Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 67
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Säännöt & Tiedotteet
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
Tapahtuman 2017 katsastusasiaa
Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
kotka
maanantai 10 heinäkuu 2017, 05:38
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Vuodelle 2017 on saatu jo muutama kisa läpikäytyä, muutama kisa on myös jäljellä.
Huomioita tähän mennessä katsastuksen näkökulmasta, niin katsurin kuin kilpailijan puolelta.

Kilpailija voi (ja kannattaa) käydä autonsa läpi jo edeltävänä iltana sellaiseen kisakuntoon, ettei se kisapäivä yllätä. Tarkistuslistana ainakin se oma laitteisto, speakonliittimen kytkentä ja sen toiminta, kotelon korkeus ja sijainti, akkujen kiinnitys. Eikä yhtään huono ajatus ole vaikka ihan pikkuisen siivota sitä autoa, samalla kun katsoo niitä puuttuvia verhoiluja ja kynnysmuoveja. Ei sellainen esikatsastus ole yhtään huono juttu tehdä itsekään.

Katsastushan autolla menee pääosin niin että ilmoitellaan katsastuksen alkamisesta ja otetaan laitteistolappu tuulilasilta, samalla pyydetään kilpailija/edustaja mukaan katsastukseen. Siinä jo näkee auton luokan (ja sen että onko pro vai aloittelija (ja onko se oikein, kun saattaa se pro:kin lipsahtaa aloittelijan puolelle) Samalla vaikka kysäistään jo kuskilta että ovathan laitteet ovat sammuksissa. Lapun ottamisen jälkeen on luonnollisen helppo siirtyä ohjaamon puolelle kurkkailemaan että miltä näyttää. Melkein heti näkee ovipahvit (ja epäilys siitä että onko sisäpeltejä silvottu laitteiston tieltä), kynnysmuovit, lattian, rintapellin, ylimääräiset "romut" autossa. Voipa kurkata katon ja sivupilarien verhouksen (ja ne aurinkolipatkin näkyy samalla), ehkä jo valmistautua takaselkänojiin ja kotelon korkeuteen (riippuen automallista)

Seuraava luontainen siirtymä voisi olla päätepuolen etsiminen, subien määrän tarkistuksen yhteydessä. Siitä kytkyn tarkistus tarkkuusmittarilla, eikä huono tapa ole testata myös speakonjohto toisella mittarilla. Tarkistetaan myös mahdollinen selkänojien nouseminen sinne mihin kuuluukin, ehkä pohditaan ne vanerilevyt selkänojissa vahvareita varten. Kytky ja mahdolliset kytkentämuutokset kirjataan tarkastuslappuun, muut tarpeettomat yliviivataan.

Sitten tarkistus kotelon sijainnista, korkeudesta ja mahdollisista puuttuvista verhouksista takakontin osalta. Muistetaan kotelon korkeussääntö joko penkin selkänojaan tai hattuhyllyyn, myös putkien /portin osalta.

Kokonaisuus pyöritellään nopeasti mielessä ja palataan mahdollisiin ratkottaviin ja lisätarkistettaviin asioihin ja kirjataan tarkistuslappuun mahdolliset merkinnät/huomautukset. Tämän jälkeen lapun ylänurkkaan kuitataan "ok" sen merkiksi että katsastus on suoritettu. Vastataan mahdollisiin kysymyksiin ja annetaan lisäselvitykset. Toivotetaan hyvää kisaa ja tervemenoa mittarille.

Ja katsastus tehdään katsastusryhmän kanssa yhteistyössä siten, että asiat ovat koko ryhmän kanssa kanssa yhteismielisiä. Kytky näytetään kilpailijalle ilman erillistä pyyntöä. Sanotaan asioista reilusti, tai tunnustetaan se jos jotain ei tarkkaan muista.

ja mitenkäs sitten semiUnl, HC4000 ja mopoautot?
No, mitenkäs siinä sen ihmeellisemmin kuin että muistetaan strippitanko, ohjaamon hiukan vapaammat rakentelumääräykset, seinän linja (myös elementtien osalta), mahdolliset lisätilan tekemiset (myös etuovien osalta), elementtien määrä, päätteet, laitteiston sijoittelu.
Hc:ssä on käytettävissä joko c-pilarilinjan tai b-pilarilinjan rakenteluvaihtoehdot, jossa saattaa vaihtua kotelon rakentelukorkeus. Ja ompa siellä vaimentelusäännöissäkin jotain muutoksia.

Yhteenvetona: pääkatsastajan kannattaa kurkata etukäteen että ketä on ilmoittautunut kisoihin, ja sitten lukaista säännöt hiukan sillä mielellä läpi, että mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Muistetaan se että osakilpailu valmistaa ja ohjaa kohti finaaleita. Pääkatsastaja on vastuussa koko katsastustoiminnasta ja toimii käyntikorttina kisailijalle. Ja luonnollisesti omaa autoa ei katsasteta, vaan pyydetään joku muu kilpailija tarkistamaan auton katsastuksen rehellisyyden.

Kilpailija on vastuussa autostaan ja sen mukana tulevista "vänkäreistä", eli muistetaan käyttäytyä vaikka sitä ilolientä on sattunut mukaan. Eikä se savuke kuulu katsastustapahtuman yhteyteen, ei kisaajalla eikä katsastajalla.


2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
Pstk
keskiviikko 12 heinäkuu 2017, 18:18
Postit: 29
2xMaxBOOM I - 2016 1xSuomen mestari kaudella 2016 4xMaxBOOM I - 2017 1xSuomen mestari kaudella 2017
Pstk:n galleriaan
Finaaleihin toivoisin katsastajia, jotka eivät kisaa missään luokassa, niin suhtkoht varmuudella katsurointi ja tuomarointi olisi puolueeton.

Team db Macho tiimipäällikkö
Takaisin ylös
kotka
keskiviikko 12 heinäkuu 2017, 18:47
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Kyllä, tämä olisi hyvä. Ja itse toivoisin sellaisia katsastajia jotka puuttuvat ja sanovat asioita jo osakilpailussa. Ei sen kilpailijan tarvitse sitten kertoa että on se saanut olla "ihanasti rempallaan" osakilpailussakin.
Mielestäni kunnon katsastajan tulisi olla tehnyt ja sisäistänyt säännöt, rakentaa joka luokan autot, ehdottomasti kokeilla joka ikinen porsaanreikä, olla kilpaillut riittävästi ja saanut hyvän rutiinin katsastukseen.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
 

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System