Mulla alkoi viime aikoina auton valot välkkymään popin tahdissa, ja kytkin jännitemittarin takaisin päälle. Yllätyksekseni huomasin, että jännite vahvistimen terminaaleilta mitattuna pomppii 13 - 16 voltin välillä, mutta pysyy normaalisti ajaessa 14,4 voltissa.
Ainoa mikä on muuttunut nyt lähi aikoina, niin otin kaverin subbarin "sisäänsoittoon". Huudateltiin sitä myös free airina muutamia tunteja #peränurkan ohjeiden mukaan. Tuona aikana vahvistin meni protectioniin pari kertaa ja kädellä koitettuna oli todella kuuma.
Vahvistimena on Autostudion reference 1500.1 mk2 ja nyt käytössä oleva subbari on B2 audio IS12 D2 yhden ohmin kytkyssä. Akku on vaihdettu vuosi sitten, mutta perus halvahko malli.
Aikaisemmin voltit on heitelly 13.5-14.7 välillä, nyt tämä ylijännite huolestuttaa. Voiko huono akku puskea liikaa jännitettä? Vai onko laturin jännitteen säätimessä mahdollisesti vikaa? Voiko vahvistin olla vaurioitunut? Linjavoltit vahvistimelta ovat pysyneet kuitenkin samana. Putsailin kaikki kytkennät uudestaan, eikä tullut huomattavaa eroa. Virtakaapelit taitaa olla 35mm2 ja akulle sekä laturille on vedetty lisämaadoitukset.
Lyhyesti: 1) Yli 15 voltin jännitteet syntyy rikkinäisestä laturista 2) Tuo pääte ei ole Dluokan pääte eli kuuluukin lämmetä ohmin kytkyllä Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Eli akkua ei kannata vilkuilla ollenkaan? Mitä jos olisi parempi akku voisiko se tasoittaa noita jännitepiikkejä? Jännite lähtee tosiaan pomppiin vasta nopeampitempoisella bassolla, kun taas hitaampi basso tulee ongelmitta. Mittailin akun lepojännitteen ja näyttäisi olevan 11,2V. Eikä se uutenakaan tainnut olla yli 12 volttia.
Koitan ensin hommata jonkun kohtuullisen AGM akun ja katson onko vaikutusta, tuskin hyvällä akulla metsään menee kuitenkaan. Laturi ei kuitenkaan oireile normaalikäytössä ollenkaan.
Joku mättää ja pahasti jos lepojännite on 11,2. Normaali lepojännite on yleensä 12,5-13V välillä. Pelkkä lepojännite ei kerro akusta juuri mitään, mutta jos lepojännite on 11V ja lataamallakaan akun lepojännite ei nouse, niin akku on rikki. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Joo tein virheen olettaessani saavani lepojännitteen lukeman laittamalla virrat päälle ja katsomalla vahvariin kytkettyä jännitemittaria Mutta yleismittarilla navoista mitattuna lepojännite näytti 12,1V joten jotain on varmaan pielessä sillä suunnalla ainakin
Pientä päivitystä tilanteeseen. Kävin kunnolla vielä kaikki liitokset vielä kiinni ja vaihdoin tilalle paremman AGM akun. Nyt jännite ei enää karkaile yli 15 voltin. Uuden akun lepojännite pysyy hyvin siinä 12,8 voltissa.