Onko järkevämpää rakentaa kotelosta niin iso, että liikerata tulee vastaan reilusti ennen tehonkestoa, vai koettaa saada nämä sovitettua mahdollisimman lähelle toisiaan?
Mutuiluna; tee sen kokoinen että elementti hajoaa sekä tehon, liikeradan että kotelon vastapaineen takia samanaikaisesti. Tällöin saat kaikesta irti maksimit. Mutta ihan kysymyksenoloisesti, miten olit ajatellut tehdä niin, että hajoaa joko liikeradan takia tai vaihtoehtoisesti tehon takia? 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Kela kuumenee niin paljon että palaa lakka. Elementin liikeradan loppuessa ei tehon lisäys enää taida auttaa kovin paljon. Eli musiikilla ja pidempiä vetoja kuin 30sec
Tarkoittaako se, että kelalle menee perille oikeasti paljon tehoa, hirveästi kanttia vai lepattaako se virin ulkopuolella? Olen minä nähnyt elementin menevän rikki kelan palamisella, kun sitä kanttia on sinne mennyt, olen nähnyt sen kun elementtiä on soitettu virin alapuolella ja olenpa tainnut nähdä senkin kun tehoa on mennyt yli mitä elementti on kestänyt. Mutta järkikäytöllä harva elementti kai hajoaa ihan helpolla? 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Ei varmaankaan hajoa järkevällä käytöllä. No keksitään tämmöinen esimerkki jos se helpottaa. perille menee puhdasta rajattomasti ja subsonic leikkaa virin ulkopuoliset taajuudet
Mistäpä ajattelit selvittää ne liikeradan maksimit autossa, ennen kotelon rakentamista ja soittamista autossa? Autossa kaikki vaikuttaa kaikkeen ja esimerkiksi liikerataan merkittävästi. Meillä Skodassa kartiot pysähtyvät "paremmin" hieman päälle 50 Hz kuin kotelon virin kohdalla.
Tuo Antin ensimmäinen vastaus sisältää mielestäni kaiken olellisen. Elementin tehonkesto jakaantuu kahteen osaan: Sähköinen tehonkesto ja mekaaninen tehonkesto. Mekaaninen tehonkesto jakaantuu vielä kahteen osaan eli liikepoikkeaman ja paineen kestoon. Maksimi liikepoikkeaman ylittyessä joko ripustukset repeävät tai elementti pohjaa. Paineenkeston ylittyessä esimerkiksi yläripustus repeää, kartio hajoaa tai puhekelan runko katkeaa. Tasapainottamalla tehonkestot koteloinnilla, päädytään tilanteeseen, että mikään elementin ominaisuus ei aiheuta elementin hajoamista ennenaikaisesti, eli ennen tavoitteiden täyttymistä.
Tavoitteiden täyttymistä häiritsee elementin tehonkeston ohella myös erilaiset kompressiot. Hyvä esimerkki on tuosta viimekesältä kun Timo Hämäläisen kanssa saimme piikkinuotin soitossa tehon kolminkertaistamisella kokonaiset 0,3 dB lisää lukua. Isoilla tehoilla ja paineilla kompressio on se pahin vihollinen.
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jossain tulee kompressiota. Koteloa ei ole wuunniteltu piikin soittoon. Luultavasti jos kaistaa kaventaisi niin piikkiä saisi hilattua ylöspäin. Hätsärin kontissa tila on aika rajallinen, joten se sieltä rupeaa äkkiä tulemaan vastaan. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Kysessä oli ABC-kotelo, joten putkia ja portteja on kolme kappaletta. Luultavasti kaikkien virtaus alkoi olemaan äärirajalla, samoin elementin liikepoikkeama. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Mietin tässä asia ei ehkä kovin tähän liity, mutta pärjääkö enää boomissa ihan normikotelolla? vai onko nykyään jo autot hiottu niin tarkasti bamppärillä läbyrintti, yms mitä näitä on mitä en itse tiedä.
Omasta mielestä voisi olla ihan jeesh että boomi menisi takasin päin muutaman vuoden ja kielettäisiin nämä nyky kotelot, ja alettaisiin normi reflexkotelolla kisaileen silloi voisi olla tiukkaa vääntöä monella... oma veto ratkaisi tiputuksessa paljon. P&M speakers, näillä mennää stock 600w luokkaan. Päätteenä Phoenix gold TI 1600.5