Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 6
Jäsenet: 0
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4207, Uusimmat: tuomassd
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
26 huhtikuu at 1500
Hot Rod & Rock Show

08 kesäkuu at 1000
Mylsänportti
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
http://www.audiohellman.fi/

Foorumit
Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen
Tekijä Posti
r0niiiiii
maanantai 14 tammikuu 2019, 22:22
Terve!

Mainittakoon heti alkuun, että kotelo tulee farmari autoon ja löytyy silent coatin vaimennusmattoa. Taaksepäin ampuvan olen todennut toimivaksi. Ostin elementin käytettynä ja sain mukaan kotelon joka on noin 195l ja viri varmaan jossain n. 30Hz paikkeilla. Kotelossa oli 4kpl ground zeron 3,15" putkia. Menin kuitenkin lyhentämään noita putkia kun yli 44Hz bassot kuului heikosti. Nykyinen viri kotelolla noin 38Hz eikä tunnu painetta tulevan ja liikerata on paljon pienempi mitä oli vanhan virin kanssa. Kuuntelen pitkälti normi musaa / räppiä minkä takia nostin tuota viriä. Painetta tuli kiitettävästi tuon 30Hz virin kanssa ja soi kovaa. Vahvistimena toimii vielä Autostudion 1.1500 reference, koska en ole ehtinyt laittamaan paksumpaa kaapelia uudelle vahvarille. Uusi vahvari on siis GZPA 1.4000DXII.

Nurkilta löytyy vielä yks vanha kotelo joka on noin 75l 37Hz virillä. Kotelossa on 2kpl 4" putkia. Pitäis varmaan kokeilla, että miten tommosella kotelolla soi. Kysymys kuuluu, että minkälaisilla koteloilla noita nukeja on soiteltu ja onko suosituksia, että minkä kokoista koppaa ja millä vireellä? Painetta ollaan siis hakemassa. Paljon ylipäätänsä tollaselle nukelle uskaltaa tehoa lykkää? Kestäisköhän 3kw rms? en käytä siis mitään loudnesseja, bassboosteja yms.

Tuosta nukesta on olemassa kaksi eri versiota: GZNW 15 ja GZNW 15X. Kysymys kuuluu: onko nuo saman näköisiä vai erottaako esim rungon perusteella? Itsellä on tumman sinisellä rungolla.

Autossa on exiden 72Ah premium akku ja 110A laturi eli nähtäväksi jää kestääkö virtapuoli tuon uuden vahvarin kanssa. Laturin ja akun välille laitettu paksumpaa kaapelia. Kannattaako tulevaisuudessa hankkia lisäakku?
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
Realtaste
torstai 24 tammikuu 2019, 21:51

Postit: 373
1xMaxBOOM I - 2012
Realtaste:n galleriaan
Morjes! Jos ymmärsin oikein ja soitat vaan yhtä nukea siinä 200l arkussa,niin varmasti toimii paremmin tuossa 75l kotelossa.
Joka on itse asiassa aika lähellä sellaista 'perus'koteloa millä itse lähtisin aluksi koettamaan.

Voin jo nyt sanoa ettei virtapuolesi tule riittämään,saat ostaa konttiin pari tuollaista exideä tai pari kunnon agm akkua lisää niin alkaa potku piisaamaan. Varsinkin kun nuo GZ on melko virtasyöppöjä, niin pahimmassa tapauksessa rikot vahvistimesi alivirralla heti ens alkuun, eikä noiden korjaaminen ei ole sieltä halvimmasta päästä.. :/
Joten ei muutakuin akkukaupoille ennenkuin edes rupeat suunnittelemaan uuden vahvistimen virtapuolta.

Edit. Ainiin, kyllä nuke sen 3kiloa kestää normisoittelussa


[ Muokattu torstai 24 tammikuu 2019, 22:43 ]

2010
139,1db @ stock 400w
2011
137,4db @ stock 600w
2012
146,2db @ pro stock 1500w
2013
0,0db @ pro stock 0w
Takaisin ylös
r0niiiiii
lauantai 26 tammikuu 2019, 15:54
Joo, kyllä tuo mielestäni pienessä normikotelossa soi paremmin. En tajua, että miksi kaikki aina haluu noihin tunkee jotain hehtaari koteloita. Itsellä todella huonoja kokemuksia noista isoista hehtaari koteloista.

Pitää varmaan lähtee rakentamaan joku 100l kotelo kahdella 4" ap:lla ja viriks joku 37Hz. Nykyään 12" subbareille suositellaan sitä 888 koteloa nii varmaan joku 100l kotelo tuntuu järkevältä

Kannattaa varmaan agm akkujen puoleen kääntyä. Pääsiskö tollasella yellow top 75Ah akulla alkuun? Hiukan vaan hirvittää noiden hinta. Usein näkee noita yellow toppeja hifi harrastajien keskuudessa.
Takaisin ylös
Realtaste
maanantai 28 tammikuu 2019, 22:27

Postit: 373
1xMaxBOOM I - 2012
Realtaste:n galleriaan
En usko että yksi optima riittää. Pari tommosta em1000 vois ehkä just ja just alkaa riittämään.
Ota muute myös huomioon että jos sekoitat erityyppisiä akkuja samaan järjestelmään, tyyliin huoltovapaa ja agm akku. Niin joudut erottamaan ne toisistaan releellä jottei ne pura toisiaan ja mene rikki.


yellowtop OPTIMA 55ah/765CCA 277€ (2kpl=110ah 554€)
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--ytu4-2-765cca-b98014254
exide 55ah EM1000 50Ah/800A 189€ (3kpl=165ah 567€)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909400/Exide-Start-AGM-EM1000-50Ah800A-akku-P265xL175xK206
exide 60ah EK600 60Ah/680A 139€ (4kpl=240ah 556€)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909526/Exide-EK600-60Ah680A-akku-P242xL175xK190

Hyvä ku kahen optiman hinnalla saa kolme täysin vastaavaa(imo)exideä


Ite tekisin varmaa suoraa semmosen vähän yli ison kotelon,tyyliin 120l ja siihen kylkeen 8" putken.
Sit sillä vetää pohjavedon ja lähtee pienentää koteloa vaikka 5L stepeillä,kattoen mitä mittari tekee ja kuulostaa korvaan.

[ Muokattu maanantai 28 tammikuu 2019, 22:30 ]

2010
139,1db @ stock 400w
2011
137,4db @ stock 600w
2012
146,2db @ pro stock 1500w
2013
0,0db @ pro stock 0w
Takaisin ylös
kotka
tiistai 29 tammikuu 2019, 11:51

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1053
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017
kotka:n galleriaan
Realtaste kirjoitti ...

En usko että yksi optima riittää. Pari tommosta em1000 vois ehkä just ja just alkaa riittämään.
Ota muute myös huomioon että jos sekoitat erityyppisiä akkuja samaan järjestelmään, tyyliin huoltovapaa ja agm akku. Niin joudut erottamaan ne toisistaan releellä jottei ne pura toisiaan ja mene rikki.


yellowtop OPTIMA 55ah/765CCA 277€ (2kpl=110ah 554€)
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--ytu4-2-765cca-b98014254
exide 55ah EM1000 50Ah/800A 189€ (3kpl=165ah 567€)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909400/Exide-Start-AGM-EM1000-50Ah800A-akku-P265xL175xK206
exide 60ah EK600 60Ah/680A 139€ (4kpl=240ah 556€)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909526/Exide-EK600-60Ah680A-akku-P242xL175xK190

Hyvä ku kahen optiman hinnalla saa kolme täysin vastaavaa(imo)exideä


Ite tekisin varmaa suoraa semmosen vähän yli ison kotelon,tyyliin 120l ja siihen kylkeen 8" putken.
Sit sillä vetää pohjavedon ja lähtee pienentää koteloa vaikka 5L stepeillä,kattoen mitä mittari tekee ja kuulostaa korvaan.


Mitenkäs tuollainen kotelon pienentäminen käy oikein mukavasti, vai tarkoittaako se tässä tapauksessa että kohta on nurkat täynnä koteloaihioita, 5 litran välein.
Mitenkäs mahdollinen viri käyttäytyy ja siihen reagointi.

Siis periaatteessa ihan toimiva ratkaisu, mutta myös käytännön vinkit ovat kivoja


2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa (apuna katsastuksessa ja LBC:n puolella)
2019 ehkä edes autontapainen?
Takaisin ylös
r0niiiiii
perjantai 01 helmikuu 2019, 01:34
Kiitos paljon noista linkeistä! Tollanen exide 55ah EM1000 50Ah/800A 189€ vois olla järkevämpi kun opiskelijan budjetilla mennään. Saan aluksi hommattua noita 2kpl. Pitää kuitenkin se rele hankkia myös ja kaapelia lisää. Etuakulta tulee kaksi kaapelia takakonttiin (50mm² ja 25mm²). Eli ei kannata varmaan taka-akuston miinusta kytkeä runkoon kun kerran kaapeli jo valmiiksi tulee. Kun taka-akut kytken keskenään nii riittääkö 50mm² kaapeli vai kannattaako laittaa paksumpaa? Tota taka-akustoa olisi varmaan hyvä ladata välillä (en tarkoita autonlaturia). Voiko kaikkia akkuja ladata samaan aikaan ja toimiiko normi laturin kanssa?

Pitää tässä kohtaa sanoa, että ei ole mahdollisuutta tehdä kovin montaa koteloa. Olisi varmaan järkevää hankkia kunnon 8" ap uuten koteloon. Tossa nykysessä kotelossa on viemäriputket ja niissä aika huono tuo pyöristys niin tuntuu että hiukan vaikuttaa ääneen. Puhaltaa kyllä melko paljon tuo pienempi kotelo. Uus kotelo sais kyllä olla isompi kuin tuo 75l ku niin hankala mitottaa. Ei ole meinaa kovin kivaa, jos putki tulee paljon kotelosta ulospäin. En tiedä kannattaako lähteä pienentämään 5 litraa kerrallaan kun en edes omista äänenpainemittaria. En ole boomissa ajatellut kisata eli katu käyttöön tulee lähinnä.

Mulla kun tuota vaimennusmattoa vielä on yksi pakkaus jäljellä nii mihin sitä kannattaisi laittaa? Takakontti on jo vaimennettu ja rämisee vähemmän. Ovista tietysti kuuluu eniten räminää joten pitäisikö ovet ottaa seuraavaksi työn alle? Vai olisikohan mahdollisesti hyödyllisempää vaimentaa katto tai lattia.
Takaisin ylös
Realtaste
maanantai 04 helmikuu 2019, 18:02

Postit: 373
1xMaxBOOM I - 2012
Realtaste:n galleriaan
kotka kirjoitti ...

Mitenkäs tuollainen kotelon pienentäminen käy oikein mukavasti, vai tarkoittaako se tässä tapauksessa että kohta on nurkat täynnä koteloaihioita, 5 litran välein.
Mitenkäs mahdollinen viri käyttäytyy ja siihen reagointi.

Siis periaatteessa ihan toimiva ratkaisu, mutta myös käytännön vinkit ovat kivoja


Kysyitkö ihan kysymisen ilosta, vai olisitko periaatteessa voinut itse kertoa myös omat vinkkisi samalla?
Mutta pienentäminen onnistuu vaikka ruuvaamalla puutavaraa kotelon nurkkiin ja silloin viri luonnollisesti nousee.

r0niiiiii kirjoitti ...

Kiitos paljon noista linkeistä! Tollanen exide 55ah EM1000 50Ah/800A 189€ vois olla järkevämpi kun opiskelijan budjetilla mennään. Saan aluksi hommattua noita 2kpl. Pitää kuitenkin se rele hankkia myös ja kaapelia lisää. Etuakulta tulee kaksi kaapelia takakonttiin (50mm² ja 25mm²). Eli ei kannata varmaan taka-akuston miinusta kytkeä runkoon kun kerran kaapeli jo valmiiksi tulee. Kun taka-akut kytken keskenään nii riittääkö 50mm² kaapeli vai kannattaako laittaa paksumpaa? Tota taka-akustoa olisi varmaan hyvä ladata välillä (en tarkoita autonlaturia). Voiko kaikkia akkuja ladata samaan aikaan ja toimiiko normi laturin kanssa?

Pitää tässä kohtaa sanoa, että ei ole mahdollisuutta tehdä kovin montaa koteloa. Olisi varmaan järkevää hankkia kunnon 8" ap uuten koteloon. Tossa nykysessä kotelossa on viemäriputket ja niissä aika huono tuo pyöristys niin tuntuu että hiukan vaikuttaa ääneen. Puhaltaa kyllä melko paljon tuo pienempi kotelo. Uus kotelo sais kyllä olla isompi kuin tuo 75l ku niin hankala mitottaa. Ei ole meinaa kovin kivaa, jos putki tulee paljon kotelosta ulospäin. En tiedä kannattaako lähteä pienentämään 5 litraa kerrallaan kun en edes omista äänenpainemittaria. En ole boomissa ajatellut kisata eli katu käyttöön tulee lähinnä.

Mulla kun tuota vaimennusmattoa vielä on yksi pakkaus jäljellä nii mihin sitä kannattaisi laittaa? Takakontti on jo vaimennettu ja rämisee vähemmän. Ovista tietysti kuuluu eniten räminää joten pitäisikö ovet ottaa seuraavaksi työn alle? Vai olisikohan mahdollisesti hyödyllisempää vaimentaa katto tai lattia.



Jos et suunnittele tulevasi boomiin,niin ihan turha hifistellä kotelon kanssa(jos ei ihan välttämättä halua)ja itse tekisin kyseiselle elementille tällaisen kotelon.
http://www.maxboom.fi/laskurit/index.php?linkki=38,15.6,88

Kaikki akut tulee maadoittaa mahdollisimman paksuilla ja lyhyillä kaapeleilla runkoon. Jos sulla on virtapuolella 1x50mm +virtakaapeli niin laittaisin akulle 2x50mm -maadoitus kaapelia.

Kun yhdistät etu ja taka-akun releen kautta, niin silloin myös latausvirta kulkee edestä taka-akuille päin kun auto on käynnissä. Mutta toki niitä akkuja on hyvä välillä ladata ulkoisellakin laturilla.
Ja kyllä riittää 50mm ofc kaapeli, mutta aina parempi mitä paksumpi ja lyhyempi veto.

Vaimennukset luonnollisesti sinne missä rämisee,kerran ei ole buumi aikeita.


2010
139,1db @ stock 400w
2011
137,4db @ stock 600w
2012
146,2db @ pro stock 1500w
2013
0,0db @ pro stock 0w
Takaisin ylös
kotka
keskiviikko 06 helmikuu 2019, 07:31

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1053
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017
kotka:n galleriaan
Kysyitkö ihan kysymisen ilosta, vai olisitko periaatteessa voinut itse kertoa myös omat vinkkisi samalla?
Mutta pienentäminen onnistuu vaikka ruuvaamalla puutavaraa kotelon nurkkiin ja silloin viri luonnollisesti nousee.


Kysyin ihan oppimisen ilosta.
Jos tavoitteena on pelkästään virin muutos, niin sen voi tehdä helpommin putkea muuttamalla.
Mutta jos haluaa tutkia pelkästään tilavuuden vaikutusta, niin samalla pitää muistaa muuttaa myös putkea.
Omissa kokeissa pelkkä hiekalla täytetty muovikanisteri ei auta kunnolla, koska vaikuttaa ainakin osittain kotelon toimintaan.
Myös putken asemointi kotelossa vaikuttaa, sillä itse putki vaikuttaa kotelon tilavuuteen, mutta myös siten että putken pää saa akustisia jatkeita ympäröivistä pinnoista.
Jokuhan saattaa myös laskea että mitä vaikuttaa elementin kääntäminen moottori ulospäin tai sisälle päin.
Jossain tapauksessa voi suunnitella kotelon myös niin että tilavuutta saa muutettua kuljettamalla toista päätyä jonkun verran.
Isommalla kotelolla ehkä saavuttaa herkkyyttä, pienemmällä kotelolla saavuttaa tehonkestoa.
Iso osuus on myös sillä kotelon fyysisellä sijainnilla siellä takakontissa, ehkä isompi kuin pelkkä muutaman litran kotelomuutos.

Joku noistakin asioista saattaa toimia tai osa voi olla ihan vain turhaa mutuilua. Sitten joku vielä miettii että miksi ei ihan kaikilta saa täysin 100% varmaa vastausta että mitä pitäisi tehdä että saa lukua lisää. Yleensä tulee vain paljon vastakysymyksiä, että mitä on jo kokeillut.



[ Muokattu keskiviikko 06 helmikuu 2019, 07:33 ]

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa (apuna katsastuksessa ja LBC:n puolella)
2019 ehkä edes autontapainen?
Takaisin ylös
 

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System
Korvattu aika: 0.3163 sek, 0.1648 siitä kysymyksestä. DB queries: 260.