Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 69
Jäsenet: 1, ElPablo
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
2018 UNL-luokka 9kw
Unlimited-luokan rajoitukset tähtäävät siihen, että mittausympäristönä toimiva auto olisi mahdollista tehdä todella tiiviiksi ja jäykkärakenteiseksi. Rajoitukset keskittyvät lähinnä mittaustilana toimivan kabiinin minimi mittojen määrittelyyn ja lisäksi joitakin auton perusmuotojen säilyttämiseen liittyviin rajoituksiin. Lopputulos on lähes poikkeuksetta sellainen monster, jolla ei julkiselle tielle ole enää asiaa.

  • Auton liikuteltavuus on säilytettävä, niin ettei se haittaa kilpailun aikataulussa pysymistä. Riittäväksi siirreltävydeksi katsotaan, että auto etenee jollain kone- tai lihasvoimalla 25 metriä minuutin aikana. Lisäksi tuona minuutin aikana eturenkaiden tulee olla käänneltävissä maksimi oikealta maksimi vasempaan.
  • Etulasi on mahdollista korvata maksimissaan 40 mm vahvuisella materiaalilla. Materiaalin ei tarvitse olla läpinäkyvä, mutta etulasin tulee olla läpinäkyvä mittaussensorin kohdalta. Läpinäkyvän alueen tulee olla minimissään 15 cm x 15 cm kokoinen alue.
  • Sensorin keskeltä mitattuna tulee oikealle ja vasemmalla jäädä vähintään 50 cm tyhjää tilaa (kuva 1).
    Sensorin kaapelin ehjänä säilyttämiseen auton sisälle tulee johtaa vähintään 8 mm ura/syvennys, joka sinitarralla sitten tiivistetään.
  • Etulasin tulee kaltevuudeltaan seurata A-pilarien muodostamaa linjaa.
  • Alkuperäiset etuovet voidaan vahvistaa tai jopa tehdä avaamattomaksi. Ovien ikkunat voidaan korvata myös läpinäkymättömällä 40 mm vahvuisella materiaalilla. Ainut vaatimus on, että mittatilana toimivaan kabiiniin on käynti suljettavasta luukusta, jonka minimi mitat ovat 40cm x 50cm (korkeus x leveys).
  • Mittatilana toimiva kabiini tulee olla yhtä jakamatonta tilavuutta. Katon ja lattian väliiin on mahdollista asentaa yksi pyöreä metalli tanko/putki, jonka halkaisija on max 30 mm.
  • Mittatilana toimivasta kabiinista on vähintään löydyttävä noin 1000l painestuva tilavuus, jota mittasensori "etulasilla" mittaa. Alla olevasta mittamatriisista selviää, millaiset mittakombinaatiot ovat sallittuja. Katso myös ohjeistavat kuvat minimimittojen mittausmenetelmistä.
  • Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kokeillessa kohtuullista voimaa käyttäen.
  • Akkujen määrää ei ole rajoitettu.
  • Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
    - Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
    - Konehuone
    - Auton sisällä b-pilarilinjan takapuolella
  • Vahvistimien tulee sijaita auton sisäpuolella B-pilarilinjan takapuolella.


    • POIKKEUKSET:
    • Lava-autoissa vahvistimet voivat olla lavalla.
    • Vahvistimet voivat sijaita myös konehuoneen puolella.
    • Auton ulkopeltien osalta ei ole sallittua korottaa kattoa, levittää kylkiä tai muokata muitakaan auton alkuperäisen korin ulkopinnan maalattuja peltejä saadakseen enemmän asennustilaa.

  • B-pilarilinjan takapuolella olevan lattian saa pudottaa samalla tasolla kuin b-pilarilinjan etupuolella olevan alkuperäisen pohjan.
  • B-pilarilinjan etupuolisen pohjan saa pudottaa samalle tasolle b-pilarilinjan takapuolisen pohjan kanssa.
  • Ohjelmalähde voi sijaita auton ulkopuolella soiton aikana.
  • Mittauksen aikana auton sisällä ei saa olla mitään ylimääräistä tilavuutta pienentävää. Ei edes kilpailijaa tai hänen avustajaa.
  • Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan).



Lyhenteet ja mittausmenetelmät:
  • S-S = Sensorin mittapisteestä Subi-Seinään. Mitataan horisontaali (vatupassi) linjassa rullamitalla seinän uloimpaan pintaan, oli se sitten subi, portti tai itse kotelo. (kuva 2a ja 2b)
  • KO-AKO = Kuskin ovesta-ApuKuskinOveen. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä että vapaa tila löytyy pintojen välistä. Mitattava korkeus on vähintään 60% katon ja lattian välisestä korkeudesta sekä 100% Sensorista- subi seinään mitattavasta syvyydestä (kuva3).
  • KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä koko katon leveydeltä (kuva 4a). Alueella, jossa vastapinta ei ole katto, tulee horisontaalilinjasta mitattuna kattoon olla myös vaadittava minimi vapaa tila (kuva 4b).
  • RISTIMITTA =Mitta kuskin puolen lattianrajasta apukuskin katon rajaan. Ja apukuskin lattianrajasta kuskin katon rajaan. Mitataan rullamitalla (kuva 5).
  • Sen-Kat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta kattoon (kuva 6).
  • Sen-Lat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta lattiaan (kuva 7).



S-S KAT-POHJ KO-AKO RISTIMITTA Sen-Kat Sen-Lat
90 110 110 148 40 60
100 100 110 141 35 55
110 90 110 134 30 50
100 110 100 142 40 60
110 100 100 134 35 55
120 90 100 127 30 50

On suositeltavaa, että tämän vapaan tilavuus olisi kauttaaltaan tyhjänä. Kaikki tilavuutta pienentävät komponentit/rakennelmat, jotka sijaitsee tällä vapaan tilavuuden alueella tulee irrottaa mittauksen ajaksi.

Seuraavat alkuperäiset komponentit, jotka voi jättää halutessaan alkuperäiselle paikalleen:
  • Alkuperäinen ratti
  • Alkuperäinen kojelauta
  • Alkuperäinen keskikonsoli
  • Alkuperäiset penkit


Sanktiot alitetuista mitoista:
Jos jokin annetuista minimimitoista alitetaan, tullaan soitetusta luvusta vähentämään 0,1dB jokaiselta alkavalta sentiltä.

MUUT:
Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota, käytetään kiinteää 0,5dB kompensaatiota.
  • ESIM1: Akku ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5db.
  • ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5db.


Seuraamukset sääntöjen rikkomisesta
Vakavat rikkomukset:
  • Ilmoitettu väärät ohmit luokitustehon määritykseen ja laiminlyönyt tarkistuttamis velvollisuuden
  • Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
  • Toisen kilpailijan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen
  • Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteden käyttö
  • Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö
  • Kaiutinjännitemittausta vääristävän kytkennän käyttäminen

Seuraamukset: Vakavasta sääntörikkomuksesta voi seurata kauden mittainen kilpailukielto.


Lievemmät rikkomukset:
  • Suodatukset, jotka ovat päällä, vaikka ilmoitettu pois päältä oleviksi.

Seuraamukset: Lievemmistä sääntörikkomuksista voi seurata luokkamuutos, lisäkompensaatio tai kisan keskeytys.




Huom! Kuva esimerkeissä on käytetty yhtä mahdollista minimimittaa.


Kuva 1. Sensorin keskeltä mitattuna tulee oikealle ja vasemmalla jäädä vähintään 50 cm tyhjää tilaa.



Kuva 2a ja 2b. Sivukuva Sensorin mittapisteestä Subi-Seinään. Mitataan horisontaali (vatupassi) linjassa rullamitalla seinän uloimpaan pintaan, oli se sitten subi, portti tai itse kotelo.


Kuva 3. Takaa kuvattuna KO-AKO = Kuskin ovesta-ApuKuskinOveen. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä. Mitattava korkeus on vähintään 60% katon ja lattian välisestä korkeudesta sekä 100% Sensorista- subi seinään mitattavasta syvyydestä. Jigikepin on pystyttävä liikkumaan syvyyssuunnassa sensorista subiseinään koko matkalta. Tässä kuva esimerkissä 110 cm leveydeltä.


Kuva 4a. Takaa kuvattuna KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Tämä mitataan testaamalla jigikepillä, että vapaa tila löytyy pintojen välistä koko katon leveydeltä.


Kuva 4b. Sivukuva KAT-POHJ =Katosta pohjaan. Alueella, jossa vastapinta ei ole katto, tulee horisontaalilinjasta mitattuna kattoon olla myös vaadittava minimi vapaa tila.


Kuva 5. Takaa kuvattuna RISTIMITTA =Mitta kuskin puolen lattianrajasta apukuskin katon rajaan. Ja apukuskin lattianrajasta kuskin katon rajaan. Mitataan rullamitalla.


Kuva 6. Sivukuva Sen-Kat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta kattoon.


Kuva 7. Sivukuva Sen-Lat= Sensorin keskeltä horisontaalilinjasta lattiaan.
Äänestys

Näin kahdenkisan jälkeen miltä uusivoltti luokitus tuntuu?

Hyvältä, nyt päätteen valinta on todella helppoa

En osaa sanoa vielä, kun en ole kisannut

Vaikealta, en ymmärrä miten tavoite voltit säädetäään

En tykkää uudesta, kaipaan vanhaa sen kaikkine vikoineen

en kommnetoi, haluan nähdä vain tulokset

Tämä äänestys on vain jäsenille

Äänet: 206 Kommentit: 0
Edellisiä äänestyksiä
Viimeisimmät foorumi postaukset
SD 8000.1 EVO5
Ei löydy listalta
Lähettäjä MrKlinkky
19 huhtikuu : 06:09

Maxboom osakilpailu Kausala 25.5.2024
Lauantaina 25.5.2024 Kausalassa tapahtuu, MaxBOOM[lisää ...]
Lähettäjä Iiro.Riikonen
16 huhtikuu : 13:44

Chat Box
Sinun tulee olla kirjautuneena että voit lähettää viestin - ole hyvä ja kirjaudu sisään sivustolle tai luo tunnus sivustolle tästä.

[rtfm]
[09 tammikuu : 19:15]

Morooooo!

Automatiq
[12 toukokuu : 14:55]

jaksaisko joku mode lisätä mun profiiliin puuttuvan maxboom 2018 mitalin? siellä on vain 2017. puuttuva siis maxboom osakilpailu, forssa, 600w luokasta 1. sija

Kettle
[22 joulukuu : 09:27]

Tämä pytty asia taitaa olla hoidossa. Mutta muistaakseni oli myös toinen rikkinäinen pytty. Eli jos joku sai rikkinäisen pytyn eikä ole uutta tilalle saanut, niin pistäppä yv nikille Kettle

kotka
[19 joulukuu : 10:33]

@pstk; mitä pyttyä tarkoitat?

Pstk
[13 joulukuu : 21:20]

Miksi Tiimimme Suomen-Mestari ei ole vieläkään saanu pyttyänsä? Tv:Team db Machon tiimipäällikkö?

Automatiq
[25 elokuu : 06:54]

Ei ole vissiin Forssassa kisoja tänä vuonna?

Pstk
[11 elokuu : 18:52]

Ja sitten selitystä, miksi salon kisa perutaan tässä vaiheessa, vaikka muiden kisojen kohdalla on odotettu aina perjantaihin asti?

e28racing
[09 elokuu : 07:56]

Mikäs on mikkelin kisojen aikataulu?

pete86
[09 lokakuu : 03:26]

Ec car show sertiä tiedustelen että onkos se mahdollista saada,soitin maxspl sillon. olisin kiitollinen

TeamHumppa
[05 syyskuu : 14:53]

Ei kellään maxboom väestä olis FLUKE124 mittaria tai oskilloskooppia 40mhz. Täytyis finaaleihin saada että pystyy mittaan mun päätteestä kaiutinvoltit?

kotka
[25 heinäkuu : 05:59]

Pasi Järvinen. Minun olisi tarkoitus vetää kisat. Olen luonut tapahtumat osioon 5.6.2018 tapahtumatopicin viime vuoden aikatauluun pohjautuen

TeamHumppa-
[24 heinäkuu : 08:57]

Antti Bäck vetää kisat

pasi järvinen
[23 heinäkuu : 19:50]

EC kisa. Onko mitään aikataulua ? Tai kuka pitää kisan??

Pstk
[20 heinäkuu : 20:46]

Olisko mahdollista että ylläpito lisäisi ton Teuvan kisan kalenteriin ja tapahtumiin?

Jarppa
[19 heinäkuu : 18:00]

Puuttuva vahvari. Ground zero gzia 1.1450dx-II

kotka
[15 heinäkuu : 18:33]

Miksi Teuvan kisa ei ole edes Maxboomin sivuilla? Minä kannattaisin sitä että kisoilla olisi vähintään 20 etukäteen ilmoittautumista, 2 viikkoa ennen kisa-ajankohtaa

Pstk
[09 heinäkuu : 20:40]

Miksi maxboomin facesivuilla ei ole Teuvan kilpailu?🤔

Pstk
[06 heinäkuu : 18:32]

Onkos Teuvalle tulijoita?

jarqe
[01 heinäkuu : 17:50]

Eikös se selkeesti säännöissä lue, että ainoa paikka, missä saa näkyä vaimennusmatto ilman verhoilua on kontin pohja.

thumex
[29 kesäkuu : 18:27]

miten sedan luokassa oli vaimemmus maton käyttö. jos kontin kannen vaimentaa pitääkö se verhoilla? entä muut pinnat missä on vaimennus mattoa.

pasi järvinen
[10 kesäkuu : 05:32]

Osaako joku neuvoa. En saa oma live veto diakrammia viitasaaresta toimiin.... Tampereen kisasta kuitenkin saan ??? Mistä voi johtua...

Mmik1985
[05 kesäkuu : 19:57]

Hei! Pitääkö tonne kisatapahtuma kalenteriin itse lisätä sievi cruisingin yhteydessä pidettävät maxboom osakilpailut vai lisääkö sen joku ylläpitäjistä?

dbwarrior
[26 toukokuu : 05:56]

Sori kauheasti kun en ole ehtinyt näitä lisäilemään. Toki apukädet kyllä kelpaa jos joku muu haluaa kantaa kortensa kekoon ja lisäillä juttuja kaikkiin tarvittaviin info paikkoihin

pasi järvinen
[26 toukokuu : 04:21]

Mielestäni kans outoa kun ei ole kalenterissa. Eikä etusivulla ole kaikkia samoja mitä on sitten taas ilmottaitumisissa. Olis hienoa jos kalenteriin ne saisi myös. Ja hyvin sen kalenterin voisi myös julkaista Facebook Maxboom sivuille........

jarqe
[24 toukokuu : 06:52]

Miksi näitä kisoja ei ole boomin kalenterissa eikä etusivulla näy tulevien tapahtumien kohdallakaan mitään?


MaxBoom Ry