Varmaan Alastaroon tuun koittaa miten lähtee ääntä. Tampereelle ei kerkee ku katsojaksi. Luokaksi varmaan stock 1500 tai 3500 noilla vahvareilla.
Harmillisesti koppa on sentin alle selkänojan, joten siitäkin tulee kompensaatiota. Sitten jos 1500 luokkaan menisi niin tuosta yhestä subistakin tulisi 0,4.
Tänään lähti katosta verhoilut veks ja kattoon tuli black goldia yksi kerros.
Ennen, keskiarvo 35-56Hz: 144,28
Jälkeen, keskiarvo 35-56Hz 145,11
35Hz nousi 2,5dB, 44Hz pysyi lähes samana ja 56Hz laski 0,3dB
Molemmat luvut mitattu ilman kattoverhoilua, sekä ilman a- b ja c- pilarin muoveja.
Nyt heräsi kysymys vaimennuksen suhteen, että saako laittaa kaksi kerrosta tuota 2,2mm vaimennusmattoa kattoon Stock -luokassa ilman sanktiota?
Siitähän tulee yhteensä 4,4mm ja säännöissä on rajattu maksimi 4,0mm. Yli menevästä millistä tulee 0,25dB ja tässä tapauksessa tulisi siis 0,1db sanktiota?
Se maton paksuus ei mene valmistajan ilmoituksen mukaan vaan todellisen paksuuden mukaan. Jos paksuus ylityy käytännössä, niin tulee kompensaatiota. Markkinoilla on ohuempia mattoja, jos paksuus ylittyisi kahdella bg:llä. Sääntökomitean jäsen
DB Papat Juha ja Harto 2013 Pro Stock 250W SM 1. SE 142,4dB, Index 2. 143,6dB
2014 Pro Stock 250W SM2 Top 1 142,7dB, Index 1. 143,4dB Pro Stock HC4000W SM1, SE 153,8dB Top 1 153,9dB, Index 2. Pro Stock HC4000W Marathon SM1, MaxSPL Stock 1 155,6dB Pro Stock 400W SE 144,6dB, Pro Stock 3500W SE 151,4, top 1 152,1dB
2015 Pro Stock Sedan 250W SM 1. 142,5dB, Index 1 145,2dB Pro Stock 2500W SM1. 152,4 dB, Stock Maraton SM1. 142,74dB, MaxSPL Stock 1. 156,4dB TiimiCup 1. ja paljon muuta...
Jos matto telataan lämpösenä niin taitaa olla aika lähelle 4:sta eli menis sellaisenaan. Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Hartsa kirjoitti ... Markkinoilla on ohuempia mattoja, jos paksuus ylittyisi kahdella bg:llä.
Juu, vaikkapa Gladen Aero Extremeä tai Dynamat Superliteä toinen kerros. Kuitenkin valmistajien ilmoituksien mukaan alle 1.5mm paksuja (tai ota nyt tuosta Aero Extremestä selvää, 0.3mm alumiini + 1mm bitumi ja 1.5 kuitenkin ilmoitettu kokonaispaksuus), niin ei pitäisi mennä vaimennusmattokerros liian paksuksi. Vaikka menee se pikkuisen kasaan se STP:n mattokin kun kunnolla telaa kuumailmapuhaltimen kanssa...
Jeps, pitää huomenna mitata paksuus kahdella STP:n matolla, kun on lämmitetty ja telan kanssa kunnolla painettu.
Katto vatkaa vieläkin aika paljon, joten luulen uuden kerroksen edelleen parantavan lukua.
Kuvia tulee sitten Tampereen kisojen jälkeen lisää. Katotaan josko jaksais pienen videonkin näpätä.
Hartsa kirjoitti ... Markkinoilla on ohuempia mattoja, jos paksuus ylittyisi kahdella bg:llä.
Juu, vaikkapa Gladen Aero Extremeä tai Dynamat Superliteä toinen kerros. Kuitenkin valmistajien ilmoituksien mukaan alle 1.5mm paksuja (tai ota nyt tuosta Aero Extremestä selvää, 0.3mm alumiini + 1mm bitumi ja 1.5 kuitenkin ilmoitettu kokonaispaksuus), niin ei pitäisi mennä vaimennusmattokerros liian paksuksi. Vaikka menee se pikkuisen kasaan se STP:n mattokin kun kunnolla telaa kuumailmapuhaltimen kanssa...
Katto vatkaa vieläkin aika paljon, joten luulen uuden kerroksen edelleen parantavan lukua.
Tuo mainitsemani Gladen Aero Extreme on, ainakin valmistajan mukaan, tarkoitettu juurikin pintojen jäykistämiseen, vaikka rakenteeltaan ns. CLD-matto (eli butyylikerros alla, alumiini pinnassa). Itsellä tosin ei oo kokemusta, mutta testanneilta kotimaan autohifisteiltä kuullu juttua, että olis jonku verran jäykempää kamaa, kuin monen muun valmistajan vastaavat... Toisaalta kyllä ihan loogista, koska niissä muissa tuppaa olemaan ohuempi se alumiinikalvo...
Perjantaina kaverin avustuksella tuli toinen kerros vaimennusta kattoon.
Luku kasvoi reilulla deballa, verrattuna kattoon ilman vaimennuksia. Nyt ~145,4
Ennen:
Jälkeen:
(kuva otettu, kun yksi kerros vaimennusta)
Tuon STP black goldin saa kyllä menemään tuohon 4mm paksuuteen kahdella kerroksella.
Akkutelineet ois tarkotus väsäillä tälläviikolla ja viikonloppuna ottaa kotelo ulos autosta ja parannella sitä sekä lisätä maadoitukset konttiin. Takaluukkukin pitäis vaimennella, mutta voipi mennä ens viikkoon.
Jos sais +1db/vko lisää ni kehtais soittaa Alastarossa. Toinen vahvarikin vielä venailee pöydällä.
Jos sais +1db/vko lisää ni kehtais soittaa Alastarossa. Toinen vahvarikin vielä venailee pöydällä.
WRONG Minä kyllä olen hokenut kaikille aloittelija luokan tuloskuntoaan epäileville, että eihän aloittelijan statuksella pitäisi olla mitään ennakkopaineita luvun suhteen. Siksihän sitä aloittelija divariksi kutsutaan. Sitten kun on aloittelija puolella kynnet näytetty niin sitten vasta alkaa se oikea tulos jahti
Poinittini siis pähkinän kuoressa: Ilmo sisään sinne Alastaraon kisaan, kyllä se tulos on varmasti kohdallaan 4vkon päästä... Maxboom on parasta paikan päällä kuunneltuna Eli ilmoa sisään.....
Viime viikolla sain tehtyä akkutelineet lähes valmiiksi. Portin ja kotelon reunan väliin ei kovin monta milliä jäänyt tilaa.
Voin ottaa telineistä parempia kuvia viikonloppuna.
Harmillisesti taas pimeitä kuvia. Kameran näytöllä paljon kirkkaampia. Voishan noita muokata, jos jaksais.
Tampereella oli parkkipaikalla taustapeilikin tippunut. Ilmeisesti peilin kiinnikkeen liima petti auringossa lämmetessään. Sekin tuli nyt liimattua uudestaan. Saas nähdä kauanko pysyy.
Tulevana viikonloppuna seuraavaa tiedossa:
-Toisen vahvaritelineen kiinnitys -Akkutelineiden kiinnitys -Kaapelit läpi kotelon sivuista -Kontin purku ja maadoituksien teko -Kontin kasaus
Vielä ennen kisaa tehtävä(mitä ehtii ja jaksaa):
-Vahvarien säädöt -Portin viimeistely -Takaluukun vaimennus -Kotelon tukien lisäys -Kaikki muu mitä ei juuri nyt muista..
Nyt heräsikin kysymyksiä:
Onko käytännössä eroa onko toisen subin kaapelit 20cm pidempiä kuin toisen?
Millä porukka jakanut vahvareilta menevät piuhat subeille? Jakoblokki vaiko ihan piippuliitin? Jokin siistin näköinen ja edullinen vaihtoehto kiinnostais löytää.