Tervetuloa
Käyttäjätunnus:

Salasana:


Muista kirjautumiseni

[ ]
[ ]
[ ]
Online
Vieraat: 52
Jäsenet: 1, ElPablo
Tällä sivulla: 1
Jäsenet: 4373, Uusimmat: JekniX
Satunnaisia kuvia galleriasta
Tulevat tapahtumat
Ei tulevia tapahtumia
Tulevat tapahtumat
Ei tapahtumia
Valitse Kieli


Mainos
Foorumit
MaxBoom.fi :: Foorumit :: MaxBoom :: Projektit
 
<< Edellinen Keskustelu | Seuraava Keskustelu >>
Passat 3C, variant. Auto myyty, kilpailut ohi.
Mene sivulle       >>   Moderaattorit: Rälläkkä, dbwarrior, Sorkku, pessi, Sebu_J, Marjut, mavks, insane626, Arthor, pete-, jusu+, Neo, kotka, Kettle, avalon, timbajeij, warcock, MaxBOOM_hallitus, Iiro.Riikonen, TombBringer
Tekijä Posti
kotka
perjantai 10 huhtikuu 2015, 10:31
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Pieni projekti isossa autossa. Ajatuksella että pieni on kaunista, tilaa ei tuhlata eikä mennä helpoimpaan luokkaan.
Työmatkakulkineessa oli päivitetty vain etupää ja soitin, eikä basoopäälle ollut edes tarkoitus tehdä mitään.
Kuitenkin koko ajan tuntui puuttuvan jotain, eli jotain oli tehtävä. Talven pimeimpinä hetkinä pyörittelin eri vaihtoehtoja ja laitevalinta selvisi.
Ajatus että pieni on kaunista, joten luokaksi 250 wattia.
Ja milläs siihen muullakaan kuin yhdistelmällä Spl + Spl, eli pääte SPL Dynamics ice-800d ja subiksi SPL Dynamics Xtr 10d4. Akuksi keltaista Optimaa ja virtakaapeleiksi kuparia. Nimelliskytky 2 ohmia.
Akun kytkentä taakse niin että kisojen välissä se napsaistaan pois, sillä takakaarissa ei ole milliäkään liikaa tilaa ylimääräiselle kuormalle. Peruslaitteistolle paikka vararengasmonttuun, joka on kovaa muovia. Vararengastahan tässä ei ole, vaan paikkaussetti toimii sen tilalla. Lisäksi auton takaosassa on ns. kaksoispohja, jonka alla on säilytystilaa vaikka koko takaosa on käytettävissä (tässä tapauksessa sakemannia varten)
Vararengastilassa on siis akku ja vahvistin. Etuakulta tulee virtapiuha taakse. Piuha vedetty alkuperäisiä kaapelireittejä pitkin, myös rintapellin osalta. Tässä tapauksessa pääkaapelissa on akku jarruttamassa virran kulkua.

Subihan ei toimi ilma koteloa, joten niitä 2 erilaista. Peruskotelo työmatkoihin ja oma kotelo kisaa varten. Peruskotelo on 24mm:n filmivanerista tehty refleksikoppa, jossa pellistä kantattu portti. Kisakotelo sitten ihan jotain muuta.

Perusasennus, helposti ja edullisesti tehtävä.

[ Muokattu sunnuntai 25 helmikuu 2018, 06:38 ]

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
Jaa Facebookissa
Boon
maanantai 13 huhtikuu 2015, 05:01
Postit: 401
2xMaxBOOM I - 2014 1xMaxBOOM II - 2014 1xMaxBOOM II - 2015
Boon:n galleriaan
Pistähän sit jotain kuvaa kanssa.
Takaisin ylös
kotka
maanantai 13 huhtikuu 2015, 15:26
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Soittimessa on mukava ominaisuus sillä subbarin saa pois päältä kokonaan yllättävän helposti ja tason säätäminenkin käy aika laajalla kaistalla. (-50..+10, tiedä sitten vielä mitä tuo väli on, mutta aika kattava.) Koiran kanssa ihan näppärä ominaisuus, sillä se tuskin on ihan yhtä kova "ysärifani" kuin minä. Soittimen perusasetukset ovat kohdillaan ja vahvistimenkin kävin yleismittarilla läpi. Ei ole edes tarkoitus tässä vaiheessa ottaa laitteistosta kaikkia irti. Soittelen nyt hetken ihan perusmatkasoittelua ja käytän 4SPL:n kiinni jossain vaiheessa.
Auto on pitkä farmari ja varustelunsa puolesta kohtalaisesti äänieristetty.

Matalaaa tuntuisi tulevan, mutta kertokaapa vinkki miten mittaan auton viritystaajuuden näppärästi. Käytössä subbari, 4SPL ja pyyhkäsy 20-80Hz. (Takakontti auki, mittarin anturi metrin päähän subbarista ja tällä pyyhkäsyn arvo ylös, mittari lasille ja luukku kiinni, sama pyyhkäsy ja arvojen vertailu. Vai?

Muutama kuva asennuksesta vaikka noitahan on maailma pullollaan.

Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva


Iso kuva



2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
kotka
tiistai 14 huhtikuu 2015, 17:35
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Pari kuvaa.. Ilman mitään ihmeellisempiä säätöjä tai kikkailuja muutama mittailu.
Mittasin subin toiston anturi noin 60 sentin päässä kotelosta, keskeltä elementtiä. Subi pääsi soimaan täysin avoimeen tilaan, takapuskurin päältä.
Toinen pyyhkäisy siten että anturi oli ikkunalla, virallisella mittauspaikalla. Elementti takakontissa, noin 10 senttiä irti takaluukusta (elementti taaksepäin)


Iso kuva

Itse päättelisin tuosta pyyhkäsyjen vertailusta että auto haluaa korostaa 32Hz - 47Hz aluetta, suurin korostus 41-44 Hz:n paikkeilla. Ilman lämpötila oli mittailun aikana noin 4,5 astetta (ei aurinkoa) Onko päättelyni edes siellä päinkään? Yritetäänkö kisakoteloa viritellä tuolle alueelle sopivaksi?

Ja otinpa huvikseni siis yhden 16 sekunnin vedonkin, eikä tulos mikään yllätys ollut. Eihän se siis mikään hirveä tulos ollut, mutta ompahan vertailuna ylhäällä. Eikä tarvitse mitään "essonbaarin" lukuja edes muistella, kun on lähtömittaus ylhäällä.


Iso kuva

Ja ei, ei se 140 debbaa (vielä) mennyt rikki..

Jotain huomiota tullut jo mieleen. Nykyinen kotelo voisi olla pienempikin ja viri voisi olla korkeampi. Basson taso on "normikuunteluun" aika jyräävä, ja tarkin erottelevuus puuttuu. Subi ei tahdo sulautua muun musiikin mukaan, vaan möyrähtelee matalia ihan omaan tahtiin. Vahvistimen taso kaipaa säätöä sillä soittimessa on oikeasti iso tasonsäätöhaitari. Gainia voisi ruuvata lisää ja soittimesta pudottaa tasoa, subsonicia voisi nostaa ja yläpään jakokin pitää tarkistaa.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
Hartsa
keskiviikko 15 huhtikuu 2015, 05:42
MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Vantaa
Postit: 1938
3xMaxBOOM I - 2012 	1xMaxBOOM I - 2013 1xSuomen mestari kaudella 2013 8xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM II - 2014 1xSuomen mestari kaudella 2014 6xMaxBOOM I - 2015 1xMaxBOOM II - 2015 2xSuomen mestari kaudella 2015 10xMaxBOOM I - 2016 3xSuomen mestari kaudella 2016 3xMaxBOOM I - 2017 1xMaxBOOM II - 2017 2xSuomen mestari kaudella 2017
Hartsa:n galleriaan
Toimivin raita tulee olemaan 35-56 tai 38-59. Ratkaisut voi miettiä sen mukaan...

Sääntökomitean jäsen

DB Papat Juha ja Harto
2013
Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB

2014
Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB
Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2.
Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB
Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB

2015
Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB
Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB
TiimiCup 1. ja paljon muuta...

2016 Lähes kaikki mahdollinen

2017 Samaan malliin

2018 Kiitos ja näkemiin. Pitäkää hauskaa????????

"Maxboom on karu laji."
Takaisin ylös
kotka
keskiviikko 15 huhtikuu 2015, 06:05
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Jostain syystä olen aloittanut kouluni aikoinaan aapiskirjalla, joten eiköhän se kisakotelokin noudata aika lailla samaa linjaa. Voi sitten vaikka "apsilla" käydä sen kanssa kahvilla.
Kisakoteloon suunniteltu paria viriä, ja juurikin noita raitoja ajatellen. Koteloon suunnitellut virit 35 ja 58 Hz. Mittari varmaan kertoo että menikö suunnitelmat ja toteutus miten lähelle suunniteltua.
Melko iso tuo kisakotelo on ulkomitoiltaan, mutta testin kautta selviää paremmin että onko suunnitelmat olleet ihan keturallaan. Ulkomitat suurinpiirtein 990x500x430 (lev x kork x syv). Eli korkeus otettu täysin käyttöön joka menee vielä takakontin verhouksia riisumatta tavaratilan verhon alle. Ja käytännössä tuossa on kaksi erillistä "verhousta" tavaratilassa, koska autossa on ns "kaksoispohja" Tuon "kaksoispohjan" saa irti 2 ruuvilla ja 3 mutterilla, tällöin tilaa korkeuteen tulee lisää noin 50mm.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
dbwarrior
keskiviikko 15 huhtikuu 2015, 06:21
dbwarrior

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Postit: 3756
1xMaxBOOM I - 2011 1xMaxBOOM II - 2011 1xMaxBOOM II - 2012 	1xMaxBOOM RY Kunniajäsen 2xMaxBOOM I - 2014 1xMaxBOOM II - 2014 1xMaxBOOM I - 2017
dbwarrior:n galleriaan
Olipas hyvin dokumentoitu auton korostuksen selvitys tarina. Pisteet siitä.
Jännä nähdä miten projekti etenee, kun suunnitelmista sirrytään toteutukseen.

Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna
Eli ilmoa sisään.....
Takaisin ylös
Boon
keskiviikko 15 huhtikuu 2015, 11:14
Postit: 401
2xMaxBOOM I - 2014 1xMaxBOOM II - 2014 1xMaxBOOM II - 2015
Boon:n galleriaan
Onkos siellä 6th order koppa tulossa?
Ainakin tilaa tuntuu olevan hyvin tuolla takana.
Takaisin ylös
kotka
keskiviikko 15 huhtikuu 2015, 14:25
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Teen elementistä kohtuu helposti irroitettavan ja saan sen vaihdettua sitten tuohon normaaliin pieneen koteloon, joten ei kai suunniteltu ja työn alla oleva kotelo mikään 6th order subwoofer ole. Onko se kotelotyyppi edes toiminut missään vaiheessa kunnolla buumikäytössä?
Minä olen insinööri ja laiska sellainen, joten kopioin/varastan/muokkaan muiden jo hyväksitoteamia ratkaisuja.
Elementti ja vahvistin on valittu sen mukaan jolla esim. viime vuonna finaaleissa on eniten voittoja, miksipä ei siis myös kotelotyyppi. Mutta tuosta kotelosta varmaan enempi kun sen aika on.

Itse autolle ei todennäköisesti tulla tekemään mitään vaan se saa säilyä koskemattomana. Korkeintaan koiraverkko ja kurasuoja poistetaan sisältä, ehkä myös tavaratilan välipohja jos siitä jonkin edun saavutan.

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
kotka
lauantai 09 toukokuu 2015, 16:06
kotka

MaxBoom Staff
MaxBoom Member
Sijainti: Kuopio
Postit: 1079
1xMaxBOOM II - 2012 	2xMaxBOOM I - 2014 2xMaxBOOM I - 2015 3xMaxBOOM II - 2015 1xSuomen mestari kaudella 2015 2xMaxBOOM I - 2016 3xMaxBOOM II - 2016 2xSuomen mestari kaudella 2016 2xMaxBOOM I - 2017 3xMaxBOOM II - 2017 1xSuomenmestari kaudella 2019 3xMaxboom osakilpailun 1.sija 2022 1xMaxboom osakilpailun 2.sija 2022
kotka:n galleriaan
Päivitellääs tätäkin vähän, vaikka ihmeitä ei olekkaan tapahtunut. Paitsi että volkkari teki volkkarit, eli sytytti kaikki vikavalot ja kone meni vikasietotilaan. Hauskaa ja halpaa..

Tuollainen pyyhkäisy 23 hertsistä 65 hertsiin, eipä sieltä matalia oikein tule. Mutta ei tällä autolla ole tarkoitus mitään fleksivideoita tehdäkään.

Iso kuva

Tuossa nyt pikkuhiljaa hipistellyt tuota kisakotelon tapaista. Elementti alkaa varmaan olemaan kohta saanut hiukan liikuntaa ja laitteisto alkaa olemaan sisäänajettuna.
Toinen kotelo on tehty 24mm:n filmivanerista ja niin leveäksi kuin konttiin sain tehtyä. Korkeuttakin niin paljon kun verhon alle mahtuu.


Iso kuva

Kokeilinhan minä tuolla kisakotelolla yhden kisavedonkin, mitään päätäräjäyttävää lukua ei tule. Mutta empä tuota vielä jumpannutkaan, kunhan heitin paikoilleen. Keskiarvo 138,34 debbaa (38to59)

Kai tuosta nyt pitäisi taikoa vielä lisää, eli jumppaa tiedossa. Ja ehkä alapäähän lisää lukua, se ehkä parantaisi hiukan lukua. Viriä siis muuttamaan. Auto halunnee hiukan matalampaa korostaa, joten sitä voisi yrittää käyttää apuna.


[ Muokattu lauantai 09 toukokuu 2015, 16:23 ]

2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB
2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB
2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2
2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB
2018 ei autoa
2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB
2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2
2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB
2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Takaisin ylös
Mene sivulle       >>   

Mene:     Takaisin ylös

Muuta tämä keskustelu: rss 0.92 Muuta tämä keskustelu: rss 2.0 Muuta tämä keskustelu: RDF
Powered by e107 Forum System