Kauden aikana on autot katsastettu jo useampaan otteeseen osakilpailuissa ja korjauskohteita on sitten nostettu esille enemmän ja vähemmän. Kehotuksia mahdollisista korjauksista on jaettu opastusmielessä.
Oletetaan että jokainen kilpailija on ollut mukana autonsa katsastuksessa ja saanut samantien mahdollisen palautteen. Näin toimitaan myös finaaleissa.
Muistin virkistykseksi tässä hieman listaa mitä kaikkea katsuroinnissa käydään läpi:
Ainakin nämä osa-alueet kannattaa jokaisen katsoa ainakin kuntoon:
Kaiutinjännitemittaus: - Speakon-liitin kytkettynä, toimivuus tarkistettu. Liitin riittää auton ulkopuolelle . http://maxboom.fi/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?74873 <- keskustelua aiheesta - Katsastuksen yhteydessä tarkistetaan että johto on yhtenäinen, kokonaan näkyvillä (ei kulje missään verhoilujen alla tms) ja johto on kytketty päätteeseen/päätteisiin kuten kuuluukin. Myös jälkitarkastus voi sattua kohdalle, jos mahdollista aihetta siihen esiintyy. Tämä liitin ja johto tarkistetaan erillisellä jännitemittarilla ja speakonadapterilla.
Kaiutinjännitteet: - Tarkista ja laske luokkasi tavoitevoltit. Säädä laitteistosi mahdollisimman lähelle niitä. Laita vaikka se soittovolume (myös soittimen asetukset) johonkin ylös.
Kotelon kyytiin mahtuminen: - Siis sinne hattuhyllyn alle (joka on orkkispositiossa sillä korkeudella kontin pohjasta kuin se on tehtaan jäljiltä) tai se 3 sentin sääntö selkänojan alimman kohdan alapuolelle. - Takapenkin taakse siinä paikassa missä sitä tullaan kisoissa pitämään. - Tarkista että selkänojat lukittuu paikoilleen, silloin kun kotelo on kisa-asennossa. Asia tarkistetaan. - Koteloahan ei saa katsastuksen jälkeen liikutella. Jos huomataan että kotelo on mittalainilla luvattomalla sijainnilla, niin kilpailijan kilpailu voidaan keskeyttää.
Päätteiden asennus: - Säännöissa mainituille sijainneille, jos epävarmuutta niin kannattaa todellakin vaikka kysyä suoraan katsastajilta
Akkujen asennus: - Sijainti ja riittävä kiinnitys. Pelkkä kotelon ja selkänojan väliin kiilattu asennus ei ole riittävä kiinnitys.
Akku/ akustot - Vaikka varsinaista akkupaino- määrärajoitusta ei ole, niin huomioikaa että auto ei saa olla käynnissä. Ulkokisoissa käytäntö on ollut eri kuin halliolosuhteissa. - Akkujänniteitä varten ei tarvita erillisiä mittajohtoja. Jänniteitä ei mitata. - Virta- tai jännitelähteen käyttäminen on sallittua myös mittauksen aikana
Verhoilut - Vakio verhoilut omissa paikoissaan, jos sattuu olemaan auto jossa ei jotain verhoilua kuulukaan olla, niin kerää siitä evidenssiä valmiiksi. Kannattaa katsoa vielä kerran että onhan kaikki palaset paikallaan ennen Ouluun lähtöä. - Vaimennetut peltipinnat verhoiltava, pl. takakontin lattia (katso säännöt / yleiset kysymykset ja vastaukset.) - Pyritään pitämään ne autoon kuuluvat "stock-osat" paikoillaan, niin ei tarvitse miettiä mitään epämääräisien kangaslärpykkeiden hyväksymistä.
Vaimennus - 4mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous
Kytkentäohmit - Ohmit tullaan mittaamaan paikanpäällä tarkkuusmittarilla, viileistä subbareista. Jos subit on lämpöiset niin ne mitataan myöhemmin uudestaan. - Kytkentäohmit voidaan mitata myös ennen mittauksen alkua tai mittauksen jälkeen, suoraan "lainilla"
Kotelomääritykset: - Korkeus. - Ovikotelot, materiaalipaksuudet ja mitat.
Showcar vaatimukset - Peitepaneelien ym viimeistelyihin liittyvät yksityiskohdat. Yleinen look kunnossa ja muutkin kohdat, jotka on säännöissäkin mainittu.
PS. Kannattaa laittaa muistutus että hattuhylly lähtee mukaan. Tee itsellesi etukäteen muistilista mukaan lähtevistä tavaroista.
Lisäksi muistakaa sedan luokassa oleva sääntö! Ainoastaan joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko voi olla avonainen. Toisen on oltava täysin tukittu. HUOM! Lue yleisimmät sääntökysymykset.
Muistakaa myös päivittää laitteistot ajan tasalle ilmolomakkeeseen viimeistään keskiviikkona 6.9.2017 mennessä, tällä nopeutatte katsastusta ja vältytte joutumasta katsastusjonon hännille. Tarkista ilmoittautumisen ja/tai katsastuksen yhteydessä, että ilmoittautumislappu on oikein.
Mahdollista on myös auton jälkikatsastus heti luvun soittamisen jälkeen, ennen "lainilta" poistumista. Tällöin voidaan suorittaa myös mahdollisia "rakenteiden avaamista" jos karkeita epäilyitä on että vilppiä on käytetty. Tarkoitus on että kisavedot on joka suuntaan rehellisiä, eikä vilpeille ole tarvetta.
Tilanteessa että joku saman luokan kilpailija haluaa jostain syystä tehdä virallisen protestin paikanpäällä havaitsemastaan epäkohdasta niin se tulee tehdä kirjallisena ennen klo 14:00 lauantaita 9.9.2017. Aiheettoman protestin käsittelymaksu on 50eur.
Protesti esim muodossa: "Kilpailijalla A on takapenkin sisukset poistettu, jäljellä pelkät kuoret" tai "Kilpailijalla B on sivuikkunat liimamassalla kiinni" tai "Kilpailija C:llä on kotelo siirretty sellaiseen kohtaan katsastuksen jälkeen että penkki ei lukitu enää paikoilleen."
Toki jos joku asia muuten vaan mietityttää ja ei uskalla sen tiimoilta itse kohdetta lähestyä niin silloin voi kysyä toki tuomareilta asian laitaa (mm allekirjoittanut)
Muistutuksena vielä kaikille: - Muista ottaa akkulaturi ja riittävä määrä jatkojohtoa mukaan. Autojen akkuja EI saa ladata autoja käynnissäpitämällä. - Tarkista se Speakonliitin, mittaa jo etukäteen sen toiminta. Katsastuksen yhteydessä siitäkin mitataan kaiutinkytky muistiin. - Muista hattuhylly ja muut irtoverhoukset mukaan ja paikoilleen. - Laita sähköjohdot hyvään nippuun ja suojaan ("jeesusteippi" ei edelleenkään ole sähköinen suojaus) ja tarkista että saat selkänojan paikoilleen ilman vaurioita. Niputus ei ole pakollista, mutta suotavaa. - Laita soittoasetukset johonkin jo valmiiksi ylös, lainilla niitä ei kannata enää muistella ja arpoa kohdilleen. Tarkista muistitikun toiminta. Ehkä joka raidalle oma tikku, niin ei tule soitettua väärää raitaa. - Huolehdi tuo katsastusasia kuntoon jos jostain syystä teet muutoksia. Esim. MaxSPL vetoja varten autoon saattaa tulla isojakin muutoksia, jotka pitää muuttaa takaisin kisakuntoon. - Pese ja siivoa autosi, kyseessä on näyttely ja olemme yhtenä osana sitä.
Ja kun nyt viimeisiä asioita tarkistelet, niin kurkkaa autosi ja laitteistosi sääntöjenkin osalta läpi, tee sille jo omatoiminen katsastus. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Finaalit pidetty ja autot katsastettu. Laitetaan muutama huomio ylös, että jäävät johonkin mieleen. Pääosin autot olivat siinä kunnossa kuin olettaa sopii, mutta muutama asia kaipaa mainintaa. - teippi (ilmastointiteippi) ei ole pintojen verhoiluaine eikä se ole säännöissäkään sallittu tiivistys- tai vaimennusaine. - stock luokissa pitää pyrkiä siihen että jos ovien kaiuttimia päivitetään, niin pyritään tekemään selkeä kaiutinasennus tai laitetaan alkuperäinen kaiutinritilä paikoilleen, siten että ovimuoto noudattaa alkuperäistä. - selkänojiin asennettujen vahvistimen aluslevy saa olla korkeintaan 15 mm paksu, eli sama periaate kuin etukaiuttimien rakennusmateriaalin paksuus. - auton ovitiivisteiden tulee olla paikoillaan. - ennen katsastamista autosta poistetaan kaikki ylimääräinen tavara. - kotelon korkeus selkänojasäännön mukaan määritellään kotelon asennusalueelta, ei koteloalueen ulkopuolelta. - jos hattuhyllyä ei ole mukana, niin kotelon korkeus määritellään selkänojan mukaan eikä hattuhyllyn säännön mukaan, vaikka hattuhyllyn linjasta olisi selkeä olettamus. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus