Jotain muutosta tähänkin projektiin.. Ehkä ihan koko toivo ei tämänkään kanssa ole menetetty. Voiskohan sanoa että muutos auttoi "huomattavasti" tuohon lukuun, tällä kertaa oikeaan suuntaan.
Kuvassa päällekkäin kaksi erillistä kisakappaleen soittoa. Kajarijännitteet samat (ainakin niin lähelle kuin vain sain soittimen puolelta säädettyä)
Ja tässä kuvassa Essonbaariin porukoissa niin monesti ylitetty luku. Minulla ei montaa ylitystä vielä ole ollut.. Eikä tämäkään mikään virallinen ylitys ole kun se on kotipihassa ja omaan mittariin saatu. Mutta ei se olekkaan pääpointti, vaan se että tuolla tehdyllä muutoksella oli oikeasti merkitystä.
Tuo muutos oli siis se että JBL P1222:t lähtivät ja tilalle tuli DLE FF12D2:t. Muita muutoksia koteloonkaan en vielä tehnyt, eli ainakin tässä tapauksessa ja tässä järjestelmässä pelkkien elementtien vaihtamisella tuli lukua lisää. Huomenna teen uuden etulevyn ja isonnan portteja ja samalla muutan hieman niiden muotoa. Porttien paikka säilyy samana, mutta kokeillaan hiukan korkeammalla vireellä. Pitäisiköhän tämä rakkine kuitenkin ajaa Ouluun ihmeteltäväksi? 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Ouluun vaan. Kaikki paikalla olevat voivat voittaa. Tämän allekirjoittaa ainakin Lehtimäki Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tämä auto on ilmoitettu Ouluun. Paikalle saavutaan perjantaina. Tässä vaiheessa tekisi melkein mieli jo laitella kaikkea selityksiä miksi luku on mitä on, mutta käydäänhän nyt pyörähtämässä ihmettelemässä touhua "isojen poikien" joukossa, ja selitellään sitten.
Aivan älytön lista on asioita joita tässä viimeisen viikon aikana on saanut tehtyä, mutta pitkä lista on myös tekemättömiä. Ehkä näistä voisi tulevaisuutta varten kirjoittaa tuon epämääräisen muistivihkon puhtaaksi. Nuo muistiinpanot ovat välillä aika "harakanvarpaita" kun niitä kesken ahertamisen kirjoittaa samalla kun on puhelimessa.. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Älä selitä. Ole ylpeä!!! Eka kausi ja eka seinäauto. Ei se ole ihan helppo saada soimaan. Hienoa, kun päätit lähteä reissuun. Oulussa nähdään!! Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Tämä auto piipahti siis kaikkineen riemuineen Oulun Hötsissä soittamassa. Elämäni kolmannet kisat, joista toiset semiUnli 3500W luokassa. Ensimmäinen kerta Hötsissä ja hallissa, joten sekin oli omana jännityksenä. Epätoivohan meinasi iskeä reilusti ennen kisoja, enkä ollut edes osallistumassa. Lukua ei ollut, eikä tullut JBL:illä. Ajatuksena oli että talven aikana elementit lähtee jonnekin kiertoon ja uutta hankin tilalle talven aikaan kun on tullut syötyä riittävästi makaroonia. Mielessä oli ottaa reilu aikalisä eikä lähteä keskeneräisellä räpellyksellä mihinkään.
Kaikkien sattumusten jälkeen uudet elementit järjestyivät, kiitos TP Import, Mikko ja kaikki muutkin.
Lomaviikko sattui kohtalaisen sopivasti asennukselle ja mittauksille. Ilman 4SPL mittaria ei hommasta olisi tullut mitään. Levyä kului muutama, mutta ei se rakentamalla lopu.
Muutamien erinäisten puheluiden, soittamisien, testaamisien yms. "meinasin" myöhästyä ilmoittautua koko finaaleihin. Mutta onnistuihan se ja siitä se homma vasta alkoi. Muistilista ja tekemättömät tehtävät vain täyttyivät, samoin loppui loma ja alkoi työ. Viimeinen viikko ennen finaaleita olikin aika touhuamista. Ja kun aikaa tuntui silti olevan ihan vaikka muille jakaa, niin lisää tekemistä keksittiin. Uusittiin portteja, tiivisteltiin tulipeltiä, korjattiin pettäneitä pyyhkijän vipuja, maalattiin takalasit, huollettiin autoa ja yritettiin saada sitä edes hiukan ihmismäiseen kuntoon.
Samalla järkättiin matkailuauto ja vaihtuipa matkakumppanikin huomattavasti kauniimpaan kuin alkuperäinen suunnitelma oli.
Jo puolessa välissä Oulua olin henkisesti voittaja, sillä että olin matkalla koko kisoihin. En edes uskonut että niin käy. Paikan päällä pesu ja halliin ajo, virtaa ja testaamista. Viimeisimpiä muutoksiahan en ehtinyt mittarilla edes todeta, koska auton sain kasaan iltaa ennen lähtöä. Oma ennätys tuli koesoitolla ja hymy huulille, halli ei sitä debbaa hävittänyt. Perjantai päivä kääntyi yöksi.. Lauantaina aamulla akut lataukseen ja testiä. Päätin kokeilla seuraavaa soittokappaletta ja taas oma ennätys paukahti, eli sillä lajitteluun. Ja tässä vaiheessa sitä tuentakaveria tarvittiin. Lajitteluveto ammattitaitoisen tukijan kanssa ja luku oma ennätys: 153,01 db. Tämä tarkoitti siis sitä, että kotoa Ouluun luku oli noussut liki 2 debbaa. Ei paha..
Hallissa kiertelyä, asuntoautossa huilailua, puhelimesta muiden soittoja seuraten (kiitos livelähetyksen) ja muuten vain paikan päällä palloillessa totesin että sunnuntaina jatketaan. Tarkoitus oli olla yötä Nallikarissa, mutta klo 18.11 eipä sinne enää päässytkään. Sähköpaikka ja sauna-ajatus kariutui samantien. No, kävelylenkki hietikolla ja auto takaisin samaan parkkiin josta lähdettiinkin. Mutta jotain vikaa siihenkin ilmaantui, etuakun virta vähissä. Ja lopulta se sitten loppuikin ja auto liikkui sähköttä ja valoitta, kiitos sentään työntäjien jotka sen yöllä huoltoasemalla käyntiin työntivät. Jälkikäteen syyksi paljastui laturin hiilen loppuminen, eli pikkuvika vaikka ei se siltä tuntunut.
Sunnuntai ja akuille virtaa, oma soittovuoro oli selvillä Ylimartimoa vastaan. Ei mitään ennakkopaineita, vaan sama soittorutiini kuin lauantaina. Selvä tappio ja finaaleiden kolmas sija. Mutta hei, kolmas kisa ja kolmas sija!
Messut loppuun ja auto ulos, kotimatka alkakoon. Asuntoautopoppoo lähti valoisan aikaan, koska valoille ei virtaa olisi ollut. Puhelimella hoitui tilannetiedotus, mutta eihän se sama asia ole.
Pitkä tarina ja loppuun kuvia. Tämä tarina tuskin loppuu tähän, sillä nyt se kuulemma vasta alkaa. Omat suunnitelmat on jo osittain selvillä, talvi ja talli kutsuu. Luvun ei ainakaan pitäisi huonontua, joten eiköhän sitä ensi kesänäkin Golffi jossain liiku.
Tällaisesta seinästä
Tällaiseen seinään.
Moni kävi autoon kurkkimassa sisälle ja hyvä niin. Minua se ei haittaa, koska ei se minulta pois ole jos tuo soi. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Upea suoritus!! Odotin aiempaan lukuun kohtuu isoa nousua, mutta soitettu tulos yllätti minut silti täysin!
Oikeaan osoitteeseen tuli tuo nousu. Teit ahkerasti töitä auton kanssa koko kesän. Rakensit seinäkotelollisen hupiprojektin alusta alkaen ja muutit sen vielä kesän mittaan täysiveriseksi MB-kilpuriksi. Vieläpä tosi komeaksi ja kilpailukykyiseksi sellaiseksi!!! En ihmettelisi yhtään, vaikka tämä auto olisi ensi kauden finaalivoittaja.
Onnittelut kolmannesta sijasta ja hienosta luvusta!!! Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Laittaisiko tähänkin hiukan omia jatkoajatuksia mitä projektille on tarkoitus tehdä talven aikaan. Katsotaan että mitä toteutuu ja mitä keksitään. - Akusto vaihtoon, jännitteet ylemmäs. Jos ensialkuun pari isompaa akkua, 340 Ah:ta (noin 120kiloa) - Seinän siirto lähemmäs ovilinjaa, nyt ei ole JBL:ien fyysinen koko esteenä. - Virin hakeminen - Rintapellin vaimentaminen ja tiivistäminen - Lattian lisävaimennus - Etuoviin uudet ovipahvit tai nykyisten muokkaus uusia kaiuttimia varten.
Nuo muutokset siis lukua varten (toivottavasti ei paljon ainakaan alaspäin). Muut muutoksen ja laittamiset sitten erikseen ihan yleisilmettä varten. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Pari akkua hankittu; PowerSafe 12V170F. Oma puntari näyttää painoksi 64,6 kg/kpl, joten onhan siinä nyt ensialkuun ainakin iltajumppalelut, jos ei muuta. Auton perästä kellariin nostettaessa (kylmät akut) lepojänöt näytti 13,08 ja 13,09 voltit. Nyt noille pitää saada hyvät ohjeet miten nuo jänöt hinataan ylemmäs. isolla kuormalla jännitteen purku alas ja isolla jännitteellä ylös, toistetaan useasti.. Vai miten? Noiden akkujen virrat pitää saada kokonaan vahvistimen käyttöön, joten kupariosaa ja kaapelia odotettavissa. 2014 Pro, semiUnl 3500w, SM3 @153,0 dB 2015 Pro, semiUnl 3500w, SM2 @153,3 dB 2016 Pro, semiUnl 1500w, SM1 @149,1 dB/Pro, Stock 400w, SM1 @142,2 2017 Pro, stock 400w, SM2 @143,3 dB 2018 ei autoa 2019 Pro Stock 400w, SM1 @144,4 dB 2020 ei Maxboomkisoja, PropperDroppers BB1 10 Hz WR2 2021 Viitasaari, ProStock 600w @ 144,7dB 2022 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus 2023 ProStock 600w, SM1 @145,7dB, paras Stock asennus
Mistäs hommasit noita powersafe akkuja Ja täälläpäin ainaki akkujen kiukutus suoritettu ottamalla iso virta nopeasti ulos ja sen jälkeen isohkolla laturilla virtaa sisään. Eli millään pienillä virroilla tuo kiukutusta ei kannata lähteä suorittamaan.