Timbajeij käski hitsata kehikon koslaan. Hifiguru(nimimerkki) saa opettaa meikäläisen hitsailemaan niin voisi jopa onnistuakkin. Taitaa tällainne sedani olla ihan hyvä seinän rakennukseen kun ei tarvitse älyttömän isoa koteloa väsätä.
Tuo refleksiseinän elementtien ja portin sommittelu on kovasti mietityttänyt. Lähtökohtana olisi 4x15", jossa elementit pelkääjän takaraivoon kiinni ja portti mahd. kauas kuskin puolelle. Pelkääjän niskatukeen pyrkisin painetta saamaan. Näyttäisi siltä, että elementit ylös ja portti alas on boomissa toiminut hyvin ja tämä voisi niskatukeenkin toimia. Omat lempitaajuudet löytyvät 30hz alas ja 45hz ylös. Oliskos kellään dataa tuulilasin ja niskatuen paineiden erosta refleksiseinässä, jossa portti/portit alhaalla ja elementit ylhäällä? Itse soittilisin 99% ajasta ovi/ikkuna auki, mutta kisaamassa aion käydä.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Et ole varmaankaan saanut huonoa käskyä. Itseäni himottaisi kokeilla sedaniin seinä. Osa muutoksista tuskin olisi vaan maxboomin sääntöjen mukaisia. Tukisin korin ulkopuolelta ja sitten silpoisin sisäpuolelta hattuhyllyä, selkänojarakenteita yms peltiosia. Näin saisin runkoon suorempia osia. Kotelon pohjan ehkä tekisin vain levyllä, jonka tukisin pystyosilla autonlattian jäykisteisiin. (Tarvitseeko lattiaan erillistä putkirunkoa levyn alle, vai saako auton korin hyödynnettyä tylttäämällä?) Sivuihin teräshäkki, jonka saa esim ovipilareihin tuettua. Kattoon putkikehikko, johon etukäteen tuet katon takaosalle (tämä jäykistää jo katon etuosaa) ja tiivistys b-pilarilinjaan, L-listalla. Kotelon takaosaa jatkaisin takaikkunalinjassa takakonttiin asti. En osaa sanoa, että onko kannattavaa ottaa edes takakontti käyttöön. Ehkä tekisin vain valmiuden takaosan käyttöön ottamiseksi. Tai ehkä katkaisisin koko auton perän poikki takaikkunan kohdalta ja liittäisin takaosan uudelleen paikoilleen kun sen aika olisi.
Saamme varmaankin seurata projektia tätä kautta ja samalla saamme jonkunlaista osviittaa noista kustannuksista ja työajoista. Kiva huomata että miten väärässä itse on noiden materiaalien ja työaikojen osalta. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kustannuksiin ja työmäärään vaikuttaa tavoiteltu taso. 13 tusinassa-laatu tapaa olemaan halvempi kuin top 3-laatu. Noita oikeasti vaikutuksen tehneitä seinäautoja ei kovin montaa ole, alisuoriutujia on senkin edestä. Kovin pienillä tavoitteilla on kovin vaikea perustella seinän rakentamista. Sedanin kontista on kuitenkin kohtuullisen helppoa soittaa pitkälti yli 150 dB lukuja. Luovaa ajattelua se toki vaatii, mutta ei seinän kanssa näytäisi pääsevän paljoakaan helpommalla.
Edit: Nipan budjetissa näyttää olevan pilkkuvirhe😀 Vai onko vaan aika huuhtonut suurimman osan materiaalikuluista ja työtunneista unholaan...
Edit2: Olen vähän muutellut vanhaa EXT-autoa ja tähän mennessä on kulunut: yli 100 katkaisulaikkaa, n. 20 hiontalaikkaa, 18 kg mig-lankaa, 55l seoskaasua... rahaa n. 2500E ja paljon yli sata tuntia työtä. Ja enemmän duunia on jäljellä kuin tähän mennessä on tehty😂
Senäautoja, joihin kannattaa tutustua ennen oman rakentamista: ASTM M&T Punto, Hautasen Samin Punto, Toni Pasasen Passat ja Moksusten Golf. Ei välttämättä tuossa järjestyksessä. Muutama muukin olisi mutta noista saa jo hyvän käsityksen.
[ Muokattu keskiviikko 15 marraskuu 2017, 11:51 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Yhtään ei haittaa meikäläistä jos ei sääntöjen mukaan ole väsätty. Kisaan silti ja vaikka hurjilla häviöillä. Tämä auto on täysin harjoittelukäyttöön tarkoitettu niin tänne vaa kaikki ideat mitä haluaisitte kokeilla. Ei autoa eikä rahaa säästellä. Jos menee pieleen nii hommaan toisen sitten tilalle ja kokeilen uudestaa.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
Ousvaldo: kannattaa vain asennoitua rakentelussa siihen jonkunlaiseen sääntöjenmukaisuuteen, tai ainakin tiedostaa asia. Joistain asioista voi tulla se kauden mittainen kilpailukielto, ja siinä vaiheessa on kurja pyöritellä lippistä rullalle toisellakaan autolla. Ei kaikesta selviä pelkillä hyvityksillä. Mutta onhan käytössä vielä Unlimited luokka, johon mahtuu hyvinkin lukua soittamaan, jos ei ole kilpailukiellon alla. Tämä vain siis muistutukseksi noiden hullujen visioiden varalle ja mahdollisten sisäpuolen peltien muokkaukselle, joka on esim. semiunlissa kielletty b-pilarilinjan takapuolellakin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
1/2014 olisi Toni Pasanen autosta juttua. 3-4/2016, 5/2016, 6/2016 2/2017ja 6/2017 on juttuja kovaa soivista seinistä. Kannatta tilata AS😀 Näitä vanhoja numeroita voi tilata: http://www.autosound.fi/index.php/lehdet.html?page=1 Tuossa 3-4/2016 on hyvää asiaa aihion valinnasta. Aihio on rahanmenoon ja käytettävään vaivaan nähden niin pieni sijoitus, että harkinta kannattaa.
[ Muokattu keskiviikko 15 marraskuu 2017, 12:04 ] Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Täytyy noita sääntöjä sitten tutkiskella rakentaessa. Ainakin kattoa haluaisin vahvistaa.
Yritinkin tilata jo lehden, jossa kerrottiin ABC:n rakentamisesta. Ikuisuuss meni eikä mitään kuulunut. Unohtu koko asia. Ehkä huomioivat tilaukseni kun useampi lehti kyseessä.
Rutturipariasennuksia jo vuodesta 2019. Autohifin flat earthereiden (flatti equttajien) vastustaja. Pro stock 1000W - 139.3dB Kanafarmari
http://maxboom.fi/gallery/thumbnails.php?album=307&page=1 Täältä löytyy muutama poto sedanista ja miten sitä on tehty.. Ja samalla selviää mistä tämä bämppäri villitys lähti 2011 Stock 600W 139.3 dB 2012 Pro Stock 1000W 145.7 dB 2013 Pro Semi-Unlimited 3500 152.4 dB Sm1 2013 Maratooni 147.3 dB 2014 Pro Semi-Unlimited 3500 153.4 dB sm1 2015 Pro Semi-Unlimited 5500 155.0 dB sm3 2016 unl 9000 sm1 2017 ei nappaa konapappaa