Jep, täytyy vielä tarkistella ton kotelon tilavuutta.. Laskin että subit ja 8" putki tulisi viemään sen 15 litraa.. ja tilavuutta jäisi silloin about 129 netto. 33hz suunnittelin viriä. jolloin 8" putkella pituutta noin 46. putki laskettu että tulisi 17cm kontin puolelle.ja 27 cm sisälle. (+vanerin paksuus 2,1 niin tulee se 46 cm)
Kotelonhan mittailin niin että kaikki litrat saa käyttöön, mutta kotelo ei tule yhtään taakse päin konttiin ja jää tilaa akulle ja vahvistimelle.
Niin, kiinnostaisi saada vähän suurempaa toisto aluetta, nyt vähän piikikäs toisto.
Ja kotelossa riittäisi litroja jos joskus haluaa vaihdella elementtejä. Esim: 2x12" 1x15" tms..
[ Muokattu torstai 24 heinäkuu 2014, 13:19 ] Jep jep..
Niin eli laskeeko Winisd kotelon nettona? Eli syötänkö ton 129 litraa(netto), vai tyhjän kotelon 144 litraa kun laskee viriä?. kun laitan 8" putken ja päät. laitan two flanged ends ja 144L antaisi 37,95cm pituutta 33 virille? ja 129 näyttäis 46 pituutta 33 virille.
Buumin laskuri näyttää pitempiä mittoja, mutta ei varmaan huomioi päitä..
[ Muokattu torstai 24 heinäkuu 2014, 13:26 ] Jep jep..
Netto litrat. Kaikki laskurit antavat eri mittoja, todellisuudessa viri on kuitenkin jotain muuta. 2010 139,1db @ stock 400w 2011 137,4db @ stock 600w 2012 146,2db @ pro stock 1500w 2013 0,0db @ pro stock 0w
Mitä isompi kotelo sen kapeampi toistokaista, varsinkin 10" elementeillä.
Tekisin 888 kotelon. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Nyt on tuijoteltu käppyröitä ja mietitty. ajattelin kumminkin toteuttaa tuon 144 litrasen kotelon josta netoksi jäisi 129 litraa eli noin 64,5 litraa per basso.
kotelo on suunniteltu menevän konttiin niin että vie samanverran tilaa vaikka on kaksi kertaa suurempi kuin edellinen.. mietin että koittaa ainakin tuolla loodalla eri virejä 30 ylöspäin ja katsoo toimiiko. saahan sitä pienennettyä vaikka puu palikoilla seinällä hädän tullen..
Tossa jotain käppyrää noiden elementtien arvoilla.
88L 35hz
106L 35hz¨
129L 35hz
jos lähtisi jostain 30 hz muuttelemaan viriä ylös päin.. katsotaan mitä aika tuo..
[ Muokattu tiistai 15 syyskuu 2015, 20:10 ] Jep jep..
Tuommonen 144 litranen brutto kannu pienen hatchbackin kontissa ei ole kyllä kovin häävi. Vältä rakentamasta kontti tukkoon ja karsi litroista. Älä luota suotta tuohon winisdin piirtämään käyrään, se ei huomioi autoympäristöä millään tapaa. T&t HÄMÄLÄINEN DB PAPAT JA POJAT
Oletko kokeillut siirrellä nykyistä koteloa ja mittaillut vaikutusta? Kotelon paikka merkitsee enemmän kuin kotelon litrat. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
joo, koteloa käännelty, taakse päin ampuva toimi parhaiten, laskeskelin vähän pienempää koteloa. menee 10 cm nykyistä kauemmas takaloodan kannesta. kotelon etu seinästä takaloodan kanteen jää 40 cm.. nykyään jotain 30 . tilavuutta jää 114 8" putkea mahtuu vajaa 45 cm jolla viri noin 35 laskennallisesti. Jep jep..