Pitäs mersuun laittaa vähän virtapuolta kuntoon parempaa suuntaan. Tällä hetkellä on perus 70ah vartalainen keulalla ja 50mm2 virtapiuhat. Olis nurkissa hyvä 100ah vartalainen myös ja aattelin jos sen heittäis takaluukkuun. Riittääkö noitten väliin perus 16mm2 virtajohto + motonetin "tehorele" + sulakkeet (70A?) molempiin päihin tietty? W124 coupe mersuun varmaan pätee samat kikat kotelon kaa kun perus sedanissakin, eli elementti ja refleksi ylöspäin, subi penkin takana ja refleksi takavalojen puolella? Ja saakos tota hattuhyllyn peltiä rälläköidä poies, siis lain mukaan ei maxboomin sääntöjen? Ensiapulaukun kohdalta aattelin vetää palasen että paine pääsis sieltä kontista hyttiinkin päin.
Pitäs mersuun laittaa vähän virtapuolta kuntoon parempaa suuntaan. Tällä hetkellä on perus 70ah vartalainen keulalla ja 50mm2 virtapiuhat. Olis nurkissa hyvä 100ah vartalainen myös ja aattelin jos sen heittäis takaluukkuun. Riittääkö noitten väliin perus 16mm2 virtajohto + motonetin "tehorele" + sulakkeet (70A?) molempiin päihin tietty?
Molemmat ilmeisesti vesiakkuja? Jos ovat, niin sen releen voi unohtaa välistä. Jos toinen olisi vesiakku ja toinen AGM-akku, niin sitten se rele sinne. Paksumpaa virtapiuhaa sinne sen sijaan voisi laittaa, toki se ohutkin periaateessa riittää, mutta siinä nyt kuitenki jonku verran liikkuu jo pelkästään latausvirtaa, niin jännitehäviötäkin tuppaa syntymään. Paremmin vaan lataa sitä taka-akkuakin, kun ei oo liikaa turhia häviöitä...
ja tosiaan laitat kunolla sitä piuhaa akkujenväliin ni virta kulkee kunnolla.. vähintään 1x50mm2 ja net on molemmat vesiakkuja? jos ne on yhtään kunnossa ni mitään relettä ei tarvitse väliin...
Vesiakkuja on molemmat, samanlaisia vartalaisia mutta toinen 70ah ja toinen 100ah, molemmat hyväkuntosia.. Aattelin relettä jo ihan senkin takia väliin että vois kesällä mökillä ollessa ym huoletta soittaa musiikkia ilman että tarvii huolehtia että lähteekö auto enään käyntiin.
halvempi ja helpompi on se vaihto ehto et sillonku mökillä humppailet ni otatetuakusta kengät irti navoista sillon ei se irtonainen akku kulu paljon halvempi ja parempi vaihto ehto ja tosiaan jossul on se rele sillo basso vehkeet vie takaa virtaa ja mankka etuakulta jos et erikseen piuhota
halvempi ja helpompi on se vaihto ehto et sillonku mökillä humppailet ni otatetuakusta kengät irti navoista sillon ei se irtonainen akku kulu paljon halvempi ja parempi vaihto ehto ja tosiaan jossul on se rele sillo basso vehkeet vie takaa virtaa ja mankka etuakulta jos et erikseen piuhota
Se tyhjentyny taka-akku vaan imaisee kyllä aika hyvin virtaa siinä vaiheessa, kun virtajohdot taas niiden popittelusessioiden jälkeen pistetään paikalleen.
Auto käyntiin aina välillä akkujen lataamiseksi. Toki 170Ah yhteiskapesiteetti riittää aika pitkiin kuuntelusessioihin, jos ne akut vaan suinki ovat kunnossa.
Onko siitä soinnin kannalta mitään haittaa jos elementin lyö väärinpäin koteloon? Entä haittaako esim. elementin päälle laskeutuva pöly mitenkään/sitä varmaan pitäis putsailla aika-ajoin siitä pois?
E: Entä miten refleksi pitää ottaa huomioon, täytyykö kalvoon edelleen jättää halkaisijan verran matkaa putken päästä jos elementin laittaa vaikka kotelon päälle ja refleksin sivulta sisään?
Sen sijaan kaikkea ferromagneettista roskaa pitää varoa aivan hulluna. Tarkoitan kaikkea raudan työstämisestä syntyvää purua, poran lastuja, "rälläkän kipinöitä" ja kaikkea vastaavaa. Yksikin hippu magneetin ilmaraossa tuhoaa puhekelan heti tai aikaa myöten.
Refleksiputki voi kulkea vaikka muutaman sentin päästä kartion edestä kunhan kartiolla on riittävästi tilaa liikkua osumatta putkeen. Sen sijaan putken pään ympäristössä pitää olla tilaa ilman virrata putkeen ja pois putkesta. Riittävä tila on yleensä vähintään putken halkaisijan verran. Käytännössä yleensä vähempikin riittää, mutta laskee hieman viriä. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Kysymyksiä tuosta subin säädöstä, miksi ohjeissa aina neuvotaan säätämään radion EQ defaultille ja etsimään sitten erillissarjan ns. maksimivola, itse jos etsin maksimivolan noin ja säädän eq:lla keskialuetta vähän lisää ja korkeita taajuuksia niin menee särölle.
Autossa siis Rainbowin 6,5 erkkasarja Takana Focalin 6,5 koaksiaalit ja kontissa GZ 12" valmissubi. -Mazda Demio