Elikkä ensin laitoin autostudion T-2 vahvistimen lisäakkuun ja lyhyen soiton jälkeen palo, seuraavaksi laitoin lanzar opti 4000.1D ja siihen tuli oudompi vika. Siinä palaa power valo vihreenä ja näyttäis että toimii, mutta kohta elementit alkaa hakkaamaan omiaan ja lyö yli oman liikeratansa, sit kun gainia pienentää soi taas ihan hyvin. Välillä paukuttaa elementtä vaikkei soitinkaan olis päällä ja mittasin lankun jänöt ilman että oli johdot kiinni, näytti 12v. Mahtaako lanzaria saada enään kuntoon ja miksi rikkoo lisäakku vahvistimet?
Nyt ostin ice 3500, en hirviä kiinni laittaa lisäakkuun ettei pala. Subbareiks mietin carpower sonic mk1 x 2, tai autostudion ref 12d2 spl x 2 Yks elementti vaihtoehto ois kanssa 4 x jbl p1222 joonas
Lisäakun ei pitäisi toimivaa päätetta hajottaa. Jos kaikki muuten on kunnossa, jännitteet pysyy tarpeeksi ylhäällä eikä lämmöt pääse nousemaan, vahvistin ei ole kotelossa kiinni. Nuo ainakin vaikuttaa kestoon.
Tuo mainitsemasi ICE-3500 on hyvä ja luotettava vahvistin, joten sen vaihtamiseen ei pitäisi olla mitään erityistä syytä. Luultavasti edelliset vahvistimet saa myös korjattua kohtuu hintaan.
Tuo vahvistimien kärähtely ja humppaaminen omia aikojaan ei varmaan johdu suoranaisesti lisäakusta eikä vahvistimien tehosta. Kerro tarkemmin millainen akusto sieltä löytyy ja miten ja minne kytkennät on tehty. Siis onko vahvistimen plus ja miinus johdotettu lisäakun navoille vai onko vahvistimen miinus vedetty auton koriin? Onko välissä jakoblokkeja? Minkä paksuiset kaapelit siellä on? Mistä soitin saa sähkönsä? Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Keulalla on varta silver 63ah. Aluks oli lisäakkuna saman kokonen nesteakku kontissa, sitten vaihdoin konttiin yellow top 55 ah. Keulan akulta tulee plussa taka-akulle ja maan otan lisä-akkuun takapenkin turvavyönsoljen alta akulle. Vahvistimeen laitoin akun navoilta plussan ja miinuksen lyhyellä 50mm piuhalla, ilman sulaketta. Keulalta lisäakulle 25mm piuha 80A sulakkeet molemmissa päissä. Soitin on kiinni auton omissa isoliittimissä. Käytössä akun maadoituksessa on pelkästään yksi 25mm piuha takakontissa. Keulassa, sekä takakontissa ei ole minkäänlaisia lisämaadoituksia. Jakoblokkeja ei ole käytössä, eikä relettä akkujen välissä.
Onko mitään liikettä mihin voi lähettää vahvistimet korjattavaks? Autostudio T-2. näyttää protect valoa autossa, mutta tietokoneen virtalähteessä menee päälle ja toimii niin ku pitää. joonas
Mulla on bassot humpannut itsestään jos maadoitus ollut huono(vahvistimen siis, ei lisä akkuja). Saattanut ruveta vetämään omia liikeratoja kesken biisin. Laittaisin kyllä molemmille akuille lisämaadoitukset.
Jos haluat korjauttaa vahvarin niin laita viestiä Mikko Virralle nimimerkkinähän on dbwarrior täällä foorumilla. Ja myy se dynamics pois ja laita easy audio niin ei tarvi värkätä ja toimii tai vanhempaa focus fx sarjaa oleva vahvistin. Itelläkin ollu spl dynamicsin vahvistimia ja todennut että on aivan hyviä jos niillä haluaa lämmittää talvipakkasilla auton sisätiloja kun kuumuvat niin perkeleesti ja virtojen kanssa ovat paljon herkempiä kuin easy audio tai vanhemmat focukset. Toki jotkut niistäkin hehkuttaa mutta jos haluat varmasti toimivan ja huolettoman päätteen niin laita ihmeessä easy audio niin ei ranttuile virrasta, ei kuumu turhia ja antaa tehoja pihalle muutenkin kuin lapulla ja 14,4 voltin tasavirralla 143,7 @ 2009 146,2 (-0,8) SM 1 @ 2010 Ja kadulla lujempaa
Kiitokset vinkeistä. Nyt on uudet johdot hankittu, huomenna alkaa niiden laitto. Laturilta akulle tulee 35mm plussa, sekä konehuoneeseen akulle kaks lisämaata 35mm, laturille kaks 35mm ja koneelle kaks 35mm lisämaata. 50mm keulilta takakonttiin kahdella 100A sulakkeella ja rele väliin. Taka-akulta lähtee suora 70mm plussa ja 70mm maa vahvistimeen. Soitin on alpine cde-123r. Soittimelta 6mm heräte ja saman kokoset kaiutin piuhat subeilta vahvistimeen. Kotelon kyhäsin kolmelle p1222 nettoja 160.4L. Nyt pitäis saada vinkkejä kotelon viriin 35Hz? kaks elementtiä ylöspäin ja yks rekisterikilpeen, vai toisin päin?. Oisko parempi laittaa 6" putkia kaksi rekkariin päin vai ylös päin? Auto on corolla viistoperä 94 vuodelta. Vahvistimeks tulee väliaikaseks ice 3500 0.5ohm. Kuun lopussa tilaan kaksi 1600fx:sää tai easy audion. joonas
Ensinnäkin tilaa se easy audio tai sitten jos saat jostain sopuhintaan focuksen 1500d tai 3000d päätteen tai 2 niin sellasia nuo 1600d 3500d ym on uusia malleja ja terminaaliin ei mene edes 35mm johto ja tehotkin tais olla tipahtaneet vanhoihin verrattuna. Itellä ollu just samanlainen corolla ja parhaiten siitä saa lukua kun tekee koko kontinpohjan kokoisen matalan kotelon ja refleksi aivan kilven päähän ylös päin ja bassotkin kaikki luonnollisesti ylöspäin ja jos laittaa vielä magneetit ulos kotelosta niin saa enempi litroja ja samalla siinä ilmakin pyörii bassojen moottorien ohi niin ei kelatkaan niin ehkä lämpene. Nuo vanhat 1500d ja 3000d ja easy audion vahvarit kestää huoletta 0.5ohm kuorman ja easy audiossa muihin etuna vielä isommat terminaalit ja paremmat rca paikat ym.. Virettähän sitten voi laskia täältä löytyvällä laskurilla tai ladata kännykkään huuskobros tekemän porttilaskurin ja katsoa miten pitkän putken tarvii tai mahtuuko 2 6" putkea pituuden puolesta mitenkään fiksusti (veikkaan että ei) ja jos jaksaa/osaa niin porttia tekemään niin saa enemmän virtaavan portin ja mutkalla pituudenkin kuriin. Kokemuksella voin kertoa että kohta jo vaihdat viistoperään kun tarpeeksi monta kertaa hitsaat kontin takas kasaan ja huomaat että runkoa myöten on sedani revennyt soittelusta niin sitten on se kotelokin helpompi tehdä uuteen corollaan mutta tämä oli toki vain omaa kokemusta ja pohdintaa. 143,7 @ 2009 146,2 (-0,8) SM 1 @ 2010 Ja kadulla lujempaa