Tässä hieman tarinaa siitä miten rakantelimme tuon kaudella 2011 kisanneen TP Importin SemiUnlimited luokan Passatin. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kauden 2011 kalusto:
Auto: Volkswagen passat 1.9tdi variant -96
Soitin: Kenwood KIV-700
Elementit: Digital Designs 9912 x 6
Vahvistin: Autostudio X-4500 mk2
Akusto: NSB 125 x 2 NSB 170 Optima 55 x 2
Passatista löytyy tarpeeksi suuri kontti, joka tarjoaa tilavuuden isommallekkin koteloratkaisulle. Kyytiin oltiin mahduttamassa vähintään 6 x 12" ja niille reilunkokoiset portit. Tilavuutta oli hakusessa suunnitteluvaiheessa reilu 700 litraa. Porttipinta-alaa kaavailtiin 1200cm2.
Kotelo ratkaisussa ei haluttu tyytyä minkäänlaiseen kompromissiin. Rakenteeksi valittiin entuudestaan hyväksi havaittu teräskehikkoratkaisu joka tultaisiin pinnoittamaan teräslevyllä. Materiaaliksi teräskehikkoon valittiin 30x30x3 putkipalkki. Tämä kehikko pinnoitettiin 3mm teräslevyllä.
Kaikkiaan kotelo koostuu kuudesta modulista, kuvassa takaseinä ja katto.
Taka pohja.
Etuseinä, taka sivut ja etu pohja.
Modulien yhteensovitusta.
Modulit sovitettuna autoon.
Modulien pellitys oli huomattavasti helpompaa tehdä auton ulkopuolella. Mig-lankaa koko projektiin meni reilu 5kg. Putki modulien saumat hitsattiin umpisaumalla ympäri. Teräslevyt hitsattiin kiinni noin 3-5cm pitkillä saumoilla 50% ympäri.
Modulit hitsattiin kiinni toisiinsa auton sisällä. Kotelon sivuetuseinät rakennettiin irtoputkista ja teräslevystä suoraan auton sisälle.
Eli kyseessä on tosiaan tuo kauden 2011 setti. 2012 setin näette sitten finaalien jälkeen. Lankut luultavasti vaihtuu tälle kaudelle SPL Dynamics D-8S tai pari D-4S Boomilaisille tuosta lankut -20% jos kiinnostusta niin yhteys -email-
Muutamaa palaa vaille valmis pellitys. Vaikka viistot kulmapalat vaikuttivat hankalilta valmistaa, ne syntyivät yllättävän kivuttomasti käyttämällä pahvi mallia.
Valmiit kulmapalat paikoilleen sovitettuna.
Vaikka levyjen saumat hitsattiin ympäri, varmistettiin ne vielä sikamassalla.
Seinällisen kotelon yleinen ongelma on kabiinista tavaratilaan tapahtuva vuotaminen. Samaa 3mm teräslevyä käyttäen tehtiin myös kotelon liittäminen b-pilari linjaan.
Ensimmäisessä subbariseinässä käytettiin 3x2 symmetriaa.
Portin pyöristykset tehtiin asentamalla vanerin suikale itse portinpala vaneriin. Pyöristyksen muoto ajettiin käsihöylällä ja viimeisteltiin pakkelilla. Ensimmäisissä testeissä ei havaittu käytetyllä luokkateholla porttikompressiota.