Sedan-tyyppisen auton kontti ei saa olla akustisesti eristetty auton muusta ohjaamosta. Lähtökohtaisesti kotelon ja korirakenteen välistä täytyy pystyä kuljettamaan 70mm:n halkaisijaltaan oleva testipallo, kolmea eri reittiä pitkin. Mikäli kontti on eristetty muusta ohjaamosta auto siirretään kilpailemaan Stock-luokaan. Tulkinnanvaraisessa tilanteessa katsastaja päättää kumpaan luokkaan kyseinen auto kuuluu.
Sääntöjen alaosassa on selventävä kuva testipallon kulkureiteistä.
Autoa koskevat modifikaatiot, jotka aiheuttavat oletetusti tuloksen nousua ovat kiellettyjä.
Esimerkiksi ei ole sallittua poistaa verhoiluja tai tiivistää/vahvistaa rakenteita muilla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä. Sallitut vaimennusmenetelmät: Aineet= Bitumi ja muut vaimennusmatot ja ruiskutettavat vaimennusaineet Määrä= Kokonaispaksuus lisätylle aineille on asennettuna 4 mm per pelti tai peltiä vasten oleva verhous. Verhouksella tarkoitetaan auton alkuperäisiä muovi/verhoilu materiaaleja.
Ulkopellissä saa olla maksimissaan asennettuna 4 mm vaimennusta
Sisäpellin ja verhoilun vaimennus saa olla asennettuna yhteensä 4 mm
Uretaanin, ilmastointiteipin tai vastaavan materiaalin käyttäminen tiivistämiseen ohjaamon ja/tai tavaratilan tiivistämiseen ja/tai vahvistamiseen ei ole sallittua
Ruoste- ja korivaurioiden korjaaminen alkuperäistä vastaavia rakenteita käyttäen on sallittu esim hitsaamalla.
Poikkeus: Vaimennusmattoja, jotka ovat tyypiltään absordoivia (pehmyt/solurakenteisia), ei lasketa vaimennusmateriaalin vahvuuteen. Sijainti= Pelleissä, jotka ovat verhousten takana tai itse verhouksen takapuolella.
POIKKEUKSET:
Tavaratilan pohjan verhouksen voi poistaa kokonaan.
Varapyörätilasta voi poistaa mahdolliset varapyörän kiinnikkeet asennuksen edestä.
Hattuhyllyverhouksen voi poistaa mittauksen ajaksi.
Takapenkkien niskatuet voi poistaa mittauksen ajaksi, jotta selkänojat saadaan käännettyä haluttuun asentoon.
Kaikissa autoissa on sallittua kääntää takaselkänoja, vaikka se ei olisikaan pikakiinnityksellä varustettu. HUOM! Ei ole sallittua irroittaa takaistuimia ja kääntää, mikäli ne eivät ole alkuperäisenä kääntyvää mallia.
Sedan-mallisissa autoissa saa parantaa tavaratilan ja kabiinin välistä hengittävyyttä. Mahdollisuus on joko leikata selkänojan takana olevaa aukkoa suuremmaksi tai leikata vaihtoehtoisesti hattuhyllyyn aukko/suurentaa olemassa olevia aukkoja. Jos hattuhylly poistetaan kokonaan, niin tilalle on laitettava tukiraudat. HUOM! Ainoastaan joko hattuhylly tai selkänojan takana oleva aukko voi olla avonainen. Toisen on oltava täysin tukittu. HUOM! Lue yleisimmät sääntö kysymykset
Jos hattuhylly tai aukileikattu selkänojan aukko halutaan ummistaa, niin levymateriaali ei saa olla 15 mm paksumpaa.
Asennusrajoitukset:
Subwooferit koteloineen tulee sijaita tavaratilassa niin, että alkuperäinen hattuhylly mahtuu omalle paikalleen sekä takapenkki mahtuu lukittautumaan kiinni. Selkänojia tai kiinnikkeitä ei saa muokata antamaan enemmän tilaa laitteistolle.
Koteloksi lasketaan myös esim. refleksiputket.
Kotelo, portit, elementit tai passiivisäteilijät eivät saa hengittää vapaaseen tilaan (ulkoilmaan). POIKKEUKSET:
Subwoofer-kotelo voi sijaita osittain tai kokonaan tavaratilan varapyörätilassa.
Kaikkien akkujen tulee olla kiinnitetty riittävän tukevasti erillisellä kiinnikkeellä myös soiton aikana. Puristus esimerkiksi penkkien tai penkin ja kotelon väliin ei ole riittävä kiinnitys. Akkujen riittäväksi kiinnitykseksi katsotaan, että akut eivät liiku yhdellä kädellä kohtuullista voimaa käyttäen.
Sallittuja akkujen asennuspaikkoja ovat:
Alkuperäinen asennuspaikka, sijainnista riippumatta.
Konehuone
Tavaratilassa, hattuhyllyn alapuolella
Vararengastila POIKKEUKSET:
Akut voivat sijaita myös auton ulkopuolella vararengastilassa, jos se on auton alkuperäinen vararenkaan paikka.
Vahvistimet voivat olla asennettuina seuraaviin paikkoihin autossa:
Tavaratilaan
Hattuhyllyn yläpuolella
Takaselkänojassa (upotus ei sallittu), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin
Takaselkänojaan asennettu vahvistimen ja/tai laitteiston asennuslevy ei saa olla yli 15 mm paksua
Takapenkin alla (upotus ei sallittu), jos penkki lukittuu sille tarkoitettuihin kiinnityspisteisiin
Kuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
Apukuljettajan penkin alla, jos asennus ei rajoita penkin normaalia toimintaa.
Kuljettajan jalkatilassa, jos asennus ei haittaa polkimien käyttöä. Asennuksen korkeus oltava alle 7 cm ja asennus on sekä vahvistimelle että matkustajalle turvallinen.
Apukuljettajan jalkatilassa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm
Takana jalkatiloissa, jos asennuksen korkeus on alle 7 cm
Ohjelmalähteen tulee sijaita auton sisäpuolella.
Oviin asennetut kaiutinkotelot eivät saa tulla ulospäin enempää kuin 20 cm mitattuna oven alkuperäisestä sisäpellistä, ovipahvin ulkoreunan asennustasosta.
Ovikotelon levy materiaalin paksuus ei saa olla yli 15 mm. POIKKEUKSET:
Elementin kohdalla materiaalin paksuus voi olla enemmän kuin 15 mm
Yleiset autokohtaiset rajoitukset:
Sedan-mallisessa autossa on kiinteärakenteinen hattuhylly.
Sedan-mallisessa autossa takalasi ei aukea takakontin luukun auetessa.
Henkilöautossa tulee olla takapenkit. POIKKEUKSET:
Pakettiautoksi rekisteröidyn henkilöautomallisen auton käyttö on sallittu. Kilpailutilanteessa auton takapenkkien on oltava paikoillaan.
Auton pitää saapua kisapaikalle ajamalla ja oltava liikennekelpoisessa kunnossa. POIKKEUKSET:
Kesken kilpailumatkaa rikkoutunut auto voidaan hinata tai tuoda trailerilla kilpailupaikalle.
Yksittäinen auto voi olla kilpailussa mukana ainoastaan yhdessä luokassa ja siinäkin vain yhdellä kilpailijalla.
Laitteistorajoitukset:
Stock-luokan modifikaatio ja asennussanktiot:
Kotelon korkeus
Vaimennusta liikaa
Puuttuvat paneelit
KOTELON SIJAINTI JA KORKEUS:
Jos kotelo estää soittotilanteessa takapenkin lukkiutumisen alkuperäisiin kiinnikkeisiin, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB jokaista alkavaa senttiä kohden. Jos kotelo ylittää sallitun korkeuden, niin soitetusta luvusta vähennetään 0,1 dB per jokaista alkavaa senttiä kohden.
VAIMENNUS:
Jos vaimennusainetta on enemmän kuin sallittu määrä, luvusta tullaan vähentämään 0,25 dB/mm per liikaa vaimennettu pinta.
ESIM 1. Kontin pohjassa 6 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 0,5 dB (2x0,25 dB), koska 2 mm ylimääräistä bitumointia.
ESIM 2. Katossa 8 mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 1 dB (4x0,25 dB), koska 4 mm ylimäärästiä bitumointia.
ESIM 3. Molemmissa etuovissa 4 mm bitumia ulkopellissä, sisäpellissä ja verhoilussa -> Luvusta vähennetään 2 dB eli dB per ovi (4x0,25 dB + 4x0,25 dB), koska 4mm bitumointi on sallittu vain per pelti tai peltiä vasten oleva verhous, ei sekä että.
VERHOILUT:
Puuttuvista verhoiluista vähennetään 0,5 dB per puuttuva verhoilu.
ESIM1: Takakontin takareunasta puuttuu poikittaismuovi -> Luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Takakontista on poistettu molemmat sivuverhoukset-> Luvusta vähennetään 0,5+0,5=1 dB.
MUUT:
Asioille, joille ei erikseen ole määritelty sanktiota, käytetään kiinteää 0,5 dB kompensaatiota
ESIM1: Akkua ei ole kiinnitetty kunnolla -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
ESIM2: Laitteisto on asennettu sille kuulumattomaan paikkaan -> luvusta vähennetään 0,5 dB.
Seuraukset sääntöjen rikkomisesta Vakavat rikkomukset:
Laitteiston tai kytkennän muuttaminen katsastuksen jalkeen sekä kilpailija on laiminlyödyt uudelleen katsastuksen.
Väärän tai muokatun biisin soittaminen kilpailussa
Toisen kisaajan laitteistojen sabotoiminen/luvatta säätäminen
Piilotettujen/ilmoittamattomien signaalinkäsittelylaitteiden käyttö
Piilotettujen/ilmoittamattomien bassovahvistimien käyttö