Vanhalla portilla mittaus tapahtui pari tuntia aikaisemmin. Vanha portti vaan on pyöristetty ja sen kanssa oli tuki kopassa, mikä todennäköisesti parantaa lukua.
Katsotaas tänään kun saa tehtyä portit parempaan malliin, mitä niillä tulee, kun on vertailukelpoisia mittauksia
E:
Nyt tuli mitattua vanhalla pitkällä portilla niin että kotelossa ei ole tukia, kisa-asennossa penkit. Lyhimmällä portilla (18cm lyhyempi) tuli nyt 0,46db lisää 35-56 raitaan. Hieman enempi 41-59. Tämä tuntuu sopivan parhaiten. Entinen 41-44Hz kuoppa soi nyt huomattavasti kovemmin, mutta 35 alkaa jo tippumaan. Voipi johtua tukien puuttumisestakin.
En kyllä tajua tuota viime kisan tulosta. Vielä uupuu 1,4dB että oltais edes samassa tuloksessa.
8cm lyhyemmällä tuli hieman vähempi lisää.
Huomiseksi ei saa viimeisteltyä porttia, mutta laitellaan tuet vielä ja mitataan kun appari on kyydissä.
Hauska homma, että harvemmin käytetyillä korimalleilla tulee lukua.
Oliko hartolla millaista dataa tästä XTR:n kovemmasta matalan soinnista?
Kattelin kahvinporoista. Niinhän minä yleensäkin
Hienosti tuli Jeepistä lukua. Pari uusintavetoa lisää Jessen kanssa ja muutaman asteen lämpimämpää, niin olisit voittanut. Täpärälle meni. Kiitokset rehdistä tiukasta vastuksesta. Revanssi on luvattu
Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Nyt on tehty kaikkea muuta parisen viikkoa, kuin haettu lukua lisää.
Hieman vähemmän tulee lukua omaan 4SPL-mittariin, kuin boomin mittariin. Ja sehän passaa.
Kisaveto:
N. tunti ennen kisavestoa sama asento ja suunnilleen sama lämpötila
Nyt tässä mittailin Hartsan neuvojen mukaan vähä miten tuo auto soi eri paikoissa.
Kontti: 151,89dB
Lasi:148,49dB
Jalkatila: 149,53dB
Nämä testit ei ole soitettu aivan täysillä. Eli matkalla kontista lasille häviää 3,4dB ja todennäköisesti kovempaa soittaeassa hieman enempi.
E: Tuli nyt myös testattua tuota että jos koppaa siirtää edemmäs niin paljonko lukua tulee lisää. Lisäähän tuli 0,3dB jos koppa oli 15cm edempänä (koppa penkkien päällä jo). Muutenkin työnsin nyt koppaa sen n. 2-3cm edemmäs josta tuli sitten 0,15dB lisää. Hiemanhan taitaa ahdistaa tuo akkujen väli.
En kyllä jaksa akkujen paikkaa alkaa vaihtamaan, kun on vähän jo uusia suunnitelmia ensi kaudeksi.
Jospa tuon nykyisen portin viimeistelis ja toivotaan parempien pyöristyksien ja maalauksen lisäävän lukua tuonne 151,5 paikkeille, niin ekaksi kaudeksi luku riittänee. 3-4cm lyhyempi portti voisi tuoda vielä hieman lisää lukua, mutta kun ei jaksa.
Hieno luku tuo on ekalta kaudelta ja miltä kaudelta vaan Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Portti on maalailtu ja paikallaan. Samalla hieman tuli mittailtua muutoksia.
Nyt tuli omaan 4SPL mittariin 150,8dB komboa ollessani autossa yksin, penkit normaalissa asennossa. Laitoinpa +2dB ohjausta lisää myös.
Viimeksi ennen kisavetoa oma 4spl näytti 150,4dB kisa-asennossa, jolla on aiemmin tullut enemmän lukua, kuin ylläolevassa asetelmassa. Kisassa tuli tulokseksi 151,2dB ja kompensaatio oli -0,7dB.
Eli nyt pitäisi tulla jotain +152dB??? epäilen erittäin vahvasti..
Harmi ettei oma 4SPL näytä samaa lukua buumimittarin kanssa, niin ei tiedä yhtään mitä sieltä lauantaina tulee. Taitaa siellä joku tietokoneen takana antaa tyylipisteitä, kun niin tulokset eroaa.
Näin kauden lopussa mietinkin, että olisiko pitänytkin tehdä erillinen kisakoppa, niin olisi saanut 0,4dB lisää lukua jo pelkästä kotelon korkeudesta. Ehkäpä kovin kehutut XTR tai DLE ff12 olisi tuonut lisää lukua? Entäpäs viides basso? Nooh..
Ensi vuonna siten uudet kujeet... Ei ekalta kisasetiltä todellakaan voi enempää vaatia. Eikä varsinkaan setiltä joka on alunperin tehty lähinnä omaksi huviksi
Aika kovia lukuja voi tulla ens vuonna, jos suunittelet huolella ja toteutat setin, jossa on huomioitu kaikki minkä olet tähän mennessä oppinut. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Taitaa siellä joku tietokoneen takana antaa tyylipisteitä, kun niin tulokset eroaa.
Tuosta nyt taisi uupua hymiö ? Mutta jos tuo oli tarkoitettu kritiikiksi mittalaitteistojen tarkuuteen niin toki lauantaina sulla on molemmat mittarit lasilla, niin saat jatkoa ajatellen selville paljon absoluuttinen ero onkaan. Yleisesti ottaen 4SPL:t on kablibroitu niin että kisoissa tulee sitten kovempaa.
[ Muokattu perjantai 22 elokuu 2014, 04:29 ] Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Taitaa siellä joku tietokoneen takana antaa tyylipisteitä, kun niin tulokset eroaa.
Tuosta nyt taisi uupua hymiö ? Mutta jos tuo oli tarkoitettu kritiikiksi mittalaitteistojen tarkuuteen niin toki lauantaina sulla on molemmat mittarit lasilla, niin saat jatkoa ajatellen selville paljon absoluuttinen ero onkaan. Yleisesti ottaen 4SPL:t on kablibroitu niin että kisoissa tulee sitten kovempaa.
Jos on mahdollista niin mieluusti voisi lajittelusoittojen aikana pistää 4spl:n lasille samaa aikaa niin näkee eron. Todennäköisesti omassa PM:ssä ei olekkaan niin suurta heittoa. Pitänee sekin testata ensi viikolla