Terve! Oon amatööri näissä hommissa ja pitäs rakentaa ensimmäinen subbari koteloni (toyota corolla 94 sedaniin), 12 tuumainen elementtini on DLE FULL FORCE FF12D2-MK2. https://www.autoviihde.com/ff12d2-mk2.html. Eniten Mietityttää että minkä kokoisen kotelon tekisin (litroina) ja minkä kokoisen putken siihen laittaisin? Oisinko ihan hakoteillä jos tekisin kotelosta 70-80l kokonaisuudessaan eli bruttona ja 6 tuuman 20-30cm putkella vai pitäiskö olla tuon 70-80l nettona vai jtn ihan muuta? Autoviihteellä sanoivat että 50-60l ja 6 tuuman putkella ois tolle elementille sopiva vaan en hoksannut kysyä oliko netto vai brutto tilavuus ja muutenkin mietityttää oisko se sit hyvä koko. Kuuntelen kaikenlaista musiikkia. 24mm mdf levystä tai mänty vanerista varmaan teen. Ois iso apu asiaatuntevalta jos sais suosituksen kotelon tilavuudesta nettona tai bruttona ja refleksiputken koosta. Se mietityttää myös että miinustetaanko kotelon tilavuudesta koko refleksiputken tilavuus elementin lisäksi että saadaan nettotilavuus? Oon koittanu paljo lueskella juttuja mutta en oo vieläkään yhtää varma minkä kokosen kotelon tekisin ja minkä kokoisen putken laittaisin että tulis mahollisimman hyvä tolle elementille. Ois mukava tehä kerralla hyvä ettei tarvi uutta sitte tehä. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Kotelontekopuuhissa me kaikki varmaan ollaan jonkin tason amatöörejä... Harvalta se ekalla nappiin onnistuu! Ainakaan minulla ei onnistunut, eikä oikein hyvä ole vieläkään. Aina löytyy parannettavaa.
Tee 80 litran nettokoppa 6" putkella. Älä lyhennä, ainakaan heti. Sen voi tehdä myöhemmin jos tarvii. Älä myöskään tee lootaa männystä, se on turhan pehmosta puuta. Kunnon vesi- tai koivuvaneria, 25mm tai paksumpaa.
Kiinnitä huomiota myös kunnon saumaukseen hyvällä liimamassalla ja myöskin kunnolliseen tuetaan kopan sisällä, ettei koppa soi. Tarkoitus kun on, että elementti soi, ei kotelo. Eli kunnolla tuentaa sisälle, että kotelosta tulisi mahdollisimman "kuollut akustisesti".
Eli varmaan semmoset 90l bruttona ois sit suunnillee ok? Se myös on nyt vähän epäselvää että ku ton aeroportin pituus päineen on 44cm (ilman päätyjä 30cm) ja eräässä kotelon teko oppaassa kerrotaan että putken päälle pitäisi sisäpuolelle jättää jokasuuntaan tilaa vähintään puolet putken sisähalkaisijasta eli reilu 7,5cm niin pitääkö siitä pääty osasta mittoa tuo 7,5cm joka suuntaan vai onko se jätettävä itse putkesta katsottuna juuri siksi että tuo pääty osa sinne mahtuu? Määpä harkitsen jos tekisinki sitten vanerista. Kiitoksia paljon ku viitsit vastata oli paljon apua jo tuosta!
Joo monenlaista ohjetta liikkuu tästäkin tosiaan. Ainahan se toimii paremmin, mitä enemmän tilaa jää seinän ja putken väliin. Ehkä oleellisin asia on, että putken ja takaseinän väliin jäisi sen putken halkaisijan verran tilaa minimissään. Siis tuon 6" aeron kohdalla 15cm. Ja ihan siitä torven päädystä mitattuna.
90l brutto on hyvä lähtökohta. Siitä on helppo tarvittaessa lähteä pienentämään sisätilavuutta.
Tuntuu vähä mahottomalle tehä 90l (brutto) että putki mahtus täys pitkänä ja että elementti ja putki ois samalla seinällä mutta pitää suunnitella. Menee vaan aika tiukille pitäs tehä melkeen pahvista eka vaikka ja kokeilla että mahtuu konttiin ja muutenki. Ja tosiaan unohin mainita että en tee aivan kuution mallista vaan että takaseinä kapenee ylös päin eli katto pienempi kun pohja.
Autona on sedan. Sedaniin ei ehkä ole paras tuo selkänojaa mukaileva, viistoseinäinen kotelo. Sillä ehkä äkkiä tukkii sekä hattuhyllyn, että selkänojan aukon. Putki ei välttämättä tarvitse olla kokonaan kotelon sisällä. Itse olen pohtinut niin, että putken puolet putken halkaisijasta voisi jäädä tilaa pyöristyksen ja takaseinän välille, eli esim. 160mm halkaisijaltaan olevan putken pää on takaseinästä irti noin 80 mm. Vähempikin voi riittää, mutta testin kautta. Joku vannoo erittäin tukevan kotelon nimeen ja laittaa poikkirautoja tai tukia joka seinien välillä. Toinen taas viis veisaa niistä tuista ja olettaa että hiukan "elävä" kotelo vain parantaa sointia (levittäen viripiikkiä mukavasti)
Joku suosittelee hiukan isompaa koteloa ja toinen pienempää. Isompi voi olla herkempi, mutta pienempi kestänee enempi tehoa.
Jos sinulla on nurkissa paljon ylimääräistä levyä, niin ennemmin tekisin useamman erilaisen kotelon kuin pohtisin ylettömän kauan sitä satavarmaa koteloa (joka tuskin kuitenkaan olisi täydellinen) 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Hmm.. Minkähän muitoinen sit olis hyvä? Kuution mallinen vois onnistua jos elementti ois ylöspäin ja putki taakse päin (eli auton perää kohti). Tai sitten vois onnistua tuo penkkiä mukaileva jos laittas elementin osoittaan taakse ja putken sivulle. Haittaako jos elementti ja putki tulee eri seinille? Harmi vaan tuota levyä ei oo vaan pitäs ostaa :/ Ja kiitoksia kovasti vastauksista
Ei putkella ja elementillä ole väljä vaikka olisikin eri sivuilla. Itselläni on pieni konttitila niin on subi ylös päin ja putki taakse päin Liikaa humppaa eikun Bassoa
Sedaniin kannattaa harkita myös sivulle päin ampuvaa kotelo. Eli elementti ja putki osoittamaan sivulle. Luultavammin on parempi kun basso on lähellä takapenkkiä ja portti luukkua. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT