Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 60
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Projektit
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
LowlifeT5
Mene sivulle       >>   Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
lowlifeT5
tiistai 13 joulukuu 2016, 20:56
Autona Transporter T5 ( mukamas matala ja toivottavasti soikin matalaa taajuutta. Tästä nimi projektille) ja "projekti" etenee hitaasti ja varmasti. Tavoitteet saada soiva työauto. Kisaaminen ei 1.s juttu. Viellä.. hommat etenee TLP ( tallin lattian parhaat ) meiningeillä ja aikaisempaa hifi auton rakentelu kokemusta ei käytännössä ole. Muita vehkeitä ( lähinnä 4x4 ) on tullut tehtyä.. no lattialla on nyt 4kpl gzrw30spl elementtejä, 2kpl Torgue7, 2kpl JL audion 8", kasa vaneria( 20mm vesifankkua), harzia ja hiekkaa, 2kpl bilteman 80ah agm, rautaa yms.. asenettuna 2din kenwood dsp plaaplaa soitin, hertz millepro? Erkkasarja+herzin 2 kanavainen hcp2?, ja tyhjän panttina herzin hcp1dk joka ohjasi ennen JL.n 12" bassoja. Ovet ja hytin lattia saanut stp käsittelyn. Nyt vehkeestä puuttu väliseinä ja kotelo olisi kiva saaha pikasesti tehtyä. Kylmä nimittäin iskee kontista.. lähinnä elementtien suunatus kiinnostaa alkuun. Idea oli suunnata ohjaamoon päin niin elementit kuin putketkin. Homemade porttikaan ei ole pois suljettu.. Laatikko kahteen osaan ja litroja 120-160 luokkaa/puolikas? Vai 4kpl esim 666 koteloita? Idea siis kuunnella musaa A.sta Ö.hön eli ei ihan pelkkää painetta. Kuvia voin päivitellä jos jotain tämmönen kiinnostaa. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan!


LowLifeT5
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
Boon
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 05:21
Postit: 401
2xMaxBOOM I - 2014 1xMaxBOOM II - 2014 1xMaxBOOM II - 2015
Boon:n galleriaan
Rakenna yhdestä kotelosta seinä. Laskukaavaa virin laskemiselle en nyt muista, mutta joku seinäauton rakentanut sen varmaan tänne pian kirjoittaa?

Lukaise jotain aikaisempia seinän rakentamisia projektit -osiosta. Saat varmasti paljon vinkkejä sitä kautta.

Siinä vaiheessa, kun saat auton soittokuntoon, kannattaa kysellä olisiko mittaria lähellä. Helpottaa että ei tule niin paljon turhaa työtä tehtyä.
Takaisin ylös
kotka
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 06:00
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Portteri + rautaa= seinä.
Katkaiset sen auton siitä penkkien selkänojan kohdalta seinällä, johon asennat subit. Teet vaikka ensin noille 4 subille sen seinän (ja myöhemmin hiukan paremmasta materiaalista paremman, johon laitat muutaman subin enemmän.)
Teet tukevan, yhtenäisen kotelon ja vaikka pari etuseinää samantien. Kokeilet elementtien sijoittelua ihan ylös ja portti ihan alas ja sama toisin päin. Ja sitten jossain vaiheessa niin että portti on vänkärin kohdalla ja elementit kuskin kohdalla ja sama toisin päin.
Seinään tekee bruttolitroja helposti sen 450l, eikä vielä poista takaosasta huomattavaa määrää tilaa.

Autosoundissa näytti olevan joku Puntoprojekti, jossa ainakin jonkunlainen seinä on tehty. Ilmeisesti soiva vekotin ja jokunen tuumatuokiokin käytetty sen parissa.

Kieltämättä hiukan "hankala" projekti tuollainen paku. Kuitenkin kohtuu uusi, siisti vekotin (tai tuota T5:stahan on tehty aika pitkä aikakausi, jota on helppo kyllä faceliftatakin) ja tilaa tehdä ihan huolella. Minä olisin ainakin kuin pikkulapsi karkkikaupassa.
Joku seinäauton rakentaja voisi hiukan vihjata tuota virin laskua, sillä se hiukan poikkeaa. Tosin oikea/toimiva viri menee ihan vain kokeilun perusteella.
Viriähän mietitään sekä kotelon, että ohjaamon tilavuuden avulla, kaavan ollessa Vtot= V1 x V2 / (V1+V2)
V1 on ohjaamon tilavuus ja V2 kotelon tilavuus. Vtot on se tilavuus jolla voi yrittää mitoitella viriä.
Sitten on niitä akustisia pituuksia, jotka jatkavat olemassa olevaa fyysistä porttia. Äkkiä saattaa käydä niin että toteutunut viri on jotain muuta kuin laskettu ja portin muutokseen kannattaa varautua.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
timbajeij
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 08:42
timbajeij

MaxBoom Member
Sijainti: Jyväskylä
Postit: 629
1xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM II - 2014 5xMaxBOOM I - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 5xMaxBOOM I - 2016 1xMaxBOOM II - 2016 1xSuomen mestari kaudella 2016 5xMaxBOOM I - 2017 1xSuomen mestari kaudella 2017 1xMaxBOOM I
timbajeij:n galleriaan
Älä ota kovin suurta murhetta virin laskemisesta. Joudut kuitenkin muuttamaan muutaman kerran että se haluttuun osuu, ja aluksi haluttu on kaukana parhaimmasta.

Ns. virin laskemiseen käytettävät kotelolitrat saat:
Kotelon tilavuus x Kabiinin tilavuus / (Kotelon tilavuus + Kabiinin tilavuus) (voi toki olla että muisti pätkii..)

Jälkiviisaana voisi sanoa että mitoita setti suoraan isommalle, että etulevyyn saa riittävästi tavaraa ja litroja myös reilusti. Jos käytät vain esim 4 elementtiä niin voit tehdä sisälle väliaikaisen väliseinän jolla saa litroja laskettua.

T&t HÄMÄLÄINEN
DB PAPAT JA POJAT

153,4db 1x10"
150,0dB 1500w
145,1dB 400w
149,4dB 1000w
147,2dB 600w
142,9dB 250w
Takaisin ylös
lowlifeT5
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 11:46
Kiitos hyvistä vinkeistä! Seinän tekoon siis. Käytännössä olisin tehnyt sen muutenkin ja lopputulos olisi ollut siis todennäkösesti susi virien suhteen? Idea oli käyttää omaa väliseinän yläosaa "raameina" ( vahvistettuna ) alas sitten rautaa/levyä. Yläosassa ku on upotukset penkeille yms. Eli suoraa levyä ei voi laittaa ohjaamon ja kontin väliin. Raameihin kehys ja seinä/laatikko siihen pultaten. Leveyttä saa helposti 110cm ylhäältä ja 140cm alhaalta. Korkeutta about 130cm.lattiahan on helppo kun on tasainen. Auto pidetään siistinä siviili/työautona joten ensimmäisenä ei tule mieleen hitsailla järjettömiä "häkkyröitä". Porsu on vanha korinen mutta keväällä saa 5.1 naaman ja hiukan kuitua ympäriinsä.. mites portiin vaikuttaa esim. Apparin puolella kun on paripenkki? Seinä tulee noin 10-15cm päähän. Ainoa rako alhaalla on kuskin penkin vieressä ja sekin about 20cm levee. Sitten jos laatikko on vaikka 40cm syvä niin ulottuu jo sivuoven puoleenväliin.tähän olen vetänyt max. Rajan mutta saahan noilla mitoilla jo litroja vaikka kuinka.

LowLifeT5
Takaisin ylös
timbajeij
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 14:59
timbajeij

MaxBoom Member
Sijainti: Jyväskylä
Postit: 629
1xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM II - 2014 5xMaxBOOM I - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 5xMaxBOOM I - 2016 1xMaxBOOM II - 2016 1xSuomen mestari kaudella 2016 5xMaxBOOM I - 2017 1xSuomen mestari kaudella 2017 1xMaxBOOM I
timbajeij:n galleriaan
Koita ottaa kaikki tila käyttöön siitä b linjalta ja yritä b linjan rakentamisratkaisuilla tukea b pilarilinjan etupuoltakin. Myöskään ei voi koskaan korostaa suunnittelun tärkeyttä. Suunnittele ja mittaa vaikka 5 kertaa ja pyri tekemään vain kerran. Tällöin vähenee materiaalihävikki sekä turhat työtunnit.

T&t HÄMÄLÄINEN
DB PAPAT JA POJAT

153,4db 1x10"
150,0dB 1500w
145,1dB 400w
149,4dB 1000w
147,2dB 600w
142,9dB 250w
Takaisin ylös
larppat
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 16:49
Mulla on alkamassa täysin sama projekti opel vivaroon.

Oon tässä miettinyt, että miten pakussa mahtaisi subit soida, jos penkkien taakse tekisi autonlevyisen kotelon, jossa elementit olisivat asennettuina kotelon päälle magneetit ylöspäin.
Kotelo ei siis yltäisi kattoon saakka, vaan noin penkkien puoliväliin, ehkä hieman alle.

Portti olisi leveä ja tulisi aika alas, penkkien alle lattianrajaan.

Vanha väliseinä "siirrettäisiin" kotelon takapuolelle, eli ohjaamon tilavuus hieman kasvaisi.

Siirto pitänee varmaan toteuttaa niin, että leikkaan vanhan väliseinän ympäri asti irti n,10cm päästä reunoista.

Vanhaan "kehykseen" saisi sitten taikinoida vanerista ja lasikuidusta haluamansa mallisen härpäkkeen.

Elementteinä 4x autostudio as-ref 15d2 SPL ja ajelen niitä gzpa 1.6k-hcx:llä.

Edit. Siis tottakai se väliseinä pitää leikata jo aiemmin, kun kotelon saa paikalleen.

[ Muokattu keskiviikko 14 joulukuu 2016, 16:57 ]
Takaisin ylös
lowlifeT5
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 17:11
Mites vivaron sivuovi? Porsussa b pilarissa on turvavyö ja pilari loppuu ennen penkkejä. Eli orkkis seinän kun poistaa niin istut puoliksi kontissa jo. Sit alkaakin sivuovi ja sen kisko b pilarista. Tämän takia koitan säilyttää orkkis seinää sen osan mikä kiinnittyy b pilariin + 10cm "raamin" about missä on muodot valmiina. Vahvistetaan sitä sitten X konstein.. kuva ehkä auttaisi asiaa / joku vois antaa vielä sen plaan Ö.n tämän suhteen

LowLifeT5
Takaisin ylös
larppat
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 17:21
http://www.campervanconversion.co.uk/projects/trafic-and-vivaro/my-first-camper-van-project

Tuolta näkee hyvin, miten Vivarossa toi väliseinä tulee.

Ensin itselläkin oli ideana vaan tehdä kotelo ja leikata sille sopiva reikä seinään, jonka olisin sitten jollain konstilla tiivistänyt.

Nyt olen alkanut miettimään tuota toisenlaista koteloa/väliseinän siirtoa.
Takaisin ylös
larppat
keskiviikko 14 joulukuu 2016, 17:58
Ja siis.. Samoin mä ajattelin jättää ton vanhan väliseinän "kehyksenä" omalle paikalleen, josta sitä sitten lähdettäis kuidulla/levyllä rakentamaan uudelleen taaemmas. Selitin varmaan aiemmin hiukan epäselvästi, mutta ilmeisesti samanlainen suunnitelma, kun sullakin

Lähinnä tuo subien suuntaus ja sijoittaminen mietityttää, että miten mahtaa toimia.

Ja mitenkäs eroaa, jos teen yhden kotelon 4:lle elementille, tai 2 koteloa?

Tällä hetkellä 2 subia hyllyssä, koska uusia ei tunnu mistään löytyvän. Eikä sen puoleen käytettyjäkään. (saa tarjota).

Ja lowlifeT5:lle suuri anteeksipyyntö, kun tulin tänne sun projektiin meuhkaamaan.
Oli vaan sen verran ajankohtainen aihe, että saatetaan molemmat oppia jotain.... Vaikeimman kautta...
Takaisin ylös
Mene sivulle       >>   

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System