Olis kysymys näistä demoautojen niskatuki - lasilukema suhteesta Mulla itellä on mondeo farkussa 6x12" subit ja arkkukotelo. Suljettuna piikkaa lasille maxboom mittauskohtaan 152.8db ja niskatukeen 150+ jos vastapuolen ovi on auki. Sullahan vissiin tulee aika samoja lukemia lasille että niskatukeen? Kysymys kuuluukin että onko jotain kikkoja demoautoa rakentaessa miten saadaan soimaan niskatukeen yhtä kovaa mitä lasille? Kaveri anto mulle nimityksen basisti. Mutta en soita bassokitaraa, vaan subbareita
Näinhän se menee konttiasennuksissa, että lasille saadaan lukua, mutta niskatukeen ei. Kotelosymmetria, auton akustiikka on tosi tärkeessä roolissa, mikäli haluaa soitella niskatukeen lujaa.
"helpot" -tavat saada soimaan lasille ja niskatukeen lujaa on rakentaa seinä, jossa yksi basso on aivan niskatuen takana. Tällöin saadaan kova kartiopaine suoraan mittarin läheisyyteen ja sitä buustaa vielä, jos portti on vastakkaisessa nurkassa eli pelkääjäänpuolen alanurkassa.
Toinen konsti on saada niskatuki kotelon sisälle osittain. Koteloon tehdään jenkkimallinen portti (iso ja kuskin takana) jonne penkki kaatuu, eli tällöin saadaan kotelopaineet niskatukeen.
Mulla ittellä toimii kotelo ja niskatuki -luvut siten, että korkeat tulee lasille (48Hz) ja matalat tulee niskatukeen. Käytän tosin "hotseat" -menetelmää eli toinen ovi on kiinni ja toinen auki ja mittarit on silläpuolella lasilla ja niskatuessa, missä ovi on kiinni.