MaxBOOM luokat on tarkoitettu autoäänenpainekilpailemisesta kiinnostuneille henkilöille ensikertalaisluokaksi. Kalusto- ja asennussäännöt on kohtuu vapaat ja itse kilpailukin suoritetaan "katu" henkisesti tähän luokkaan räätälöidyllä musiikkikappaleella. Keskustelua tästä uudesta luokasta löydät
TÄÄLTÄ Kauden 2009 luokkajako on seuraava- MaxBOOM < 600W
- MaxBOOM < 800W
- MaxBOOM < 1.0kW
- MaxBOOM < 1.2kW
- MaxBOOM < 1.5kW
- MaxBOOM < 2.0kW
- MaxBOOM < 2.5kW
- MaxBOOM < 3.0kW
- MaxBOOM < 4.0kW
- MaxBOOM < 5.0kW
- MaxBOOM < 6.0kW
- MaxBOOM < 7.5kW
- MaxBOOM Unlimited 8.0kW
- MaxBOOM Unlimited 16.0kW
Luokittumistehosi saat selville käyttämällä
luokkalaskuria.
YLEISET RAJOITUKSET LUOKISSA 600-7500W - Sedan-mallisesta autosta saa suurentaa takapenkkien takana olevaa sisätilan ja peräkontin välistä aukkoa. Tämä ihan sillä tarkoituksella, että saadaan sedanit hieman tasaväkisemmäksi HB ja farkku vermeiden kanssa. Ja tämä tarkoittaa sitten vain ja ainoastaan sitä alkuperäistä aukkoa, ei ruveta rälläköimään koko hattuhyllyä irti.
- Subbarin ja kotelon tulee olla auton tavaratilassa hattuhyllyn alapuolella. Kotelon tulee sijaita mittauksessa siinä kohdasssa, että penkit ja hattuhylly mahtuu paikalleen.
- Henkilöauton tulee olla katuliikenne kelpoinen ja katsastettu(UNL luokassa voi olla ei-rekisteröity tai pakettiauto).
- Henkilöauto ei saa olla käynnissä mittauksen aikana.
- Autoa koskevat modifikaatiot jotka aiheuttaa oletetusti tuloksen nousua on kiellettyjä.
Esim. Verhoilujen poistaminen, rakenteiden vahvistaminen jollain muulla kuin sallituilla vaimennusmenetelmillä tai muut vastaavat toimenpiteet. (Vaimennus aineet ovat sallittuja).
- Mittaustapa 30 sekunnin keskiarvo (taajuuksille 10-80hz) ja "biisinä" käytetään virallista MaxBOOM kappaletta
- Yksittäisen kisan voittaja ei ole oikeutettu kisaamaan samassa luokassa tulevaisuudessa vaan jatkaa kilpailemista PRO luokassa.
- Jos kisaaja on luokan ainoa soittaja, voitto ei aiheuta PRO luokkaan siirtymistä ellei tulos ole lähellä vastaavan pro luokan tulosta.
- USB tikku / IPOD jne lisälaitteet ovat sallittuja.
- Laitteiston tulee olla säädetty niin ettei mittauslaitteisto näytä "punaista" eli yli 80hz taajuuksia. Tämä koskee lähinnä pandoja ym korkea nuottisia autoja.
Luokkia 600W - 5.0kW koskevat säännöt- Yksi akku (37kg tai kevyempi) keulalle asennettuna(tai perälle jos se on vakio sijainti).
TAI
- 36kg akkupatteristo (32kg jos AGM tyypisiä akkuja), niin että vähintään yksi akku on keulalla asennettuna(tai perälle jos se on vakio sijainti).
Luokkia 6.0kW ja 7.5kW koskevat säännöt- Kaksi akkua (37kg tai kevyempi) joista toinen keulalle asennettuna (tai perälle jos se on vakio sijainti).
TAI
- 72kg akkupatteristo(3kpl+) (64kg jos AGM tyypisiä akkuja), niin että vähintään yksi akku on keulalla asennettuna(tai perälle jos se on vakio sijainti).
- Nimellisteho 7,5kw ja ylimenevän tehon vaikutuksen tulokseen saat selville käyttämällä luokkalaskuria.
MaxBOOM Unlimited 8.0kW koskevat säännöt- B-pilari linjan etupuoliset muutokset tulee olla tyYliltään sellaisia, että ne voisi mennä läpi normaali katsastuksesta. Etuistuimet saa silti poistaa mittauksen ajaksi.
- Basso laitteiston asennus sijainti vapaa B-pilari linjasta taaksepäin.
- Nimellisteho 8,0kw ja ylimenevän tehon vaikutuksen tulokseen saat selville käyttämällä luokkalaskuria.
- Akkujen määrä/nimellisjännite rajoittamaton. Nimellisjänniteen vaikutus luokitukseen selviää luokkalaskurilla.
MaxBOOM Unlimited 16.0kW koskevat säännöt- B-pilari linjan etupuoliset muutokset tulee olla tyYliltään sellaisia, että ne voisi mennä läpi normaali katsastuksesta. Etuistuimet saa silti poistaa mittauksen ajaksi.
- Basso laitteiston asennus sijainti vapaa B-pilari linjasta taaksepäin.
- Nimellisteho 16,0kw ja ylimenevän tehon vaikutuksen tulokseen saat selville käyttämällä luokkalaskuria.
- Akkujen määrä/nimellisjännite rajoittamaton. Nimellisjänniteen vaikutus luokitukseen selviää luokkalaskurilla.
Sanktiot sääntörikkomuksista- MaxBoom kappale voidaan tarkistaa että se on oikea eikä mikään "viritetty" versio. Väärinkäytös = 2v kilpailukielto.
- Jos kotelo ylittää sallitun korkeuden, niin soitetusta luvusta vähennetään dB per jokaiselta alkavalta kymmeneltä sentiltä.
- ESIM1: Kotelo on 6cm liian korkea ja ei mahdu hattuhyllyn alle -> Luvusta vähennetään 1dB.
- ESIM2: Kotelo on 11cm liian korkea ja ei mahdu hattuhyllyn alle -> Luvusta vähennetään 2dB.
- Jos auton vaimennus on jossain liian paksua (yhteen laskettu paksuus 4mm on maximi) tullaan luvusta vähentämään 1dB per väärin vaimennettu pinta.
- ESIM1: Takakontin pellissä on 4mm ja sen muovissa on 4mm -> Luvusta vähennetään 1dB.
- ESIM2: Kontin pohjassa 6mm bitumointi-> Luvusta vähennetään 1dB.
- ESIM3: Kontin pohjassa 6mm bitumointi ja kontin molemmissa sivuissa on 8mm bitumit-> Luvusta vähennetään 1+1+1=3dB.
- ESIM4: Katossa on 2mm bitumi ja 4mm alumiini pelti -> Luvusta vähennetään 1dB
- Puuttuvista verhoiluista vähennetään 1db per puuttuva verhoilu
- ESIM1: Takakontin takareunasta puuttuu poikittais muovi -> Luvusta vähennetään 1dB.
- ESIM2: Takakontista on poistettu pohjaverhoilu-> Luvusta vähennetään 1dB.
- ESIM3: Takakontista on poistettu molemmat sivuverhoukset-> Luvusta vähennetään 1+1=2dB.
- HUOM. Varapyörä tilaankin koteloa rakentaessa kontin verhoilua ei voi kokonaan poistaa. Tosin tällaisessa tapauksesa verhoilua vaaditaan vain alueilta jotka on näkyvillä. Alkuperäisen verhoilu materiaalin voi korvata vastaavaanlaisella, jolloin ei ole pakko paloitella alkuperäistä verhoilua.
- Jos kilpailija tietoisesti huijaa teholuokituksessa langetetaan hänelle ja hänen kalustolleen kauden mittainen kilpailukielto.
- ESIM1: Ilmoittaa kilpailija kaavakkeessa kytkeneensä 12d2 seuraavasti. Kelat sarjassa ja subit rinnan, mutta todellisuudessa kaikki kelat on rinnan -> Kauden mittainen kilpailukielto.
- ESIM2: Ilmoittaa käyttävänsä 15d2 subia ohmin kytkyllä mutta todellisuudessa subi onkin 15d1 malli -> Kauden mittainen kilpailukielto.
Sääntörikkomuksia välttääkseen voi paikanpäällä kysyä jotain pro-miestä tarkistamaan kytkennän jos olet yhtään epävarma kytkennästäsi.
Kytkennän voi myös omatoimisesti yrittää tarkistaa
tästä.