Noniin, aletaanpas kirjoittelemaan vähän projktista, joka on Jeep Grand Cherokee vm. 95.
Tässä vähän kontin vaimennuksesta:
Tämä on lähtökohta
Lokarissa oli vaimennuksena jotain pehmeää säkin sisällä ja bitumia
Toisella puolella oli myös bitumia ja pehmeää vaimennusmattoa missä bitumia päällä
Kaikissa muoviosissa on tuota samaa pehmeää vaimennusmattoa liimattuna
Lattiamatto oli kiinni sidontakoukuilla, joita piti paikalla popniitit. Nämä lähti poraamalla popniitin kanta.
Ja alta paljastui lisää bitumia
Kontti olikin aika hyvin vaimennettu bitumilla
Bitumin poisto tapahtui kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja puukolla kaapimalla. Tässä onneksi kaveri auttoi ja homma sujui nopeammin. Lokareista lähti bitumi helpommin, kuin pohjasta.
Tässä lähes kaikki bitumi mitä kontissa oli
Bitumin liima kuitenkin jäi vielä pellille kiinni ja se lähti lämmittämällä ja spriillä. Pelti pitikin lämmittää niin kuumaksi, että puhdistusaine kiehui sitä suihkuttaessa. Asetonilla ei ollut mitään vaikutusta liimaan.
Tältä homma näytti kolmen miljoonan aivosolun jälkeen
Ja koska tuo bitumi kaavittiin puukolla, niin piti tuo kontti myös hiota ja maalata. Myös ruosteieet poistettiin
Nyt kontti sai maalia päälleen ja se odottaa maalin kovettumista.
Seuraavaksi lisäilen kuvia vaimennusmaton asennuksesta. Videota tulee myös vaimennuksen erosta, kunhan on aikaa siihen.
Kiitos. Täytyykin pistää seuraavaks kuvat hieman pienempinä niin on mukavampi lukea.
Kontin vaimennuksen jälkeen vaimennan lattian edestä ja vedän virtapiuhat ja rca:t taakse. Saa sitten jotain väliaikaista vahvaria kytkeä. Jos edessä on yhtä paljon bitumia, kuin takanana, niin ostan paistilastan bitumia varten.
Ei tietoa mitä tulossa. Soittimena on nyt Alpinen 9884R ja tuo ainakin jää. Ovia soittamaan luultavasti 2x SPL dynamics S4006. Tällainen on 1 rikkinäisenä ja toinen luultavasti tulee keskiviikona. Subeista ei vielä tietoa. 2x18" ois kiva setti.
Vähän etenemisestä juttua taas tänne. Eli tässä kun odotellaan maalin kovettumista kontissa, niin poistin lattiamaton edestä.
Hyvin näyttää olevan bitumia täälläkin. Jostain kumman syystä oli lattiamaton alla myös sanomalehtiä.
Ja tottakai ruostettakin piti olla, että joutuu hitsaamaan. Bitumin alta oli päässyt leviämään.
Pitääkin sitten käydä hakemassa vähän happomaalia ja Tikkurilan Temadur 20 -maalia. Muistakaa siis ihmiset poistaa ne ruosteet ja maalata paljas pelti ennen vaimennuksia. Muuten saa hitsailla. Pentele.
Nyt on autosta peltiä leikelty irti lattiasta ja ruosteet hiottu veke. Myös kaikki bitumit on pois edestä. Pitää huomenna ottaa kuvia ja laittaa taas foorumille, kun kerkee.
Tulipeltiin ja tuohon kantattuun penkin kannakkeeseen pitää pistää pari reikää, jotta saa virtapiuhat taakse vedeltyä. Sitten hitsataan paikat.
Hitsailun jälkeen maalaan lähes koko lattian ja pohjan paikkojen kohdalta. Maalin kuivuttua tulee alustamassa, jonka jälkeen pääsee tekemään vaimennukset lattiaan kontista eteen.
Aika paljon on tullut jo nähtyä aikaa ja vaivaa pelkän lattian vaimentamiseen. Kaikkein eniten tässä hidastaa se, että auto on käyttöauto.
Ja hep! Nyt on sisusta jälleen nipussa. Ensinnäkin kiitos kavereille jotka auttoivat erinäisissä hommissa. Ja pahoittelut kuvien laadusta. Oli ilmeisesti aika jännät säädöt päällä.
Tässä kuvaa paikoista, jotka piti hitsailla. Myös kaikki vanhat bitumit on poistettu (paistilasta toimi aika hyvin)
Sitten kun oli saatu hitsattua lattia, se piti maalata. Tähän käytin hartsikovetettua epoksimaalia. Maali kuivui 36h rauhassa ja auton pohjaankin pistettiin Dinitrolin alustamassaa.
Tässä sitten kuvaa kun on saatu lattia päälystettyä mustalla kullalla ja piuhat vedettynä taakse
Keskikonsoliin vedin vielä 4x1,5mm^2 takakontista varalle esim. jännitenäyttöä varten. Virtapiuhat on 50mm^2 CCA:ta, mutta kaippa ne riittää taka-akuston lataamiseen. Tulipeltiin tein parit reijät kuusiporalla ja sitten epoksia perään. Reikiin tuli laitettua tettikumit, jotta vesi ja lika pysyy ulkona.
Hanttarin penkin tukipalkkiin ja takapenkin kantattuun peltiosaan tuli myös tehtyä reikää virtapiuhaa varten.
Tässä vähän kuvaa takaluukusta päin
Nyt, kun kaikki on toivottavasti valmista etulattiassa, niin tuli ängettyä lattiamatto paikalleen. Se menikin aika hyvin samalle paikalleen, missä on ollutkin.
Sama takaa
Nyt takaisin kontin vaimennuksen:
Tässä on kontin lattiassa laitettu vaimennusta
Ja tässä vähän huonompi kuva vaihteeksi
Lattiamatto paikalleen, että voi pistää lokarin vaimennukset ilman maton folion rikkomista
ja takaa synkkääkin synkempi kuva
Tässä sitten onkin jo lokarit saanut vaimennusta päällensä
Johdot niputettu penkkien alle siistimmin
Ja penkit paikalleen, pau. Nyt jopa näkee jotain kuvasta
Auto vaimeni hieman vaimennuksen johdosta. Tässähän oli aika paljon bitumia jo ennestään, mutta ainakin rengasmelu väheni. Vielä puuttuu takaluukusta, ovista, katosta ja konepellistä vaimennukset. Sen pituinen se.
Eilen tuli väsättyä refleksikoteloa vanhalle 12" lanzarille. Subin ostin aikaa sitten kirpputorilta hintaan 5e. Kotelo on n.60l ~150cm^2 ja 40cm pitkällä portilla. Viri siinä 38 paikkeilla.
Aika hyvin soi alle 100W teholla. Nyt pitäisikin testata miten toimii taaksepäin ampuvana, ylöspäin ampuvana ja subi ylös portti taakse. Mittari olisi aika näppärä tähän. Tietää sitten miten tekee kotelon tuonne konttiin.
Myös sulakepesien asennuksesta eteen tulee kuvaa, kuhan saa jotain pysyvämpää konehuoneeseen.
Hyvää jälkeä! Onhan noissa purku ja kasaus hommissa aina oma hommansa. Se kunnollinen db-mittari on melkeenpä ostettava/lainattava, jos meinaa jotain testailla. Jos jostain löydät vaikkapa käytettynä Peakmeter mittarin, niin siitä ei kyl kovin paljoa köyhdykkään. Korva kuulollahan siitä testailusta ei tule mitään http://www.youtube.com/user/Domax1234 ------------------------------------------------------------------ 2010: Stock 4000w 132.2dB 2011: SM3 / PRO Stock 600W, 142,8 dB 2012: PRO Stock 2500w, 148,2 dB / Pro Stock 600w, 144,4 dB 2013: SM1 / PRO Stock 3500w, 151,0 dB 2014: SM2 / PRO Stock 1500w 149.4dB + Finaalien Demokisan voitto + Hienoin Stock asennus 2015: SM1 / PRO Stock 1500 150.3dB