Tein pientä laskuharjoitusta liittyen soitettuihin lukuihin, jokainen voisi omakohtaisesti miettiä omaa settiä. Vertasin finaaleissa soitettuja lukuja ja edellisen kisan soitettuja lukuja toisiinsa. 13 kisaajalla luku LASKI finaaleissa 27 kisaajalla luku NOUSI finaaleissa 3 kisaajalla luku pysyi SAMANA finaaleissa.
Vaikka moni purkaa finaalisetin pois, niin kannattaisi ensin tehdä pientä pohdintaa ja mittaamista jo seuraavaa finaalia ajatellen. Paras olisi jos saisi ylös tarkkuuskytkyn, soittovoltit, hallin toistokäyrän, soittoasetukset ja luonnollisesti hallin olosuhteet. Eli selkeä muistiinpano, että vedon pystyisi uusimaan. Ja tähän pyrkisi analysoimaan omaa settiä ja soitettua lukua.
Finaaleita edeltävä aika voi olla kiirettä ja reilua rakentamista, mutta sääominaisuudet eivät välttämättä ole samat kuin hallissa. Se, että mitä se vaikuttaa omaan settiin niin on arvoitus.
Tulevaa ajatellen olisi kiva saada jokunen vinkki että miten valmistautua seuraavaan finaaliin. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Aloittelijoita ajatellen olisi myös kivaa lukea kokeneiden "tipsi" listaa asioista joilla saitte lukua hilattua ylös.
Eli esimerkiksi näin: Nosti lukuani: - Varapyörän kiristys - vaimennuksen poisto katon takaosasta Laski lukua: - Subien vaihto järeämpiin - kotelon tilavuuden kasvattaminen 150L-> 220L
Kertaan vielä, että lajin elinvoimaisuus nojaa aika pitkälti siihen miten pidätte huolta aloittelijoista. Eli jos jokainen panttaa tiedon jyväsiä, niin erot on kyllä komeita huippujen ja noviisien välillä, mutta muutamassa kaudessa voidaankin sitten pitää yhdistyksen lakkautus kokous. Minun silmissä on aina ollut suurempia sankareita ne, jotka ovat nostaneet oikealle uralle mahdollisimmian monta aloittelijaa.
Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Pienemmissä luokissa ainakin kannattaa katsoa ettei ammu reiluilla ylivolteilla. Luokissa joissa muutenkin ampuu bassot "limitillä" niin kannattaa olla tarkkana. Myös finaaleissa kannattaa omat kaiutinvoltit tarkistaa etteivät ole yönaikana muuttuneet syystä tai toisesta.
Jos on mahdollista, niin kannattaa yrittää rakentaa väliraidan auto. Kisapaikalla olisi sitten mahdollista soittaa jompaa kumpaa, toki olosuhteista riippuen. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Tuhansia rivejä olen kirjoittanut ohjeita luvunnostoon...
Paras ja toimivin resepti on: Tehkää paljon muutoksia, mitatkaa luku, pitäkää hyvät muutokset ja poistakaa huonot. Sillä reseptilla nuo meidänkin autot on rakennettu. Turha kysellä rakennusvinkkejä. Ei sitä sinun autoa kukaan tunne, ainakaan paremmin kuin sinun pitäisi. Vielä turhempi kiukutella, että saatu vinkki oli huono... Meillä suhde on ollut jo kauan, että 19 muutosta on huonoja ja yksi hyvä. Alkuun oli toki vähän parempi suhde. Auton vieressä kaljaa juomalla luku tuskin nousee😀
Iso kotelo ei ole koskaan toiminut meillä jollain muulla sekin voi toimia.
Vaimennus on laitettava mittaamalla ei ajattelemalla.
Sedanissa takaluukun kansi on käsittämätömän kriittinen.
Tehkää testi vakaassa ympäristössä. Ei esimerkiksi auringon ja varjon vaihtelua. Session ensimmaisellä vedolla ei tee mitään. Toinen veto on päivän lähtotaso, johon verrataan kunnes tulee validimpi tulos, johon aletaan vertaamaan. Jos tulos heittaa settiä muuttamatta yli 0,1 vedosta toiseen, on turha testata. Pidä vakiopituinen väli vetojen välissä. Ouluhaliin tähtävät eivät hiero yhtään alle 20 asteen lämpötilassa.
Pyri soittamaan autoa ulkoa, penkit aina samassa asennossa. Hieman eri asennoissa istuva kuski pilaa luotettavuuden. Älä ainakaan tue joka vetoa; tuki muuttuu ja tulos sitä myöten. Tarkista aika ajoin pysyykö tuen vaikutus entisenä.
Viimeiseksi tärkein: anna auton ja mittarin päättää soiva kaista😂😂😂
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Antin tilastoihin viitaten: En yhtään ihmettele. Helppo epäonnistua, jos tekee mittauksia Ouluhalliin nähden erilaisissa olosuhteissa. Tänä vuonna ei ollut montaa säätöihin sopivaa päivää koko kesänä. Eteläsuomessa ei ainakaan ollut edes kohtuullista keliä finaalia edeltävään kuukauteen. Meidän tekemät muutokset olivat lähinnä päiväkirjaan perustuvia arvauksia mikä voisi toimia. Vihreän kanssa luovutimme ja jätimme hieromatta. Laitoimme sen sijaan akustot kuntoon.
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Itse tyhjensin varamontun kokonaan tyhjäksi, eli otin taka-akun kokonaan pois (eli soitin vain auton alkuperäisen etuakun varassa), siirsin myös päätteen pois montusta, koteloon kiinni. Niputin virtajohdot yhteen nippuun. Tyhjensin autosta kaikki turhat romut pois. Pyöristin kotelon kulmat ja nostin sitä ylemmäs. Kippasin selkänojat ja istuinosat kokonaan. Pudotin tietoisesti raitaa alemmas, koska aiemmat livevedot sitä tukivat. Viimeisillä viikoilla en testannut yhtään, koska ainoakin mahdollinen testihetki vesittyi siihen, kun lämpömittari näytti +14 ja oli pilvistä. En saa työpaikan hallia lämpiämään +25 asteeseen, joten ei vaan ollut paikkaa testata. Paremmin sain lukua autoa pesemällä ja sisältä imuroimalla kuin rakentamalla. Voisiko tehdä sanonnan:"jos on lukua Juhannuksena, mene kalalle ja odota Hötsiä" 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus