Aika taas kirjoitella "edistystä" auton osalta näin LR-importin kisojen lähestyessä. Tämä auto nähty viimeksi Forssan maxboom kisoissa. Tulosta saatiin aikaan Stock sedan 600w --> 140db 2 x 15", ICE-800D. Rojekti löytyy laitteistot osiosta muistaakseni.
Suurin muutos viime kaudesta on bassopää. Järki lopppui kesken desibelien haussa, joten tehoa hommattiin huomattavasti lisää. Muutenkin väsähti luvun hakuun kun verhoilun kiinnikkeiden sijaintien muutoksilla saatiin jopa 0.3db keskiarvoa lisää, mutta kokeillaas uudestaan. Elementit eivät oikein sovellu boomiin kun imevät tajuttomasti virtaa korkeilla, mutta kisaamaan on pakko päästä.
2 x Gas Competition 15D1 Easy Audio 4000.D1 (ei oo parempaa päätettä olemassa) Kotelo: 200-220L @34-35hz auto suljettuna. Ikkunat auki ilmestyy boostia 25-26hz kohdille, joten toistokaista on todella laaja. Subsonic ei ole käytössä enkä saa elementtejä pohjaamaan yli 22hz taajuuksilla.
Nyt kuvia:
3kpl m20 kierretankoa
Pari bilteman 70ah akkua ruokkii laitteistoa jopa 10 sekunnin ajan ennen 12V alitusta.
Kaapelointi onkin puoliksi cca ja happivapaata kuparia.
Ja buumiautonhan kuuluu olla lähes paalikunnossa.
Lasin nurkasta ovi auki mitattu.
Kisakaveri ei valitettavasti pääse osallistumaan tapahtumiin, joten hommasin tuuraajan. Tässäkö elävä passiivisäteilijä kun siipensä levittää?
Seuraavaksi tarkoitus poistaa uretaanit kotelon kyljistä, jotta stock luokkaan päästään soittamaan. Tuleekohan tuosta takapenkkien selkään tehdystä levystä suurikin sanktio?
Ps. Meikältä löytyy 4SPL, Beyerdynamic MM1 -kalibraatiomikrofoni, Digitaalinen oskilloskooppi sun muita mittareita, jos joku haluaa laittestoansa säätää/mittailla. Espoossa sijaitsen, joten viestiä vaan jos tulee tarvetta.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Mukava nähdä foorumillakin eloa. Kuinka paksua selkänojassa oleva levy on ja lukittuuko penkki normaalisti paikalleen? T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Minä näen tuolla kontissa vielä paljon käyttämätöntä litraa käyttöön otettavaksi. Ja näkisin myös paikan kolmannelle 15" elementille.
Jos tuo selkänojaan kiinnitetty levy on 15mm tai ohuempaa, niin sen puolesta ei ole ongelmaa. Säännöissähän mainitaan seuraavaa: "Takaselkänojaan asennettu vahvistimen ja/tai laitteiston asennuslevy ei saa olla yli 15 mm paksua" 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kontin vasen kylki jätettiin tyhjäksi kun vuotaa vettä bensaluukusta ja varapyörämonttu kuidutetaan tulevaisuudessa.
Kun saan työkalut käyttöön taas niin lähtee nykyisestä kotelosta etulevy. Tulee 6th order hattuhyllyn läpi 1 x 12" rainbow sls 12/peerless xxls 12. Täytyy kokeilla suurempaa suhdetta etukammion ja takakammion välillä. Akusto ei kestä yli 1000w luokan tehoa niin voisi olla mukava kokeilla todella herkällä elementillä ja suurella tilavuudella paineita. Litrat olisivat näin alustavasti 50-70 taakse / 170-150 eteen. Noilla litroilla saadaan kammioiden vireet lähelle toisiaan uhraamatta etuportin pintalaa ja saadaan etuportti suht lyhyeksikin. Takaportiksi tulee vähintään 6" putki, jotta saadaan laajempaa kaistaa ulos takakammiosta. Tämä kokeilun jälkeen tulee 2 x 15" 6th order. Täytyy saada varapyörämonttu kuituun, joka tulee viemään tajuttomasti aikaa.
Urtsut purettu veks. Vielä ei ole tarjota mittadataa tiivistämisen vaikutuksesta, mutta korvakuulolla sanoisin, että eiköhän muutama deppa vähintään häviä luvusta. Matalat katosivat lähes kokonaan. Kannattaa siis tiivistää kotelon kyljet, jos konttiseinän rakentaa.
Laadunvalvojat jatkuvasti kyttäämässä mitä tekeillä.
[ Muokattu maanantai 25 kesäkuu 2018, 17:14 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Kisat ohi; hyvin meni. Tapahtuma oli oikein viihtyisä ja uutta taas opittiin. Kiitoksia Maxboomin väelle, vapaaehtoisille, LR-importille ja muille paikalla olijoille. Päivä tuntui menevän hyvin sujuvasti ja kivuttomasti. 143 keskiarvo saatiin irti autosta toisen aurinkolipan lisäksi ja onhan se 3db enemmän kun mihin pyrittiin.
Konsta käski vaimentamaan katon autosta, joten näin siis tehdään:
Katon osat numeroitu vertailun helpottamisen vuoksi.
Dataa:
Piikki fulltilt keskeltä lasia, auto suljettuna, ei käynnissä, laturin kiinni, lämpötila 22-23, mittausten välissä pieni tauko
Maxboom 32-53 1000w: (Värikkäät palkit vs mustat palkit. Vihreet kasvua, punaset laskua.)
Osa 1 VS ei vaimennus
Osa 1, osa 4 VS osa 1
Osa 1, osa 3, osa 4 VS osa 1, osa 4
Paras VS ei vaimennus
Parhaimmillaan luku nousi 0.4db. 1000w luokassa, mutta kärsikin sitten fulltilt piikeissä. Kannattaa rakentaa auto tiettyyn teholuokkaan. samat konstit eivät toimi, joka teholuokassa. Vielä mittailu kesken. Vaimennetaan kaikki osat, puretaan ne joista tuli laskua lukuun ja lisätään kerros niihin joista kasvua. Jokaisen osan kerroksen lisäyksen jälkeen mittaus. Kaikkea mittailua en tänne päivittele, mutta lopputuloksen kirjoittelen. Pyrin kasvattamaan matalimpia taajuuksia, sillä ne ovat oleellisiä tässä rakennelmassa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Jos pelkkä kisailumielessä haet vaimennuksia, niin olisikohan ollut väärä tapa tehdä niin että olisit ottanut ylös vaimentamattoman ja verhoillun auton käyrän. Sitten purkanut verhoilut ja ottanut käyrän. Tällöin oletettavasti selviää verhoilun vaikutus. Sitten vaimentaminen/tiivistäminen pala kerrallaan mittarin kanssa. Omakohtaisena kokemuksena vaikuttaisi niin että vaimentamalla saat soittoalueen putoamaan, eli vaimentamalla saat matalaan päähän lisää lukua. Se, että onko se hyvä vai ei, niin en osaa sanoa. Ennemmin muutos kerrallaan kuin paljon pieniä kerralla. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Pohdiskelin samaa ennen mittailuja ja tulin siihen tulokseen että en sinänsä tee mitään tuolla kattoverhoilun kanssa vs ilman käyrällä. Verhoilu kuitenkin kiinnitetään lopuksi vaimennusten jälkeen. Tässä alkaa tosiaan näyttää että vaimentamalla värähtelevät pinnat saadaan lisää potkua matalille ja piikkitaajuus laskee. Pinnat jotka eivät värehtele, laskevat koko kaistaa vaimentaessa. Ootkos testannut miten vaikuttaa katon palkkien reikien tukkiminen lukuun? Nää katon reunat on ihan reikäjuustoa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Pohdiskelin samaa ennen mittailuja ja tulin siihen tulokseen että en sinänsä tee mitään tuolla kattoverhoilun kanssa vs ilman käyrällä. Verhoilu kuitenkin kiinnitetään lopuksi vaimennusten jälkeen. Tässä alkaa tosiaan näyttää että vaimentamalla värähtelevät pinnat saadaan lisää potkua matalille ja piikkitaajuus laskee. Pinnat jotka eivät värehtele, laskevat koko kaistaa vaimentaessa. Ootkos testannut miten vaikuttaa katon palkkien reikien tukkiminen lukuun? Nää katon reunat on ihan reikäjuustoa.
Minä olen ollut laiska noiden testailujen suhteen. Passatissa oli yksi palkki, muutenhan se kattovaimennus/jäykistys on sellainen tehtaan komposiittipuristeviritelmä, jota ei kai auta pehmittää/hajottaa. Joku saattaisi kehottaa katsomaan eri varustelutason autoista parempaa tilalle. Sinulla on noita kattopalkkeja ihan reilusti, ne olisin laittanut aika reilusti kiinni sopivalla massalla. Olettaisi että kaikki ylimääräiset reiät voi tukkia, mutta onneksi mittari sen kertoo niin ei tarvitse luottaa olettamukseen.
Oletko testannut paljonko selkänojassa olevat vahvistimet vievät lukua?
[ Muokattu keskiviikko 11 heinäkuu 2018, 04:26 ] 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Ulkona kuuma, hartsi kovettuu nopiaan, elossa vielä ollaan just ja just.
Kuvia:
Ei soinu ease my mind niin kokeillaan 8" mideillä. Tässä ensimmäinen ovipahviprojekti.
Muutama tunti vielä jäljellä... Puuttuu pari kerrosta lasikuitumattoa pinnasta.
Elementeiksi tuli Eighteensoundin 8NMB420 neo-midbassot. Kun nämä saadaan pois tieltä niin kokeillaan tunkea pahveihin Fountekin NeoX 3.0 -nauhadiskantit
[ Muokattu tiistai 17 heinäkuu 2018, 18:47 ]
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Eihän tuo kotelo tule 20cm ulommas ovipahvin kiinnitystasosta? Tai mitäpä silläkään on väliä jos ei sillä soitetulla luvulla ole niin väliä 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus