja toinen hifonicsin basso oli pois ja on pois. Huomoisin myös pitkän torven, koska jos se oli liian lähellä luukkua, luku pieneni.
Olisi tuossa vielä Hertzin 15" hsk380d4. Tarvis kotelo sille tehdä, jolla testata. Paikallisesti puulevyliikkeestä kysyin paljonko maksaa koteloon levyt 24mm koivuvanerista sahattuna, niin vastaus oli: n.90-100e.
Hinta ei miellyttänyt joten tein ylimääräisestä 18mm kierosta filmivanerista tuohon lanzariin testilootan.
Kamerana Canonin vanha 600D. Aikaisemmat kuvat räpsin sigman 10-20mm f3.5 laajakulmalla ja uudemmat oli otettu ef 50mm f1.8.
Pitää suunnitella maaliskuussa sitten bassopuolta reissun jälkeen. Sen verran kyllä ärsyttää nuo auton vakiokaiuttimet, että taitaa niille tapahtua ensin jotain.
Ajatuksena asennella konttiin 4x12" setti ylöspäin ampuvana. Ainakin saa näille tarpeeksi ison kopan säilyttämällä takapenkit.
Nyt pitäisi tietää seuraavaksi mitä elementtejä lähtisi asentamaan. Mielessä on käynyt vaihtoehtoina DD:n 712, 2512 ja 3512. Noista vaihtoehdoista tuntuu tuo 3512 kuitenkin olevan liian kallis.
Vahvistinpuoli sitten vasta, kun tietää mitä elementtejä tulee. Taakse tulee myös kaksi AGM:ää antamaan virtaa joten 0,5 kytky mahdollinen.
Mitäs mieltä muut on elementeistä? Onko joku jo testannut tuota DD:n 700 sarjaa?
Myös ehdotuksia erillissarjoista etuoviin otetaan vastaan. Alkaa ärsyttämään vakiokaiuttimien huono äänenlaatu siinä määrin, että pitää niille tehdä jotakin pian.
Vahvariksi etupäälle tulee JL:n XD600/6. Tämä tuntuu olevan hyvä ratkaisu vahvistimen pienen koon puolesta (mahtuu helposti takapenkin alle). Äänenlaatu tuntuu myös olevan ihan kohdallaan.
Tullut hiukan suunniteltua lootaa tuonne konttiin. Eli taaksepäin ampuvana saisi brutto litrat 280, jos kotelo olisi takapenkkien selkänojan tasalla. Jos taas kotelo tulisi 5-6cm yli selkänojasta, saisi litroja 310.
Viikonloppuna tuli aloiteltua kotelon rakentamista. Aikaisemmasta pahvilaatikkoviritelmästä poiketen, tuli koteloon sentti lisää leveyttä ja muutama vähemmän korkeutta.
Kittiä väliin. Kuvassa ei näy kunnolla, mutta tuo reuna on karhennettu hiomalla, jotta liima tarttuisi paremmin.
Molemmat sivut kiinni.
Pohjassa oli ylimääräistä 1,5mm, joten huspois.
Nyt on tasan. Kuvasta näkee myös, kuinka hyvä on sahata vaneria tylsällä terällä.
Ruuveja ruuvien jälkeen. Pari ruuvia meni poikki kannan juuresta.
Tänään tuli haettua bassot postista. Ei tullut DD:n 712, mutta aika lähelle meni.
Piti hieman mittailla ennen jyrsimistä, että saa kaikki mahtumaan tuohon levyyn.
Sitten tuli jyrsittyä. Bilteman jyrsin toimi mielestäni kohtuu hyvin.
Reijät sahattu ja mallattu tuohon laatikon päälle.
Mahtuuhan ne bassotkin tuohon.
Hieman näyttää tuo magneetti isommalta, kuin nettikaupan sivulla.
Lopuksi vielä pyöristelin kotelon sisäpuolelta reikien reunat.
Päivittelen taas lisää, kun laatikko etenee. Pitäs varmaan noi subitkin ajaa sisään jossain vaiheessa. Erittäin jäykän tuntuiset olivat.
Katsoinko väärin, vai onko nuo ruuvit väärän tyyppisiä? Toista levyä kiinnitettäessä pitäisi käyttää osakierteisiä ruuveja. Nuo taitaa olla jotain kipsilevyruuveja joiden vetolujuuskin on mitä on. Muutenhan tuo on ihan hyvällä mallilla. Kaipaa tukia sisälle.
2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kipsilevy ruuveilla näyttää ja sen takia niitä katkennutkin. No jospa liimaus pitää. Omat kotelot saanut pistää mootorisahalla pieniksi vaikka otti ruuvit pois ja moskalla paukutti niin saumat kyllä piti.
Itse olen purkanut tunkilla, toistaiseksi ei ole tullut saumaa vastaan joka ei olisi auennut Katsoinko oikein että DLE spl sarjaa? Näyttää kyllä aikalailla samalta kuin DD 712 redline
[ Muokattu tiistai 01 huhtikuu 2014, 07:05 ] T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT