Autoa koskevat modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua, ovat kiellettyjä. Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä. Uretaanin, ilmastointiteipin tai vastaavan käyttö ohjaamon tai tavaratilan rakenteiden tiivistämiseen ja/tai vahvistamiseen on kielletty.
Sallitut vaimennusmenetelmät: Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet Määrä= Kokonaispaksuus lisätylle aineille on asennettuna 4 mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous. Verhouksilla tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilumateriaaleja. Ulkopellissä saa olla maksimissaan asennettuna 4mm vaimennusta. Sisäpellin ja verhoilun vaimennus saa olla paikoilleen asennettuna yhteensä 4mm
Poikkeus: Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen. Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella.
POIKKEUKSET
Tavaratilan pohjan verhouksen voi poistaa kokonaan.
Varapyörätilasta voi poistaa mahdolliset varapyörän kiinnikkeet asennuksen edestä.
Irroitettavan hattuhyllyn voi poistaa mittauksen ajaksi.
Takapenkkien niskatuet voi poistaa mittauksen ajaksi, jotta selkänojat saa käännettyä haluttuun asentoon.
Kaikissa autoissa on sallittua kääntää takaselkänoja, vaikka se ei olisikaan pikakiinnityksellä varustettu. HUOM! Ei ole sallittua irroittaa takaistuimia ja kääntää, mikäli ne eivät ole alkuperäisenä kääntyvää mallia.
Uretaanin käyttäminen tiivistämiseen ja/tai vahvistamiseen ei ole sallittua
Ruoste- ja korivaurioiden korjaaminen alkuperäistä vastaavia rakenteita käyttäen on sallittu esim hitsaamalla.
Asennusrajoitukset:
Subwooferit koteloineen tulee sijaita tavaratilassa niin, että alkuperäinen hattuhylly mahtuu omalle paikalle tai siten, että niiden (kotelo sekä subwooferit) ylin kohta on 3 cm alempana kuin takapenkin selkänojan yläreunan matalin kohta. Matalimman kohdan määritys koskee vain aluetta, jolle kotelo voidaan asentaa.
Kotelon koko ja sijainti ei saa estää takapenkin lukittumista omiin kiinnikkeisiin.
Koteloksi lasketaan myös esim. refleksiputket.
Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan). POIKKEUKSET:
Subwooferkotelo voi sijaita osittain tai kokonaan tavaratilan varapyörätilassa.
Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä. Akkujen tulee olla kiinnitettyinä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kokeillessa kohtuullista voimaa käyttäen.
Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta
Konehuone
Tavaratilassa, hattuhyllyn alapuolella
Vararengastila POIKKEUKSET:
Akut voivat sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, jos se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.
Vahvistimet voivat olla asennettuina seuraaviin paikkoihin autossa:
Tavaratilaan
Hattuhyllyn yläpuolella, kuitenkin niin, että pois nostetun hattuhyllyn saa paikoilleen (jos hattuhyllytulkinta on käytössä). POIKKEUKSET:
Sedan-tyyppisessä autossa vahvistin voi olla kiiinnitetty hattuhyllyyn.
Takaselkänojassa (ei tarkoita upotusta), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin.
Takaselkänojaan asennettu vahvistimen ja/tai laitteiston asennuslevy ei saa olla yli 15 mm paksua
Takapenkin alla (ei tarkoita upotusta), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin.
Kuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
Apukuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
Kuljettajan jalkatilassa, jos asennus ei haittaa polkimien käyttöä. Lisäksi asennuksen korkeus tulee olla alle 7 cm ja asennus on sekä vahvistimelle että matkustajalle turvallinen.
Apukuljettajan jalkatilassa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm.
Takajalkatiloissa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm.
Ohjelmalähteen tulee sijaita auton sisäpuolella.
Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 20 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan asennustasosta.
Ovikotelon levy materiaalin paksuus ei saa olla yli 15 mm POIKKEUKSET:
Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 1,5cm
Kun StockSedan auto siirtyy Stock-puolelle, niin hattuhyllysääntö säilyy Sedanluokituksen mukaisena.
YLEISET AUTOKOHTAISET RAJOITUKSET JA HYVITYKSET:
Hatchback tyyliset/viistoperäiset autot, jotka omaavat pienen peräkonttitilan, saavat luokissa 250w-1500w 0,3 dB, 2500w 0,4 dB hyvityksen 3500w 0,5 dB hyvitystä rajallisen rakennustilan vuoksi. Sedan-tyyppiset autot saavat luokasta riippumatta 0,7 dB:n suuruisen hyvityksen stock-luokissa.
Henkilöautossa tulee olla takapenkit POIKKEUKSET:
Pakettiautoksi rekisteröity henkilöautomallisen auton käyttö on sallittu, mutta kilpailutilanteessa takapenkkien on oltava paikoillaan.
Auton pitää saapua kisapaikalle ajamalla ja olla liikennekelpoisessa kunnossa. POIKKEUKSET:
Kesken kilpailumatkaa rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.
Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja siinäkin vain yhdellä kilpailijalla.
STOCK -LUOKKIEN LAITTEISTORAJOITUKSET:
Akkua, jonka plus- tai miinusnapa ei ole kytketty mihinkään, ei lasketa laitteistoon kuuluvaksi.
STOCK -LUOKAN MODIFIKAATIO- JA ASENNUSSANKTIOT:
Kotelon korkeus
Vaimennusta liikaa
Puuttuvat paneelit
KOTELON KORKEUS:
Jos kotelo ylittää sallitun korkeuden, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB per jokaiselta alkavalta sentiltä.
ESIM1: Kotelo on niin korkea, että hattuhylly jää 6 cm koholleen -> Luvusta vähennetään 0,6 dB.
ESIM2: Kotelo on niin korkea, että se jää 11 cm koholleen -> Luvusta vähennetään 1,1 dB.
ESIM3: Autossa kuuluisi olla hattuhylly, mutta se ei ole mukana kilpailussa. Kotelon yläreunasta on noin 1 cm takapenkin selkänojan yläreunan matalimpaan kohtaan. -> Luvusta vähennetään 0,2 dB, koska kotelon tulisi olla 3 cm alempana kuin selkänojan yläreunan matalin kohta.
ESIM4: Autossa, jossa ei uutenakaan ole ollut hattuhyllyä, on tehty asennus jossa kotelon korkeus on sama kuin takaselkänojan yläreunan matalin kohta. -> Luvusta vähennetään 0,3 dB, koska kotelo tulisi olla 3 cm matalampi kuin takaselkänojan yläreunan matalin kohta.
VAIMENNUS:
Jos vaimennusainetta on enemmän kuin sallittu määrä, luvusta tullaan vähentämään 0,25 dB/mm per liikaa vaimennettu pinta.
ESIM 1. Kontin pohjassa 6 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 0,5 dB(2x0,25 dB), koska on 2 mm ylimääräistä bitumointia.
ESIM 2. Katossa 8 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 1 dB(4x0,25 dB), koska on 4mm ylimääräistä bitumointia.
ESIM 3. Molemmissa etuovissa 4 mm bitumia ulkopellissä, sisäpellissä ja verhoilussa -> Luvusta vähennetään 2 dB eli dB per ovi (4x0,25 dB+4x0,25 dB), koska 4 mm bitumointi on sallittu vain per pelti tai peltiä vasten oleva verhous, ei sekä että.
VERHOILUT:
Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5 dB per puuttuva verhoilu.
ESIM1: Takakontin takareunasta puuttuu poikittaismuovi -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Takakontista on poistettu molemmat sivuverhoukset -> Luvusta vähennetään 0,5+0,5=1 dB.
MUUT:
Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota käytetään kiinteää 0,5 dB kompensaatiota.
ESIM1: Akku ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
SEURAUKSET SÄÄNTÖJEN RIKKOMISESTA:
Vakavat rikkomukset:
Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jalkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
Toisen kisaajan laitteiston sabotoiminen/luvatta säätäminen
Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö